Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är glapp eller problem i instrumentpanelen så startar inte bilen. Oklart om larmet har något med detta att göra men jag kan på ett relaterat note glatt meddela att sedan jag fick hjälp av Glenn med att avaktivera larmet med Tech2 har spontanlarmen helt slutat. Det var alltså inget annat än det som behövdes (i alla fall i mitt fall), trots att spontanlarmen säkert beror på ett dåligt reservbatteri i någon enhet till larmet som för de flesta andra.

Har i övrigt inga direkta uppdateringar för den här trådstarten. Instrumentet är ungefär lika intermittent som tidigare. Spontant har det med temperatur och ev luftfuktighet att göra för när det är runt nollan är det som värst. Oavsett får jag alltid igång det med en liten tap-tap på instrumentpanelen om bilen är avstängd och ska starta, och när det dör under färd går det igång av sig självt. Jag håller tummarna för att det inte ska dumma sig såhär på en besiktning men för det bilen används för just nu är det good enough. Vetskapen om att bilen inte kommer dö när den väl startat är bra nog, och skulle det totaldö under färd får man helt enkelt se till att inte parkera olämpligt och ev norrlandstanka (med motorn på) om det behövs. I så fall får det bli ett begagnat mätarhus och byte, om man inte ser något väldigt uppenbart när man river ut det som man kan fixa dvs.

Bilen går som sporadisk andrabil och just nu med minsta möjliga insats/kostnader för att hålla den rullande, en besiktning i taget Men den får givetvis ny olja osv enligt schema så den körs inte i botten, sakerna som "skulle behöva göras" läggs bara på hög tillsvidare.