Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: CIM problem? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    CIM problem? NG9-3

    Hejsan! Är ny här, har dock läst mycket här. Jag har letat i forumet efter rätt svar men hittar inget.

    Bilen är NG9-3 SC 1.8t Biopower -08. Problemet jag har är att jag inte har något ljud från blinkers, bältesvarnare m.m. Det enda ljud jag har är från stereon. Ibland får jag även upp att antispinn inte fungerar.

    Har även läst ut felkoder med esid3
    B265700 (CIM)
    B028305 (BCM)
    B387202 (UEC)

    Pratade med Dalby garantibilar som påstod att blinkersljudet hade med CIM att göra. Men har även läst mig till att högtalaren sitter bakom instrumentpanelen på min modell och bakom SID på äldre modeller.

    Är det någon som kan peka mig i rätt riktning här?

    Ursäkta om det blev rörigt. Sitter på mobilen på jobb.

    Med vänlig hälsning.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Høyttaleren sitter, som du skriver, i Main Instrument Unit (MIU).

    I tilfelle blinklysene fungerer som normalt er problemet ikke i CIM, da denne setter ut bussmeldingen om at blinklys skal aktiveres. Denne går til BCM som sender meldingen videre til elsentral framme/bak OG til MIU for aktivering av høyttaleren.

    Det også BCM som sender meldingen om beltevarsling til MIU så i teorien kunne problemet ligge ifm. BCM, men mest sannsynlig er det selve høyttaleren som har hatt det.

    Er feilmeldingene merket med A (aktive) eller H (historiske)?:

    B2657 00 (CIM): "Belysning, rattknappar, kortsluten till jord".
    B0283 05 (BCM): "Glasbrottsslinga, avbrott/kortsluten till B+".
    B3872 02 (UEC): "Sidomarkeringslampa höger fram, kortsluten till jord".

    Jeg ville ha kontrollert batterispenningen, tenning til "ON", motor ikke startet, og så ladespenningen i tilfelle dette ikke er gjort i senere tid.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för ditt svar norrbagge! Hur skulle en verkstad reparera högtalaren? Vad skulle det kosta? Vad behöver jag köpa för delar?

    Okej ska kolla batterispänningen vid tillfälle, kan dåligt batteri ge varning på antispinn? Tror jag har läst det, annars är det rattvinkelgivare i CIM?

    B0283 05 är aktiv och kommer tillbaka direkt när Jag tagit bort den. Jag tror att en slinga i bakrutan till defrostern är sönder, ser så ut när jag aktiverat defrostern och det är kondens/fuktigt på rutan. Man ser att det inte försvinner just runt en av slingorna. Kan det vara detta som ger felkoden?

    De andra felkoderna kommer och går lite. Har även fått B2575 04 (UEC) Och C0547 04 (CIM) som inte återkommit.

    Hänger allt detta ihop? Vad säger experterna?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    ng9-3 vill ha ett närmast perfekt batteri. Annars skämtar elsystemet genom att skicka varierande falska felmeddelanden i SID samt störa olika funktioner.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för ditt svar. Det blir min första åtgärd. Nytt batteri. Tror det är gammalt. Några tips på bra batterier till denna bilen?

    Jag antar dock att det inte har med högtalarproblemet att göra?
    Senast redigerat av Shearer den 2021-01-23 klockan 12:15. Anledning: Tillägnade info.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Varta Silver Dynamics har jag kört med i flera bilar med bra resultat, även ng9-3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Se till att ladda det nya batteriet ordentligt innan du sätter det i bilen också...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
    - Hur skulle en verkstad reparera högtalaren? Vad skulle det kosta? Vad behöver jag köpa för delar?
    Høyttaler kan kjøpes på ebay for under hundrelappen og timeforbruket til verkstedet er iht. de-/remontering av MIU: https://saabwisonline.com/b5/9-3/200...ment-unit-540/.

    Citat Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
    - Okej ska kolla batterispänningen vid tillfälle, kan dåligt batteri ge varning på antispinn?
    Det kan det - blandt andre symptomer.

    Citat Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
    - Kan det vara detta som ger felkoden?
    Det beror på om dette er en SS eller SC.

    Citat Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
    - Hänger allt detta ihop? Vad säger experterna?
    Det tviler jeg på, men jeg er ingen ekspert.

    Citat Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
    - Jag antar dock att det inte har med högtalarproblemet att göra?
    Det er en korrekt antagelse.

    EDIT: Lyser "indikatorpilene" høyre/venstre i hovedinstrumentet når blinklys velges?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2021-01-23 klockan 13:19. Anledning: Et spørsmål
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Förutom nämnda Varta så fungerar Biltema, Tudor dyrt från OK eller motsvarande Exide från Basba.de som brukar landa på ungefär halva priset. Finns fler bra. Ibland är det extrapris på Mekonomen. Ladda som sagt och stödladda gärna en gång i månadern eller oftare om det är många korta körningar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Norrbagge: det är en sportcombi. Ja de lyser. Allt funkar utom just ljudet. Kan du länka till en lämplig högtalare? Skulle verkligen uppskatta det, vet inte vad jag ska leta efter. Byter en verkstad bara högtalaren? Eller får man i så fall Göra det själv? Löda?

    Vill tacka alla för era svar!
    Senast redigerat av Shearer den 2021-01-23 klockan 13:34. Anledning: Följdfråga

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Ett eksempel på høyttaler: https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-...-/222849833261.

    Et verksted kan nok bytte (kun) høyttaleren, men jeg har sett tråder på nettet der bileiere gjør det selv, med litt enkel kunnskap om lodding.

    Mht. B0283 05 er "innbruddsslynga" separat og har ikke noe med avising/-riming å gjøre og det er ikke helt uvanlig at problemet er ved bakruta på en SC. Da gjerne i selve kontakten der.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Kommer ihåg när jag kopplade ur stereon då slutade blinkersljudet låta och bältesvarnaren. Du har inte rört stereon? Då måste man nog omprogramera stereon med tech 2, ja fick göra det.
    Saab 9-3 TTID

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Intressant! Jag har själv inte rört stereon men någon klåpare har varit och pillat vilket syns på den misshandlade inredningen runtom stereon. Hur löste du det? Edit: såg ditt svar. Läste för snabbt

    - - - Uppdaterad - - -

    Norrbagge: vart sitter denna kontakten?
    Senast redigerat av Shearer den 2021-01-23 klockan 14:30. Anledning: För snabb

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kontakten sitter nederst på rutene og ligner på den typen som benyttes ifm. 9 volts batterier.

    Det er utgitt en Technical Advice (TA383-0730) som omhandler falske alarmer som kan ha som årsak kontaktfeil ved én (eller flere) av de tre bakerste rutene. TA beskriver kontroll av hver kontakt - med stor forsiktighet for å unngå ødeleggelse av ledning/kontakt -, samt påføring av kontaktspray. For MY08- kan glasslyngen også kontrolleres vhj. Tech2 ved å måle motstanden i den.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för ditt utförliga svar norrbagge! Angående kontakten, sitter den bakom klädseln på bagageluckan?

    En slinga är nog tyvärr trasig och det känns för dyrt att byta rutan. Men hade varit skönt att bli av med felkoden angående i ”glasbrottslinga” om det är så enkelt som att rengöra kontakten.

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    De sitter hhv. bak kledningen på luka og sidene mellom C - og D stolpene.

    Glassbruddslyngen går igjennom alle tre rutene, ref. komponentliste/skjema: https://saabwisonline.com/b5/9-3/200...m-5d-part-2-2/.

    Om man vil prøve å påvise hvor feilen ligger i slyngen, uten å ta i hver og én av kontaktene kan dette være ett forsøk:

    Ta av kledningen under høyre, bakre siderute. Ta ut kontakten H8-10 og mål motstand mot et godt, uisolert jordpunkt i den kontakten som går videre i slyngen, pinne #7. Her skal det være lav motstand. OM så er, er slyngen komplett igjennom bak- og venstre siderute, og ev. feil med kontakt er da den ved høyre siderute.

    Er det høy/uendelig motstand ved denne målingen ligger problemet (OM det er kontakt) da ved bak - eller venstre siderute, noe som kan påvises med hva motstandmåling i H8-10 pinne #8 viser.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
    Tack för ditt svar. Det blir min första åtgärd. Nytt batteri. Tror det är gammalt. Några tips på bra batterier till denna bilen?
    Satte i ett AGM batteri från Biltema i min ng9-3.

    Tror det var detta, kolla måtten för säkerhets skull. https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...-ah-2000029872
    9-3 SS 1,8t -04

  18. #18
    Generatorn i 9440 är inte optimerad för AGM. Köp ett vanligt batteri istället, t.ex. Tudor/Exide TA770/EA770 (77 Ah) 12V.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-25 klockan 21:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Tur att min generator inte känner till det då, har kört med AGM batteriet i snart 2år nu.

    Citerar Varta!
    Fordon i premium-klass, kombibilar och sportbilar kommer utrustade med ännu fler elektriska förbrukare som batteriet måste kunna försörja oavsett kör- och väderförhållanden. I dessa fall kan det vara värt att uppgradera till ett AGM-batteri även i fordon utan start-stopp i syfte att öka strömförsörjningens tillförlitlighet.
    https://batteryworld.varta-automotiv...t-stopp-system

    Nu vet jag iofs. inte om Varta är att lita på?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 1,8t -04

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Här tänker man på förbrukningen av energi från batteriet.

    Det turbo4ever syftar på är generatorns laddning av batteriet...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 14:38
  2. [LÖST] Fönsterhissproblem NG9-3
    Av vmo_tt i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •