Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Dålig tomgång samt motorgång OG9-5 Aero Aut. -06

Hybridvisning

  1. #1
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -

    Dålig tomgång samt motorgång OG9-5 Aero Aut. -06

    Tjo,

    Har problem med bilen när den är kall så håller den på att döda sig själv när den är på tomgång den går under tusen varv och håller på att dö och går upp till 3-5 tusen varv och ibland dör den.
    När den är varm så går den lite bättre men håller ändå på att döda sig själv vid tomgång.

    När jag gasar på så kan ligga på 3 tusen varv och sen hoppa till 2 tusen varv och den rycker till, och när jag tycker lite hårde vid gas så så flyger den upp till 5 tusen varv ibland, och när jag testar att ge full gas så händer det inget utan när jag gasar inte lika fullt då svara den.

    Tech 2 säger att den har fått misständning.

    Tändkassett visar sig vara en kopia.


    Kan misständning göra så att den får dålig tomgång samt under körning?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Prova byt tändkasset med annan bil och se igenom stiften så du har rätt, bcpr7es-11 till de som inte är aero, själv kör jag ngk pfr6h-10 vilket är standard till aeron. Ja det kan bli misständning under körning.

  3. #3
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    @Williamk

    Jag använder redan pfr6h-10.

    Jag får upp dessa kodar.

    Hur byter man vevaxelgivare på lättas sätt är det under bilen eller över bilen samt vilka delar behöver man ta bort för att komma åt?

    Hur får man bort den metallbiten?

    Snälla snabbsvar bilen mår inte så bra.

    Den dricker även 1 liter olja per vecka samt vatten.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Börja med original tk.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är mycket sannolikt att dina problem hvudsakligen beror på pirat tändkassett.

    Det är också känt att många piratkassetters signalering undertrycker fel vilket kan leda till allvarliga följdskador.

    Skippa bytet av vevaxelgivare för ögonblicket (med en piratgivare kan du komma ur askan i elden), och skaffa en originalkassett (ny eller begagnad) omgående. Se FAQ: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    Se även denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/showt...stannar-Ibland
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Angående oljan, har du något läckage? Är det geggigt i motorrummet? Kan isåfall vara nått med ventilkåpspackningen eller toppslockspackningen? Ingen blä eller vit rök från avgaserna? Vit tyder på kylarvätska och blå på turbon.

  7. #7
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Börja med original tk.
    Får nog göra det, har en original tk extra som är den senaste.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är mycket sannolikt att dina problem hvudsakligen beror på pirat tändkassett.

    Det är också känt att många piratkassetters signalering undertrycker fel vilket kan leda till allvarliga följdskador.

    Skippa bytet av vevaxelgivare för ögonblicket (med en piratgivare kan du komma ur askan i elden), och skaffa en originalkassett (ny eller begagnad) omgående. Se FAQ: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295

    Se även denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/showt...stannar-Ibland
    Men jag är säker på att min vevaxelgivare är kass, då om jag tex ligger på 3 tusen varv så kan den gå ner till 0 och sen 5 tusen varv när jag kör, och när jag ligger på tex 2 tusen varv så är den inte stilla utan rör på sig lite.

    Jag har denna TK som jag kan byte till.

    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    Angående oljan, har du något läckage? Är det geggigt i motorrummet? Kan isåfall vara nått med ventilkåpspackningen eller toppslockspackningen? Ingen blä eller vit rök från avgaserna? Vit tyder på kylarvätska och blå på turbon.
    Så ser det ut, ja det är geggigt som fan ser ut som hela motor har gjort på sig. Har gjort rent med högtryckstvätt.

    Tycker den ryker lite vit men är svårt att se när det är kallt ute.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Vevaxelgivare finns ju iaf, men jag hade en kass tändkasett som gav mej P340, "Camshaft position sensor malfunction", på T7 finns tydligen inte kamaxelgivaren utan det är ett uträknat värde.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    @GlennB

    Förstår, kanske är lika bra att byta båda?

    Men jag fick aldrig svar på min fråga hur man ta bort den plåt biten som skyddar vevaxelgivare?
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Vevaxelgivaren och plåten hålls på plats av en enda torx-skruv. Dränk den i rostlösare innan du lossar på den, den kan såklart rund-dras annars. Ett bits i en bits-spärrskaft brukar funka för mig för att få loss den.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den lilla skyddsplåten över vevaxelgivaren sitter med en skruv med insex-skalle om jag minns rätt. Kör ner mobilen och tag en bild så vet du säkert.

    https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1&section=323308273


    Edit: Bättre bild här https://saabwisonline.com/images/960...7/e724r005.jpg
    Senast redigerat av TCarlsson den 2021-02-01 klockan 08:50. Anledning: komplettering
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Sökningen verkar fungera bra här på forumet idag också Byta vevaxelgivare OG9-5 B2x5

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Vevaxelgivaren och plåten hålls på plats av en enda torx-skruv. Dränk den i rostlösare innan du lossar på den, den kan såklart rund-dras annars. Ett bits i en bits-spärrskaft brukar funka för mig för att få loss den.
    Toppen, då vet jag det.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Den lilla skyddsplåten över vevaxelgivaren sitter med en skruv med insex-skalle om jag minns rätt. Kör ner mobilen och tag en bild så vet du säkert.

    https://www.esaabparts.com/viewparts.php?searchpart=1§ion=323308273


    Edit: Bättre bild här https://saabwisonline.com/images/960...7/e724r005.jpg
    Toppen, jag tog delen från min andra bil och den hade ingen plåt därför jag frågade.

    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Sökningen verkar fungera bra här på forumet idag också Byta vevaxelgivare OG9-5 B2x5
    Har testat att söka men ibland får man ändå inte svar på sina frågor.
    Senast redigerat av volvoxc90 den 2021-02-01 klockan 15:35.
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Hehehe... Moderator har nog forumrekord i antal "första" inlägg!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  15. #15
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Visst är det en torx på bilden?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Hehehe... Moderator har nog forumrekord i antal "första" inlägg!
    Varför står det bara att personen har gjort ett inlägg för mig?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av volvoxc90 Visa inlägg
    Varför står det bara att personen har gjort ett inlägg för mig?
    För Moderator-användarkontot är just en moderator-funktion. Det är inte en specifik person, utan ett administratörskonto som flera (betrodda) personer använder för hålla ordning på forumet. Där räknas inte inlägg, så det har alltid stått "inlägg: 1" även om kontot postat många gånger här på forumet.

    Som kuriosa noterar jag att i skrivande stund är det ändrat till "inlägg: 0", vilket jag antar betyder att någon av moderatorerna har läst den här tråden och insett att andra gör samma misstolkning som du och därför tyckte att "0" passade bättre.

  17. #17
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    För Moderator-användarkontot är just en moderator-funktion. Det är inte en specifik person, utan ett administratörskonto som flera (betrodda) personer använder för hålla ordning på forumet. Där räknas inte inlägg, så det har alltid stått "inlägg: 1" även om kontot postat många gånger här på forumet.

    Som kuriosa noterar jag att i skrivande stund är det ändrat till "inlägg: 0", vilket jag antar betyder att någon av moderatorerna har läst den här tråden och insett att andra gör samma misstolkning som du och därför tyckte att "0" passade bättre.
    Ah förstår.
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    T30 enligt tråden som Moderator länkade ovan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Surmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    38
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    T30 enligt tråden som Moderator länkade ovan.
    Den ser inte lika dan ut som på min andra bil och där funkar T30 bra.
    Bil 1: Saab 9-5 Linear-06. Bil 2: Saab 9-5 Aero -06 Aut. Bil 3: Saab 9-5 Aero -08 Aut (jubileumsmodell färgkod 304).
    Kan inte så supermycket om bilar.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag tycker Moderator(n/erna) skulle ändra till 65535 eller nått i inläggsmängd. Alla vet vi väl att ju fler inlägg man har, desto trovärdigare är man
    http://forum.saabturboclub.com/membe...rt=posts&pp=30
    Där ser man att KK fortfarande, trots att han inte postat sen 2012, leder "ligan" följt av LM som inte postat sen 2011.
    Kampen om tredje plats står fortfarande mellan flera medlemmar, där jag nu halkat efter på grund av min dåliga aktivitet...

    Åter till ämnet så är alltid steg ett att se till att man har en vettig tändkassett som tidigare föreslagits. Att du har en "vild" varvräknare säger dock mig att vevaxelgivaren inte alls mår bra. Det förvånar mig att du inte fått en massa tjuvstopp också, det brukar vara vanligt. Oftast kommer problemen när bilen är varm, när den är kall går den helt ok, men när den blir varm så kan "vad som helst" hända med varv och varvtalsvisning.

    Att motorn är väldigt geggig tycker jag ser ut som att ventilkåpspackningen är kass, den läcker in i toppen där kassetten sitter, dit kan inte oljan komma annat än genom tändstiftshålen (och då är man illa ute) eller via ventilkåpspackningen. Eftersom den är så pass grisig skulle jag gissa att en inte alltför liten del av den försvinnande oljan tar sig ut den vägen, runt hela motorn.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Inget turbotryck och dålig motorgång samt P1658 och P1105 OG9-5
    Av SAAB-TOK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-11-27, 13:09
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 14:54
  3. [LÖST] Dålig motorgång vid belastning/laddtryck 9000
    Av tobbe_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •