Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Strul med ljudet i og9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    88

    Strul med ljudet i og9-5 Aero

    Bilen en OG 9-5 Aero -02 har inte startats på en längre tid och Denso navigator (Bilen har AS3) har börjat strula någon som har en aning vad det kan vara för knas.
    Det fungerade som det skulle innan bilen parkerades in för vintern, bilen skulle bara varmköras jag noterar att navigatorn "Eftermonterad" försöker ladda mjukvaran som vanligt när den startar men lyckas inte fullt ut. Först säger den preparing software, can not load software disk type incorrect. Efter många omstarter så hoppar "Orginal Saab navigations skiva" den igång då har högtalarna dom bakre i hatthyllan slutat fungera det är bara i bakdörrarna som ljudet kommer ifrån samt att det blivit generatorvin i radion.
    Senast redigerat av drittling den 2021-01-31 klockan 13:00.
    Saab 9000 CDE T ordningställand till Nyskick
    Saab 9-5 Aero "Metodbilen"
    Saab 9-5 Aero "Övningsbilen"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Löste du detta?

    Jag har liknande problem i min OG9-5 Vector 2007 med Denso.

    Har själv uppgraderat från premium till prestige (eller om det var tvärtom, men as2 till as3).

    Har funkat klockrent i ca 6 år, men efter bilen stått vinterförvarad har jag också sprakande högtalare och generatorvin.

    Vad fasen kan ha hänt? Förstärkare som pajat? Dålig jord, men vart finns jordpunkter till stereon?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har felsökt lite till nu, ingen skillnad om bilen är i radioläge, tändning på eller motor igång.

    Inte heller påverkar det om jag slår på bakrutevärmare eller andra strömställare som jag testat. Har provat rycka några säkringar utan resultat.

    Vanlig musik kommer ur samtliga högtalare, men höger fram på instrumentbrädan har det mest surrande ljudet när man sänker volymen till 0, där hörs också generatorvinet mest när motorn är igång. Att koppla loss den högtalaren gör ingen skillnad (annat än att det surrande ljudet från just den högtalaren försvinner).

    Börjar misstänkta förstärkaren eller jordfel där i krokarna, men ska fortsätta felsöka.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tog ur batteriet över natten för att ladda det.
    När jag satte i batteriet igen så testade jag att vrida nyckeln till radioläget med 0 volym, det sprakade då i vänster bakdörr. Vred sedan på tändning och ljudet försvann. Testade några gånger med samma resultat. Jag startade sedan motorn och körde iväg.

    Det skumma är att bruset var borta i höger framhögtalare, ungefär tills motorn var varm, då började det spraka i höger framhögtalare helt plötsligt.

    Jag tror det här säkert varit så förut, bara att jag inte tänkt på det eftersom jag vanligtvis alltid har volym på stereon.

    Ska fortsätta felsökningen och dubbelkolla förstärkaren härnäst.
    Senast redigerat av Anders1984 den 2023-04-09 klockan 12:45.

Liknande ämnen

  1. Porsche 911 GT3 Rally - Ljudet...ljudet!
    Av Bagarn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 21:13
  2. Ac Strul saab 9-3 aero -02
    Av Cribbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 19:15
  3. Strul med framvagnen - og9-3 Aero
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 17:51
  4. Strul med Steg1 9-3 SS Aero
    Av patrik747 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 11:59
  5. AC-Strul 9-3 Aero-02
    Av bearyouden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •