Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 67

Ämne: Saab 9-3 Turbo X

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7499
    Underbart att se!

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 831
    Bra tänkt att hålla blästern borta från motorn

  3. #43
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Haha.. jo det kändes lika bra.. Sa det även till Philip innan han började...
    Senast redigerat av Vfr den 2021-09-01 klockan 08:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 831
    Finns ett bra talesätt: "Den som vill bli fin får lida pin"

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 289
    inget problem att blästra motordelar bara man gör rent dom noga efteråt. slarvar man får man betala priset nästan oavsett vad man gör
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  6. #46
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Absolut, det går jättebra. Problemet var att Philip blästrade typ allt i våran glasbläster, så vissa saker var helt omöjliga att komma åt och tvätta rent, om man inte lägger dom i bad... vilket han inte gjorde. Så det slutade ju med att byta motor..
    Senast redigerat av Vfr den 2021-09-01 klockan 08:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #47
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 289
    jag läste nått om det ja...

    bad är ofta det bästa faktiskt, skölja ett gång gånger och göra rent mellan.

    ventilkåporna på og900 -> og9-5 är jättebra exempel på var det kan hamna mängder med skit om man blästrar pga oljefällan där. man måste ha bort allt fett/olja först och sen skölja med nått liknande efteråt, sen skölja rent, sen gärna montera och köra innan det ärjar.
    Det är jävla med jobb med glasblästra alu, sen måste det såklart skyddas på utsidan om man inte bara kör när det är torrt. salt + rå glasblästrad alu så blir det fulare än det nånsin vart..
    ska man va fin får man lida pin...
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  8. #48
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Ja precis!
    Jovars, det går fort tills det blir fult igen om man inte tar tag i det direkt.. Bara göra jobbet ett antal gånger om året, så är den alltid fin

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2021-09-01 klockan 08:08. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #49
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Så, nu har bakvagnen åkt på dit igen, och allt är nästan klart.. Väntar på att Orio ska skicka mina nya bromsköldar, sen ska gå att montera igen..
    Fick hem alla oljor till bakaxel och vinkelväxel, så även denna kan monteras snart igen.
    Passade även på att montera powerflex i främre bärarmsbussning. då det brukar göra en stor skillnad på OG9-5, ska bli kul o se om det blir någon skillnad på dessa




    Även monterat nya handbromsvajrar.. inte jättekul på en 2 pelarlyft.. Men det gick ju även det.


    Fram är allt monterat och klart, det vart riktigt trevligt faktiskt. Skönt att det börjar likna en bil igen




    lite små fix kvar, sen är det nog bara ställa ner den på hjul igen. Ska bli kul att få ta ett varv med bilen sen, då dom flesta stag och bussningar är bytta till nya.

    Hade gött!

    // Joel

    10 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 481
    Medlem#
    3183
    Vilket arbete! :O
    Grymt impad över orken!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7499
    Så jävla ball!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    107
    Wow, vilket jobb du har lagt ned! Kollade du över motor och Haldex när det ändå var ur bilen? Powerflex känns som en ting att lägga til min to do-lista

  13. #53
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Vilket arbete! :O
    Grymt impad över orken!
    Det som faktiskt gör att man orkar är att det inte finns någon tidspress, nu blir det en rolig stund i garaget. Istället för om man hade haft ett datum den var tvungen att vara klar till, inte hade blivit lika roligt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av saabcab33 Visa inlägg
    Wow, vilket jobb du har lagt ned! Kollade du över motor och Haldex när det ändå var ur bilen? Powerflex känns som en ting att lägga til min to do-lista
    Motorn är kollad ca 500 mil innan jag köpte den. Då byttes kedjor och allt där till. Men gjorde en ordentlig genomgång av bakaxeln i Måndags. Den är också relativt ny, byttes för ca 3k mil sen och ordentliga servad varje år. Så den såg riktigt bra ut inuti

    4 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    En till helg har blåst förbi.. Fick lite gjort i garaget iaf

    Som sagt, gjorde en stor service på bakaxeln i förra veckan.

    Den fick sig en ordentlig tvätt, nytt filter och packning.


    Så klumpen åkte upp igen, och monterade även dit dom renoverade drivaxlarna.
    Sköldarna bak kom hem förra veckan också, så nu kunde jag äntligen montera dit hjullagerna osv. Märkte ju givetvis då, att jag fått fel skivor bak.. Så var bara att reklamera..


    Fasen så trevligt det vart

    Monterade även ditt alla vattenslangar och expansionskärlet så motorrummet vart nästan helt klart.
    Framskärmar och även en av dom nya AFL lysena åkte på.. Ska bara skrapa lite triss så jag kan köpa vänster också..


    Det var allt för denna gång, på återseenden

    12 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    så j*vla snyggt det blir.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 831
    Metallspån vid filtret i Haldexen?

  17. #57
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 576
    Medlem#
    7660
    Som nytt! Grymt jobb du lägger ner!

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #58
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Metallspån vid filtret i Haldexen?
    Nej inget metall, dock lite grus.. Så fick tvätta ordentligt en gång till. Så allt är borta nu

  19. #59
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 831
    Grus?

  20. #60
    Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    169
    Medlem#
    9202
    Efter en ihärdig förkylning och mycket att göra på jobbet så fick jag äntligen lite tid till att fixa med bilen igen..

    Jag fick hem skivorna bak, nya inneskärmar fram och sen monterat på fronten lite provisoriskt tack vare jag ska börja dra kabel för eftermontering av AFL strålkasteare.



    Dom nya dimljusen åkte på också..


    Sen så är faktiskt allt under helt ihop. Har kvar att ställa in höjden ordentligt, sen skruva dit k-stagen och göra en hjulinställning.
    Men känns skönt att kunna köra bilen nu iallafall




    Bilen fick sig också en välförtjänt tvätt.. Bilar som står blir sjukt dammiga..



    Nu kommer det nog ta ett tag innan nästa sak händer.. Då min Ng9-5 behöver lite vård innan vinter kommer

    // Joel

    5 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vilken turbo ska man uppgradera till? Saab 900 turbo -94
    Av kickan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 04:59
  2. funderar på att byta turbo i min saab 900 turbo 96a
    Av Jorgis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 13:34
  3. Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Automat, Motorbyta till 2.0 Turbo !?
    Av matte1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 19:36
  4. Saab turbo och Volvo turbo
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 07:15
  5. skillnad volvo turbo /saab turbo ! behöver expert HJÄLP!
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •