Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl OG9-5

  1. #1

    Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl OG9-5

    Hej,

    Frugan körde efter en framförvarande bil i en rejäl vattenpöl och fick efter några hostningar och vit rök från motorn ett stopp med bogsering hem som följd.

    Bilen är en SAAB 9-5 LINEAR SP-COMBI 2.3 TURBO -05.

    Efter att ha tagit bort stiften och kört startmotorn för att rensa vatten som fanns i cylindrarna och återmonterat så försöker bilen tända men blir efter en del bluddrande stendöd igen.

    Tar jag bort stiften så är det vatten där igen.

    Kör jag bara startmotorn och suger ut vattnet så kommer inte mer vatten förrän jag monterar tillbaka stiften.

    Har nu bytt olja och oljefilter, samt luftfiltret som var helt genomdränkt med vatten. Därefter tände bilen men dog snabbt igen med samma effekt att cylindrarna har vatten i sig? (Åtminstone så smakar och luktar det inte besin och är genomskinligt).

    Varifrån kommer vattnet? Har försökt kika på forumet och där finns lite tankar om topplockspackningar som gått och kylarvatten som läcker. Men jag kan inte se att det är mindre kylarvatten i expansionskärlet?

    Eller kan det vara vatten i avgassystemet? Men hur kommer det då in i cylindrarna?

    Mätstickan för automatväxellådsoljan visar mistänkt hög nivå och oljan på stickan ser lite misstänkt simmig ut?

    Några tips på hur jag skall komma vidare? Eller är det bara att lämna in den på SAAB?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Vatten i intercoolern kanske...
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Var luftfiltret genomdränkt är det nog vatten i intercoolern också.
    Men hur vattnet skulle ha tagit sig in i automatlådan kan jag inte begripa.

    Vad var det för pöl hon körde igenom egentligen? Mälaren?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Hej!

    Med lite otur så är det mycket olustiga saker "på gång"...
    Lossa kontakten till luftmassmätaren samt tryckröret till spjällhuset, försök att starta.
    DU MÅSTE först ha kollat att det inte finns vatten i cylindrarna.
    Det kan komma vatten ur tryckröret=vatten i inloppssystemet.
    Kvarstår problemet utan tryckröret kopplat är det "bra chans på" att motorn har interna skador, bl.a. packningen mellan cylinderhuvud/block.
    Skador på kolvar, vevstakar osv finns också på "önskelistan".
    BYT luftfilter!
    KÖR ALDRIG GENOM OSPECIFICERADE VATTENPÖLAR.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    går ju faktiskt en snorkel från boxen till grillen med.. så så långt ner hämtar den inte luften..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #6

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Tack för alla tips,

    Skall ge mig på att kika om det är vatten i Intercoolern då jag inte kan se att kylarvätskan minskat och att vattnet troligen kommit utifrån och ligger i systemet nångonstans.

    Då jag som nybörjare kikar i Haynes-boken som jag har som stöd så ser jag att för att montera bort Intercoolern (vilket jag troligen inte behöver utan endast lossa nån slang bör väl räcka) så skall man:

    0. Tappa ur kylaren
    1. montera bort kylaren
    2. montera bort kylfläkten
    3. tappa ur hydraulolja (då det är en automat och oljekylare är inbyggd i kylaren.
    ...
    osv

    Då är min fundering på att jag hade hög nivå på växellådsoljan, kan det vara så att det är orsak till vattnet?

    Jag ser även att det är en slags plastkåpa som ligger dikt mot kylaren (på motstående sida från intercoolern sett) som i ena änden inte ligger mot. Är det viktigt för kylaren? Kan det påverkat ev. vattenintag?

    Detta är sista rycket innan den får en tur till en riktig mekaniker, men det vore skönt att slippa bogsera iväg den för nåt som är enkelt fixat.

    /Tack igen på förhand!

  7. #7

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Upptäckte precis även att det tjocka röret utifrån Intercoolern (för visst sitter väl den ovanpå oljelylaren och mellan kylaren och AC kondensatorn :-) ? ) skvalpar det vätska i då jag trycker på det.

    Så då stämmer tesen om vatten i Intercoolern.

    Tvekar nu lite om jag verkligen skall ge mig på att montera av kylare och tömma hydrauloljan för att även säkra att det inte är vatten i växellådan.

    Vad är en fackmannamässig rekommendation?

  8. #8
    Guest

    Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Ingen fackmannamässighet här tyvärr, men det borde inte kommit in vatten i växellådan då den ska vara relativt tät och inte ha någon större vilja att suga i sig saker.

    Däremot sitter luftburken innehållandes luftfilter som folk redan påpekat väldigt långt ner och är knappast hundraprocentigt vattentät, så blir bilen kvarvarande i djup pöl någon längre tid suger säkert motorn i sig vatten den vägen som sen delvis blir kvar i intercoolern då den är en lägstapunkt höjdmässigt i insugssystemet.

