Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Saab 9-3 Turbo X

Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Underredsmassa brukar inte gilla lacknafta. Pensla på o torka av. Avfettning kan funka med. Men förbered dig på ett tidsödande jobb.
    Jo jag antar det kommer ta ett jäkla tag.. Därför jag är sugen på att hitta någon som kan blästra skiten

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Dessa underredsbehandlingar...

Kul tråd, följer med spänning!
    Precis så jag känner också.. Helst när firman säger det är seriöst gjort.. Kul!

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Tråkigt att underredsbehandlingar ofta inte funkar. Jag hade det på känn för 21,5 år sedan när jag funderade på att behandla min 9-3 Aero 2000. Har fått flera bekräftelser genom åren på att det var rätt beslut. Har tidigare tjatat om kollegan som lämnade in sin 9-5 som de köpte ny för komplett rostskyddsbehandling och sedan lät inspektera och komplettera skyddet vart annat år. Bilen rostade trots den perfekt skötta behandlingen ändå i hundbenen. Min og9-3 har såklart rostat på de vanliga ställena då den har slitit hårt i salthelvetet runt fjollträsk under 15 vintrar men åtgärder med blästring och Hagmans Primer CA tycks fungera bra. Tid och större statistiskt underlag behövs för att dra några mer generella slutsatser. Ett stort problem med "underredsbehandling" är att det omöjliggör bedömning av skicket beträffande rost. Jag skulle förmodligen aldrig köpa en "rostskyddsbehandlad" bil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Grundladd persson222s avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Medlem#
    9202
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Tråkigt att underredsbehandlingar ofta inte funkar. Jag hade det på känn för 21,5 år sedan när jag funderade på att behandla min 9-3 Aero 2000. Har fått flera bekräftelser genom åren på att det var rätt beslut. Har tidigare tjatat om kollegan som lämnade in sin 9-5 som de köpte ny för komplett rostskyddsbehandling och sedan lät inspektera och komplettera skyddet vart annat år. Bilen rostade trots den perfekt skötta behandlingen ändå i hundbenen. Min og9-3 har såklart rostat på de vanliga ställena då den har slitit hårt i salthelvetet runt fjollträsk under 15 vintrar men åtgärder med blästring och Hagmans Primer CA tycks fungera bra. Tid och större statistiskt underlag behövs för att dra några mer generella slutsatser. Ett stort problem med "underredsbehandling" är att det omöjliggör bedömning av skicket beträffande rost. Jag skulle förmodligen aldrig köpa en "rostskyddsbehandlad" bil.
    Om man gör det när den är helt ny, så är det en bra idé ändå, gjorde det på våran Nevs vi har i familjen. Där är det fortfaranade fint, men det gäller att ta bort allt under ifrån, sidokjollar osv så det tränger in hela vägen.. många missar att göra det ordenligt, och blir som du säger enbart skit..

- - - Uppdaterad - - -

Hej!

Idag kom ett lite roligt paket från Maptun

Trevlig påsk!

1 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Vilken turbo ska man uppgradera till? Saab 900 turbo -94
    Av kickan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 04:59
  2. funderar på att byta turbo i min saab 900 turbo 96a
    Av Jorgis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 13:34
  3. Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Automat, Motorbyta till 2.0 Turbo !?
    Av matte1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 19:36
  4. Saab turbo och Volvo turbo
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 07:15
  5. skillnad volvo turbo /saab turbo ! behöver expert HJÄLP!
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 22:13

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •