Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 106

Ämne: Saab 9-3 Turbo X

  1. #1
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202

    Saab 9-3 Turbo X

    Hej!

    Har varit på jakt efter en Turbo x med specen Kombi, lucka och manuell ett bra tag.. Ska enligt dom som har koll enbart finnas 4 eller 5 st Svensksålda sådana.. Så jakten på blocket har varit ett tag..
    Fick frågan av en kund till Philip om jag ville köpa en Turbo X med lucka.. Kunde ju inte säga nej, så sagt och gjort så blev man Turbo x ägare.

    Bilen i fråga hade rullat ganska exakt 17 k när jag fick tag i den. Ägarna innan mig har varit ordentliga, och lackat upp rosten som funnit, plockat ner allt under och underbelagt den. och bytt till nya backspegelfötter och två nya Autoavblänande glas.
    Så inget direkt lik man fått tag på

    Jag kommer förfina den lite till och försöka fullutrusa den..

    Utrusting idag.
    -Taklucka
    -Tpms
    -Navi (just nu urplockad)
    -UHP
    -Xenon
    -Helskinn med elstolar + minne förare
    -Tonade rutor
    -All sedvanlig Turbo x Utrusning..

    Den som ska i:
    -Turbo x Premium skinn
    -Afl

    + Endel Hirsch.



    Allt som kommer göras med bilen, kommer hamna här.. Inget som behöver göras direkt.. Men lite kommer hända under vintern..
    Hoppas på lite banträffar i sommar så man får pressa den lite

    // Joel


  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Ska bli kul att följa

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kul projekt en turbo x är ju lite av en ikon.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    I helgen hissade jag upp bilen och började riva det lättaste, enbart för att se hur den såg ut. Dom som har underedsbehandlat den verkar gjort ett seriöst jobb. Då allt verkar varit nertaget innan behandling. Tankplåten som brukar vara helt bortrostad har blivit bytt till en ny i samma veva, likaså plast detaljerna som sitter som "skydd" för tanken har också bytts till helt nya Kul att se att dom lagt ner ett ordentligt jobb..




    Hann även börja riva inneskärmarna bak och kolla till allt.. tyvärr var dämparna kassa på både sidorna bak.. Inte allt för ovanligt på dessa tyvärr... Så ska se vad det blir för något att införskaffa.. Org eller ett par Coilovers.. då jag egentligen tycker Turbo X:en är lite för hög för att få kallad "sportbil" så får se vad jag får dit..



    Har även fått tag i en äkta Hirsh vinge + en premium inredning.. tyvärr Shark men som tur är så finns ju rygg påsarna att köpa till Turbo x fortfarande.. har tyvärr inga bilder på dessa saker än

    Det var allt för denna gång.. Detta projekt kommer inte stressas igenom, utan ska renoveras ordentligt.. så sätter sista datum den ska vara klart är till Festivalen 2022.. tror den kommer komma ut innan, men man veta aldrig vad som händer


    // Joel

    8 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Gillar du inte shark? Supersnygg ju!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  6. #6
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Gillar du inte shark? Supersnygg ju!
    Älskar egentligen den.. Men, är lite kluven.. Har man en Turbo x så ska den vara original..eller hur ska man göra?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Original vinner nästan alltid men smaken är ju olika.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Citat Ursprungligen postat av persson222 Visa inlägg
    Älskar egentligen den.. Men, är lite kluven.. Har man en Turbo x så ska den vara original..eller hur ska man göra?
    Kör med shark så länge. Är ju ursnygg! Så kan du ju hålla utkik efter en svart under tiden. Hade jag haft en svart premium så hade jag bytt med dig handlöst
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #9
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Kör med shark så länge. Är ju ursnygg! Så kan du ju hålla utkik efter en svart under tiden. Hade jag haft en svart premium så hade jag bytt med dig handlöst
    Inte så svår övertalad.. Kör på shark! Som sagt, finns nog ingen snyggare inredning till NG9-3..

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  10. #10
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Bra att den kom till användning Joel. Den blir schnygg i en TX

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #11
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Hej igen!

    Nu har bakvagnen åkt ner.. Såg då tyvärr att dom fuskat när dom la underredsbehandlingen och att tanken inte varit nere.. Utan enbart kört runt.. så sagt och gjort så rev jag tanken också. Så bilen kommer få åka på blästring och sen lägga en ny behandling som blir ordentlig gjord nu.. det som är skönt, är att ägaren innan varit intresserad av hur bilen ser ut undertill och köpt nya tankband så det var lätt att få ner tanken.

    Givetvis jävlades en bult med mig.. så fick kapa av skallen på den..


    Efter lite funderande så bestämde jag mig för att ta ner tanken och göra det ordentligt..


    Som sagt, här rostar det fortfarande på utan någon behandling som stoppar skiten att lägga sig..