    Den vänstra gummislangen som går från intercooler till tryckröret (det tjocka hårda röret i plast på vänster sida om motorn) kommer man åt utan att ta bort plasten under kylaren om inte skruven på slangklämman är i helt galet läge. Skruva bort den från intercoolern för att tömma ut vattnet. Du kan ju alltid hissa upp bilen lite på höger sida så ska i princip allt rinna ut den vägen.

  9. #9

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Har ny lossat först vänter slang från intercoolern och det kom lite vatten. På den högra sidan var det däremot rikligt med vatten.

    Så efter att återmonterat allt så startar bilen efter några försök och inge mer vatten kommer in i cylindrarna.

    Dessvärre har jag ett misstänkt släpande missljud från högra sidan kring 1:a cylindern. Är osäker på om det är från cylindern eller något bredvid till höger?

    Kan det ändå vara så att en vevstake, kolv, eller topplock med packning fått sig en törn. Eller finns andra naturliga orsaker. Tyckte att luftmassemätaren hade nån droppe vatten precis i sin kant, men det kanske bara var inbillning.

    Något mer att kolla eller är det bara att dra iväg den till en rejäl verkstad?

    Tack för rättstavningen, vilket jag nog borde förstått då det inte handlar om så mycket el eller kondensatorer :-)

    Gällande vattnet så var det en gatubrunn som var översvämmad under en viadukt så det var säkert 40-50 cm som högst och bilen före (som dock inte var en SAAB) klarade det galant.

    När jag bogserade bort frugan kom en sopbil och sa att han precis hade bogserat bort en SAAB från samma ställe precis innan. Så jag klandrar inte henne då jag troligen hade gjort samma sak om framförvarande bil redan passarat med framgång.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Ett kompressionsprov hos nån verkstad eller om du har ett sånt verktyg hemma kan ju vara på sin plats för att bedöma tätheten. Har den gått med vatten så är ju troligen något skadat, vatten komprimeras dåligt och det kan ju bli väldiga tryck i motorn?

    Just pga filtrets placering så är nog 9-5 ganska olämplig att plöja vatten med. På farsans bil satt luftfilterburken lite lös också och var knappast helt tät heller, såg jag när jag bytte filter senast. Det betyder att 20-30 cm vattenpöl skulle kunna vara tillräcklig för ett haveri. Obra.

    En Defender, med snorkel på sidan är mitt tips om tanten skall åka båt något mer.
    MEDLEM 7032.

  11. #11

    Re: Vatten i cylindrarna efter att ha kört genom vattenpöl

    Tack för alla svar.

    Efter att tömt intercoolern på vatten och bytt generatorn som gav ett rejält missljud går den som den skall igen!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej alla,
    Spännande med den här gamla tråden. Detta hände mig idag med min 9-5 Aero:

    ”Gällande vattnet så var det en gatubrunn som var översvämmad under en viadukt så det var säkert 40-50 cm som högst och bilen före (som dock inte var en SAAB) klarade det galant.”

    Enligt Hedins i så var det ingen komprimering i motorn och det var bara att skrota pärlan, sa de. Men jag har en kompis som är duktig med Saab och när jag förklarade exakt vad som hänt och vad de sa så sa han att motorn går att rädda. Det kommer behövas byta ut bla topplockspackning och lite annat men han trodde absolut att Saaben kunde få liv igen. Bara gått 27K mil och jätte fint skick utan rost, så man blev lite deppig när en sån liten sak som skyfall (översvämning) kan göra så stor skada.

    Borde man inte kunna anmäla kommunen och hålla dom ansvarig för detta när en gatubrunn svämmas över och orsakar sånt här?
    9-5 Aero 05

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Citat Ursprungligen postat av alphiie Visa inlägg

    Borde man inte kunna anmäla kommunen och hålla dom ansvarig för detta när en gatubrunn svämmas över och orsakar sånt här?
    Njae, låt bli att köra i vatten. Har du riktig otur är en stake eller fler krökt(a), kolla detta innan du gjör något med motorn.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag har sett krökta stakar orsakade av dränkt motor. Ska motorn öppnas, så chansa inte utan kontrollera detta.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Det är ingen höjdare med sänkt Aero i djupt vatten tydligen.

    Strunta i kommunen, där finns inget att hämta. Lägg krutet på att få den i övrigt fina Aeron i skick istället. Det har chans att lyckas. Om jag skulle ge ett råd.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Gissningsvis jobbar inte verkstaden mer än nödvändigt på en gammal saab med lågt värde, lita inte på en korrekt diagnos.
    Ta ur stiften och kör runt motorn så vattnet åker ut och sedan kan du kolla kompressionen.
    Rekommenderar att du lossar på snorkeln till spjällhuset när du gör detta så du inte suger in ännu mera vatten eftersom intercooler och slanger lär vara fulla med vattten.
    Jag har en B284 som blev felbedömd av verkstad som endast behövde tömmas på vatten sen var den ok.

Liknande ämnen

  1. 9000 i Vattenpöl
    Av t0fflan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 19:49
  2. kört utan vatten (30 sekunder)
    Av viceb03 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 21:07
  3. EL fel efter kört med släpkärra
    Av xoox i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 20:50
  4. Nya kort på bilen efter hjälpen jag fick =)
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •