Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Intermittenta startproblem och slocknat huvudinstrument OG9-5 -06

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    842
    Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är glapp eller problem i instrumentpanelen så startar inte bilen. Oklart om larmet har något med detta att göra men jag kan på ett relaterat note glatt meddela att sedan jag fick hjälp av Glenn med att avaktivera larmet med Tech2 har spontanlarmen helt slutat. Det var alltså inget annat än det som behövdes (i alla fall i mitt fall), trots att spontanlarmen säkert beror på ett dåligt reservbatteri i någon enhet till larmet som för de flesta andra.

    Har i övrigt inga direkta uppdateringar för den här trådstarten. Instrumentet är ungefär lika intermittent som tidigare. Spontant har det med temperatur och ev luftfuktighet att göra för när det är runt nollan är det som värst. Oavsett får jag alltid igång det med en liten tap-tap på instrumentpanelen om bilen är avstängd och ska starta, och när det dör under färd går det igång av sig självt. Jag håller tummarna för att det inte ska dumma sig såhär på en besiktning men för det bilen används för just nu är det good enough. Vetskapen om att bilen inte kommer dö när den väl startat är bra nog, och skulle det totaldö under färd får man helt enkelt se till att inte parkera olämpligt och ev norrlandstanka (med motorn på) om det behövs. I så fall får det bli ett begagnat mätarhus och byte, om man inte ser något väldigt uppenbart när man river ut det som man kan fixa dvs.

    Bilen går som sporadisk andrabil och just nu med minsta möjliga insats/kostnader för att hålla den rullande, en besiktning i taget Men den får givetvis ny olja osv enligt schema så den körs inte i botten, sakerna som "skulle behöva göras" läggs bara på hög tillsvidare.

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Håll utkik på bildelsbasen och tradera efter ett begagnat instrumenthus som gått kortare än ditt, och passa på att köp när det dyker upp nåt billigt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, men om det är glapp eller problem i instrumentpanelen så startar inte bilen. Oklart om larmet har något med detta att göra men jag kan på ett relaterat note glatt meddela att sedan jag fick hjälp av Glenn med att avaktivera larmet med Tech2 har spontanlarmen helt slutat. Det var alltså inget annat än det som behövdes (i alla fall i mitt fall), trots att spontanlarmen säkert beror på ett dåligt reservbatteri i någon enhet till larmet som för de flesta andra.

    Har i övrigt inga direkta uppdateringar för den här trådstarten. Instrumentet är ungefär lika intermittent som tidigare. Spontant har det med temperatur och ev luftfuktighet att göra för när det är runt nollan är det som värst. Oavsett får jag alltid igång det med en liten tap-tap på instrumentpanelen om bilen är avstängd och ska starta, och när det dör under färd går det igång av sig självt. Jag håller tummarna för att det inte ska dumma sig såhär på en besiktning men för det bilen används för just nu är det good enough. Vetskapen om att bilen inte kommer dö när den väl startat är bra nog, och skulle det totaldö under färd får man helt enkelt se till att inte parkera olämpligt och ev norrlandstanka (med motorn på) om det behövs. I så fall får det bli ett begagnat mätarhus och byte, om man inte ser något väldigt uppenbart när man river ut det som man kan fixa dvs.

    Bilen går som sporadisk andrabil och just nu med minsta möjliga insats/kostnader för att hålla den rullande, en besiktning i taget Men den får givetvis ny olja osv enligt schema så den körs inte i botten, sakerna som "skulle behöva göras" läggs bara på hög tillsvidare.

    Jag gör ett till försök att förklara. När bilden fungerade och jag fortfarande hade instrumentpanelen nerplockad så experimenterade jag med dom två kabelhärvorna som kommer in till instrumentet och den larmdosa som sitter på instrumentet.
    Rycker jag ur båda kontakterna så startar inte bilen stoppar jag tillbaka kontakten till instrumentet men inte larm kontakten startar inte bilen, tar bort instrument kontakten trycker i larm kontakten då startar bilen och vad jag kan se så har larmet och instrumentet ingen kontakt, inte uppe vid själv instrumentet i allafall för där kan du plocka bort larmdelen som är helt själv-stående så att säga, kanske har den kontakt vi någon kabel som går ner till larmet det har jag ingen koll på.
    Äger en 9-5 -06 Aero sport combi, kör oxå Kia Nero ladd hybrid.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    11
    Ringde Björkmans bil Ludvika idag :/ dom har ingen erfarenhet i att gifta in ett begagnat instrument så dom var väldigt osäkra på hur man gör (vilka proffs!?) men dom kund föröka, skulle kosta 1000kr.
    Men om jag köper ett nytt då vad skulle det kosta, tyvärr så har dom utgått så nya kan inte köpas, så här står jag med skägget i brevlådan.
    Ni som har erfarenhet av att byta instrument hur svårt är det att avkoda det begagnade först? för det var där dom var mest osäkra på utförandet om jag fattade rätt.
    Äger en 9-5 -06 Aero sport combi, kör oxå Kia Nero ladd hybrid.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    Det behöver inte avkodas eller skiljas.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 960
    Nix, men viktigt är att välja ett instrument från skroten där miltalet är LÄGRE än bilen instrumentet skall in i.
    Mätarställningen går bara att spola fram, inte backa tillbaka.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    11
    Fått hem ett instrument nu och nog kan jag väl koppla in det och se om det lyser för att se att det var det som var felet ?

    Uppdatering: Var ut och provade det nya instrumentet och det lyser men bilen startar inte, alltså måste även det gamla larmet (som jag trodde man kunde använda) giftas in med det nya instrumentet på något vis.

    Finns det någon i närheten av Smedjebacken som har en Tech 2 som kan hjälpa mej ? jag betalar givetvis !
    Senast redigerat av Legins den 2022-12-09 klockan 15:27.
    Äger en 9-5 -06 Aero sport combi, kör oxå Kia Nero ladd hybrid.

  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Instrumentet är en del av stöldskyddet, så ja du måste gifta in det.

    Jag har ingen aning om var smedjebacken ligger så troligen bor jag inte nära
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Intermittenta spikningar/knackningar OG9-5 B2x5
    Av Technotrasher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2022-07-22, 13:31
  2. Intermittenta startproblem OG9-5
    Av TheJesper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-09-17, 22:16
  3. [LÖST] Intermittenta startproblem OG9-5
    Av Widegren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •