Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Start- och nyckelproblem OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm Tyresö
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Start- och nyckelproblem OG9-3

    Hej har en manuel Saab 9-3 SE 2000 års mod. Felet började med att det inte gick och låsa centrallåset med nyckel och då låstes det med knapparna på dörrarna istället.
    Sedan gick det inte att öppna dörren med nyckeln så dottern fick gå in via bakluckan. Efter det så körde dottern bilen och sedan så stannade bilen bara vid ett rödljus och inget hände sedan då man försökte att starta den igen.
    Bärgade då hem bilen å har gjort allt det som tipsas om på detta forum å av andra människor jag känner.
    Bilen har gjorts strömlös å alla säkringar är kollade. Bensinpumpen låter då man vrider på nyckeln.
    På SID står det att nyckel ej accepterad.
    Som jag uppfattat så måste man tydligen ha tillgång till en TECH 2 för att para nyckeln igen.
    Undrar då nu om det finns någon i närheten Tyresö Öringe som har ett sån instrument å kan hjälpa mej med det.
    Om någon även har nån bra ide vad det kan vara som gjorde att detta felet inträffade så vore jag glad så jag kan leta rätt på felkällan och åtgärda det.
    Hälsningar Lasse Lindberg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    "nyckel ej accepterad" betyder ju att startspärren går in och att transpondern i nyckeln (inte själva fjärrlåsningen) inte känns igen längre.

    Det kan det finnas flera skäl till, t.ex. att transpondern i nyckeln pajat, att spolen som läser av transpondern (runt tändningslåset) pajat eller själva "hjärnan" TWICE pajat.

    Att programmera in nya nycklar löser bara problemet ifall själva nyckeltranspondern är paj, och det är ju lätt att testa genom att prova med den andra nyckeln (funkar den ligger felet i första nyckeln, fungerar den inte är det sannolikt inte nyckeln det är fel på). De övriga två tänkbara felorsakerna kräver att du byter ut respektive del.

    Men för att svara på din tech2-fråga: Här finns en karta med folk som har tech2. Hur dagsfärsk den är låter jag vara osagt, men annars har du ju f.d. Lennart Rönn bil i Tyresö som tidigare var en av stans bättre saab-meckar och fortfarande är en auktoriserad saab-verkstad även om de bytt ägare. De lär ha alla instrument som behövs.

    Notera att du behöver ha minst en fungerande/accepterad nyckel för att kunna programmera in fler. Annars blir det dyrare/jobbigare, då behöver du byta TWICE-enheten (sök här på forumet för mer info), antingen till en fabriksny (=svindyrt) eller till en begagnad med tillhörande nyckel. Det är en stöldsäkerhetsgrej, så fort man parat ihop TWICE med en nyckel så behövs alltid en giltig nyckel för att programmera om den.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-01-23 klockan 18:30.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm Tyresö
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag har två nycklar och ingen fungerar. Har bytt batteri i den ena men det vart ingen skillnad. Ska man då kanske börja nu med att skaffa en transponder då å kolla om det funkar sen eller måsta börja på nått annat sätt?
    Transponder behöver den då programeras med en tech 2 tillsammans med nycklarna? Känns så konstigt att det gick å starta bilen å köra en bit å sen bara dog den.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag tror vi måste reda ut begreppen...

    Jag gissar att du har "batongen", alltså att varje nyckelset består av en nyckel och en fjärrkontrollsklump? Transpondern är passiv (batterilös) och sitter i själva nyckeln, inte i fjärrkontrollen. Man kan programmera in transpondrar (nycklar) och fjärrkontroller oberoende av varandra, men du måste ha en fungerande transponder/nyckel för att göra det.

    Fjärrkontrollen styr larm och upplåsning och har inte med "nyckeln ej accepterad" att göra, så batteribyte på fjärrkontrollen gör varken till eller från.

    Men eftersom båda nycklarna/transpondrarna slutade funka samtidigt så tror jag att ditt problem ligger antingen i TWICE eller i spolen runt tändningslåset som läser av transpondern.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Nyckelproblem OG9-5
    Av pacmyc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2022-08-28, 20:57
  2. Nyckelproblem 9-5 -07
    Av MattA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 05:58
  3. Nyckelproblem
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 23:18
  4. [LÖST] Nyckelproblem OG9-5 -05
    Av Ricaro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 00:47
  5. Nyckelproblem!
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •