Tråkigt att underredsbehandlingar ofta inte funkar. Jag hade det på känn för 21,5 år sedan när jag funderade på att behandla min 9-3 Aero 2000. Har fått flera bekräftelser genom åren på att det var rätt beslut. Har tidigare tjatat om kollegan som lämnade in sin 9-5 som de köpte ny för komplett rostskyddsbehandling och sedan lät inspektera och komplettera skyddet vart annat år. Bilen rostade trots den perfekt skötta behandlingen ändå i hundbenen. Min og9-3 har såklart rostat på de vanliga ställena då den har slitit hårt i salthelvetet runt fjollträsk under 15 vintrar men åtgärder med blästring och Hagmans Primer CA tycks fungera bra. Tid och större statistiskt underlag behövs för att dra några mer generella slutsatser. Ett stort problem med "underredsbehandling" är att det omöjliggör bedömning av skicket beträffande rost. Jag skulle förmodligen aldrig köpa en "rostskyddsbehandlad" bil.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Om man gör det när den är helt ny, så är det en bra idé ändå, gjorde det på våran Nevs vi har i familjen. Där är det fortfaranade fint, men det gäller att ta bort allt under ifrån, sidokjollar osv så det tränger in hela vägen.. många missar att göra det ordenligt, och blir som du säger enbart skit..
- - - Uppdaterad - - -
Hej!
![]()
Idag kom ett lite roligt paket från Maptun
Trevlig påsk!![]()