    Jag har ett intyg från stället som behandlat bilen, och det är "livstids garanti" på jobbet som utförts.. frågan är hur dom ställer sig till att 1/4 inte blivit behandlat av bilen undertill.. Eller är det så när man lämnar in bilen, att dom bara behandlar på ställena som syns? Har aldrig underredsbehandlat någon bil innan.. så vet inte hur det funkar

    Vet också att ni kommer bli frågande varför oken hänger i slangarna, slangarna kommer bytas ut mot nya fina. Så därför dom får hänga i dom

    Det var allt för denna gång

    // Joel

    12 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Rostskyddsbehandlingen har olika omfattning. Tectyl skriver "Vi täcker hela bottenplattan...[]" (https://www.tectylstockholm.se/rosts...edsbehandling/) medan Dinitrol skriver "[]...individuellt utformat behandlingsschema för varje bilmodell." (https://www.dinitrolcenter.se/vara-behandlingar.php). Fråga bolaget som gjorde det på din 9-3 så vet vi var vi inte skall lämna in bilen (om de inte kompletterar).

    Nyfiken, men är det en E34 (utöver en E36) som syns på bilden?

  13. #13
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Vet inte hur mycket mer än plastdelar/undershields som brukar demonteras, men de borde iallafall ha kunnat duscha den med nåt tunnflytande ovanför/runt tanken. Är den bara underredsbehandlad eller hålrumsbehandlad oxå?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  14. #14
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Rostskyddsbehandlingen har olika omfattning. Tectyl skriver "Vi täcker hela bottenplattan...[]" (https://www.tectylstockholm.se/rosts...edsbehandling/) medan Dinitrol skriver "[]...individuellt utformat behandlingsschema för varje bilmodell." (https://www.dinitrolcenter.se/vara-behandlingar.php). Fråga bolaget som gjorde det på din 9-3 så vet vi var vi inte skall lämna in bilen (om de inte kompletterar).

    Nyfiken, men är det en E34 (utöver en E36) som syns på bilden?
    Jaha! Får kika på vad dessa "lovar" Det stämmer, en polare bygger E34 V8 Turbo

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Vet inte hur mycket mer än plastdelar/undershields som brukar demonteras, men de borde iallafall ha kunnat duscha den med nåt tunnflytande ovanför/runt tanken. Är den bara underredsbehandlad eller hålrumsbehandlad oxå?
    Ja å tycker jag med, finns ju lite o spela på om man släpper lite på tankbanden.. Den ska vara hålrumsbehandlad också, men inget jag lagt märke till än.. får kika lite mer noggrant på det också

  15. #15
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Hej!

    Sakta men säkert händer det saker i garaget.

    I helgen som var, plockade jag isär hela bakvagnen.. Ett "hundben" kärvade, så får ta med den till jobbet och värma på bulten lite så får vi se om den går att få bort. Annars äre bara blästring som gäller sen lämna in det på lackering.



    Har även fått hem min "Hirsch" intercooler jag köpt.. frågan är bara om det är en Hirsch.. vet någon hur man ser det? har slagit lite på numrena som står, men får inte upp något konkret..
    För om man köper en Do88 eller typ Maptun så står ju deras namn på dom.. Men ser för bra ut för att vara en billig iaf..



    Nästa projekt är att få ur motorn och bort med framvagnen.. Får se om det blir till helgen

    På återseende
    // Joel

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Ta bilder på nummer på ic så är det lätt identifierat.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ta bilder på nummer på ic så är det lätt identifierat.
    Fick hjälp av en "Hirsch nörd" vilket slog upp rätt numer.. Så visst va det en Hirsch

  18. #18
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    174
    Medlem#
    9202
    Hejsan!

    Nuså, nu är motorn ur bilen! Känns skönt, bar börja plocka isär allt så man får framvagnen fri.
    Bara börja att göra rent allt från underredsmassa.. Sitter överallt, kylare kontakter osv..





    Vid dessa tillfällen ångrar jag inte för 5 öre att jag investerade i en 2 pelarlyft, underlättar sjukt mycket.

    Har ett till problem.. Skulle behöva ta bort all underredsmassa från bilen, då allt är lagt direkt på rosten, så de rostar för glatta livet under...
    Har hört att med vanligt blästring (sand/glas) så går det inte att få bort.. men ska gå med soda eller kolsyra.

    Något som använt sig av Soda? funkar det?
    Kolsyra vet jag funkar.. men svårt att få tag på någon runt Motala trakten som kan göra så här stora områden.. Dom flesta har till mindre elskåp osv.. eller har jag missat någon i Östergötland?

    Hade gött!

    // Joel

  19. #19
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Underredsmassa brukar inte gilla lacknafta. Pensla på o torka av. Avfettning kan funka med. Men förbered dig på ett tidsödande jobb.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Dessa underredsbehandlingar...

    Kul tråd, följer med spänning!

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •