Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: CIM problem? NG9-3

  1. #21
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Här tänker man på förbrukningen av energi från batteriet.

    Det turbo4ever syftar på är generatorns laddning av batteriet...
    Uppenbarligen anser Varta att en generator i en icke start-stopp bil klarar ett AGM batteri, men visst kan någon förklara vilken optimering som behövs? Varta vet det inte tydligen?

    Men jag vet inte vad jag ska tro, ljuger Varta menar ni?
    Många cabrioleter, veteranbilar och extrabilar används bara på sommaren och står parkerade under vinterhalvåret. När bilen står parkerad laddas den inte av generatorn, varmed det kan vara bra att bibehålla en hög laddningsstatus med en kompatibel laddare istället. Ett AGM-batteri tål uppladdning bättre och erbjuder adekvat kapacitet längre, då de löper mindre risk att råka ut för sulfatbildning till följd av den inbundna elektrolyten. På så sätt kan du få en garanterat bra start på säsongen.
    https://batteryworld.varta-automotiv...t-stopp-system
    9-3 SS 1,8t -04

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    ojoj, hur ska man förklara det här?
    Ett AGM batteri har lägre intern resistans än ett vanligt bly/syra batteri.
    På Saab 9-3 så sitter det en korkad generator med en gammal hederlig inbyggd regulator.
    Skillnaden när man monterar ett AGM batteri är att generatorn blir hårdare belastad.
    Fördelen med denna hårdare belastning är att på en kortare tid kan batteriet ta emot mer energi, speciellt bra vid kortare körtider.
    Nackdelen är att generatorn blir hårdare belastad och regulatorn m.m blir varmare.
    På dom flesta bilar är det riskfritt att byta till ett AGM batteri, det motsvarar ungefär i belastning att man går upp en storlek på ett vanligt batteri.
    Har man en modernare bil med lin bus styrd laddning så är det betydligt mer noggrant.

    t.ex på min bmw där måste man programmera in batteriets storlek och typ i powermodulen så laddningen kan hanteras optimalt.
    Personligen tycker jag att AGM teknologin är bättre men det betyder inte att man kan lita på att batteriet har högre kvalite

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    ....kan någon förklara vilken optimering som behövs? Varta vet det inte tydligen?
    Välj att förstå.
    Varta konstruerar och kränger batterier, inte generatorer...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Enda skillnaden jag vet är primärt laddspänningen. AGM batterier brukar ha en generator som ligger snäppet högre i spänning. En vanlig kan ha 14.5 volt. En AGM bil 14,7. Dessutom så är det sällan man har nån användning av ett AGM i en vanlig bil så det är falsk reklam att det skulle göra allt bättre. Ett bra batteri gör det det ska ändå.

  5. #25
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    ojoj, hur ska man förklara det här?
    Ett AGM batteri har lägre intern resistans än ett vanligt bly/syra batteri.
    På Saab 9-3 så sitter det en korkad generator med en gammal hederlig inbyggd regulator.
    Skillnaden när man monterar ett AGM batteri är att generatorn blir hårdare belastad.
    Fördelen med denna hårdare belastning är att på en kortare tid kan batteriet ta emot mer energi, speciellt bra vid kortare körtider.
    Nackdelen är att generatorn blir hårdare belastad och regulatorn m.m blir varmare.
    På dom flesta bilar är det riskfritt att byta till ett AGM batteri, det motsvarar ungefär i belastning att man går upp en storlek på ett vanligt batteri.
    Har man en modernare bil med lin bus styrd laddning så är det betydligt mer noggrant.

    t.ex på min bmw där måste man programmera in batteriets storlek och typ i powermodulen så laddningen kan hanteras optimalt.
    Personligen tycker jag att AGM teknologin är bättre men det betyder inte att man kan lita på att batteriet har högre kvalite
    Där ser man nu börjar det likna något, inre resistans var det.. mitt gamla var ett 74Ah & det nya AGM är ett 70Ah eftersom det är nya "svagare" så borde det gå bra då!?

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Välj att förstå.
    Varta konstruerar och kränger batterier, inte generatorer...
    Nej jag väljer att läsa fakta & Varta är inget skitmärka som fuskar ihop batterier utan kunskap eller skriver påståenden baserat på vad som skrivs på forum, eller Varta vet inte vad dom snackar om? Fakta är bra om man backar upp det med källor!

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Enda skillnaden jag vet är primärt laddspänningen. AGM batterier brukar ha en generator som ligger snäppet högre i spänning. En vanlig kan ha 14.5 volt. En AGM bil 14,7. Dessutom så är det sällan man har nån användning av ett AGM i en vanlig bil så det är falsk reklam att det skulle göra allt bättre. Ett bra batteri gör det det ska ändå.
    Kollade i morse -1 grad, laddspänning på tomgång 14,6V tror jag det var nu! Batteriet har jag i 800:- & satte i det i början av maj 2019... Generatorn har inte brunnit upp ännu, ska bli spännande att se om så sker!
    9-3 SS 1,8t -04

  6. #26
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Där ser man nu börjar det likna något, inre resistans var det.. mitt gamla var ett 74Ah & det nya AGM är ett 70Ah eftersom det är nya "svagare" så borde det gå bra då!?
    Den inre resistansen och den totala kapaciteten i detta fall har inte har med varandra att göra över huvud taget.
    Ett AGM-batteri har låg inre resistans för att kunna avge och ta emot mycket energi på mycket kort tid.
    (Ett AGM-batteri rekommenderas att vid en given temperatur laddas med lägre spänning än ett "standardbatteri")

    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Nej jag väljer att läsa fakta & Varta är inget skitmärka som fuskar ihop batterier utan kunskap eller skriver påståenden baserat på vad som skrivs på forum, eller Varta vet inte vad dom snackar om? Fakta är bra om man backar upp det med källor!
    Ypperligt att du har samtliga fakta då och dessutom delar den med oss här.


    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Generatorn har inte brunnit upp ännu, ska bli spännande att se om så sker!
    Lägg av nu, det är ingen som påstått att generatorer brinner upp med AGM-batteri installerat.

    Det låter som att du är nöjd med ditt batteri vilket är huvudsaken.



    Ber om ursäkt för OT Shearer, jag är klar här.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #27
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg


    Ypperligt att du har samtliga fakta då och dessutom delar den med oss här.
    Nej jag har inte all fakta, däremot är jag den enda som har gjort en källhänvisning & då till det jag citerade!
    9-3 SS 1,8t -04

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tänkte ge mig på att byta högtalaren själv i huvudinstrumentet. Går detta att göra utan tech2? Dvs ta av mätarhuset, löda på och av högtalaren och montera ihop allt igen.

  9. #29
    Ja absolut
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-04 klockan 23:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #30
    Jag fick precis en varning om att antispinn inte fungerar i min 9-3X (MY11, XWD, BP). Läste av felkoder och fick också upp B265700.
    @Shearer - löste sig problemen med nytt batteri?

    Med vänlig hälsning,
    John
    Saab 9-3X 11, 2,0T BP XWD
    Saab 9-5 Aero 00, 2,3t

  11. #31
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Kollade i morse -1 grad, laddspänning på tomgång 14,6V tror jag det var nu! Batteriet har jag i 800:- & satte i det i början av maj 2019... Generatorn har inte brunnit upp ännu, ska bli spännande att se om så sker!

    Kan meddela folk som är intresserade att AGM batteriet sitter fortfarande i & fungerar utmärkt.
    9-3 SS 1,8t -04

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 14:38
  2. [LÖST] Fönsterhissproblem NG9-3
    Av vmo_tt i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •