Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lätt missljud motorrum, multirem? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Lätt missljud motorrum, multirem? OG9-5 B2x5

    Saab 9-5 2,0t 2003, 21000 mil.

    Jag har pltösligt fått lite missljud från motorn, som ökar med varvet. Uppträder från ca 1500 varv.
    Det låter lite ungefär som när man backa fort med en gammal bil (som jag tror beror på att back-drevet inte är fasat utan rakt?).
    Jag vet inte om det kan ha med multiremmen att göra. Jag tycker inte jag hör ljudet när jag står med motorhuven öppen och lyssnar på motorn, men det hörs tydligt när jag sitter bakom rattten.

    Vad är serviceintervallet på multiremmen? Kan man "se" om den börjar bli dålig?
    Om jag bestäler hem en rem, ska jag beställa nåt mer som brukar vara lämpligt att byta på samma gång?

    multirem.jpg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    remmen ser okay ut, men för att vara säker bör du lätta på spännaren och vända på den o titta efter sprickor. Ser du svarta gummispån runt området kring remmen? Det hade min innan den brast. Generellt är det inte remmen som orsakar missljud, utan grejerna den driver. Så kolla spännrullarna, och generator, vattenpump etc efter glapp eller knasterljud. Det är en bra början, efter det finns det fler, men krångligare, saker att kolla.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ok.. men om jag ändå passar på att byta den,, borde jag passa på att byta nåt mer?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det behöver ju inte vara själva remmen, det kan ju även (och är ganska vanligt) att något av hjulen remmen går runt väsnas.

    Men det är ju lätt att bedöma om det är relaterat till remmen eller något av hjulen den löper över. Avlasta eller plocka bort remmen, starta bilen och se om ljudet är kvar eller inte.

    Sedan är det bara att känna för hand på alla hjulen remmen går runt att de löper fint utan att kärva. Det är normalt det som görs när man byter remmen, man byter även de löphjul som är dåliga.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    OK. Det låter ju rätt enkelt att testa. Behöver man plocka av motorfästet för att komma åt spännrullen?
    En till fråga, min AC är trasig, kan jag köpa den kortare remmen och låta remhjulet för AC:n sitta kvar, eller hamnar det i vägen ?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-24 klockan 18:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Tack! Toppentråd, hade missat den då jag sköte på "multirem"..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-24 klockan 20:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Vad är det som är fel? Missljud från motorn

    Har ett ljud från motorn som jag inte vet vad det beror på men det låter inge bra.

    Någon som har tips på vad det är?

    Bifogar en youtubelänk där du kan se och höra ljudet: https://youtu.be/hc-Ir8uKINI

    Stora tack på förhand
    Jonas

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Tycker det låter som att servopumpen inte mår så bra, alternativt att det är en massa luft i hydraulsystemet..

    Men, att byta rem och spänn/löprullar är väl en bra början annars om man har svårt att avgöra exakt var ljudet kommer från.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack flaset.
    Ska in och kolla detta i veckan.
    Håller er informerade

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud från motorrum, OG9-5
    Av Bluefish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •