Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problemer med SDAL Navi NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -

    Problemer med SDAL Navi NG9-3 -06

    Jeg har nettopp montert original Telematikk og SDAL Navi i min -06 9-3 Vector Cab. Alt virker untatt navigasjonen. Dvs at det kommer opp en feilmelding om at det ikke er DVD skive i spilleren, eller at denne ikke kan leses. Techen viser ingen feilmeldinger, og det er ingen brudd på O-bussen.

    Når jeg går på aktiver DVD plate i Techen får jeg ingen respons. Det er iflg. EPC riktig DVD spiller. Jeg kjøpte spilleren brukt på E-bay. Skiva er uoriginal. jeg kjøpte den på SatNaviShop.

    Er det noen som har vært borti denne feilen før - evt. noe man kan gjøre? Er det skiva eller spilleren.
    M99 Saab 9-3SE turbo
    M06 Saab 9-3 Vector CV 2.0T

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja, det verkar vara skivan eller spelaren. Egentligen litar jag mer på att skivan är ok än att spelaren är ok. Men det är endast baserat på var du köpt dem ifrån. Alltså för mig okänd säljare på eBay av spelaren och känd säljare av skivan.

    Man kan prova med en annan DVD, vilken som helst, och se om det blir skillnad.
    Man kan prova med en bevisligen fungerande kartskiva. Så att försöka få låna en sådan är väl det första.
    Man kan ta skivan och bränna en kopia och pröva med den.
    Man kan kontakta säljaren av skiva och be om ett nytt ex.

    Man kan byta DVD-spelaren. För du VET ju inte om spelaren är OK.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Spelarna börjar bli gamla. I min förra bil eftermonterade jag navigationen och det funkade bra med original-skivan, men en bränd skiva funkade inte.
    Jag hade tur att få tag på en nästan ny spelare så jag bytte den och då funkade den brända skivan hur bra som helst, så min gissning är att det är spelaren som helt enkelt är utsliten, eller väldigt full med "skit".

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Takk for svar. Jeg har desverre ikke klart å få tak på en original skiva enda, men jeg har bestilt en - også på eBay - så får vi se om den løser det. Hvis ikke får jeg få tak på en ny DVD spiller, hvis ikke noen av dere vet hvordan man evt. kan rense DVD spilleren.
    M99 Saab 9-3SE turbo
    M06 Saab 9-3 Vector CV 2.0T

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nya original DVD finns inte. Och beg 10år gammal original är knappast bättre än den nyproducerade du köpt. Utan en garanterat fungerande DVD-skiva är det i princip omöjligt att felsöka eller fixa spelaren. Jag tycker därför aman skall börja med att verifiera att den DVD man provar med fungerar. Testa den i en annan bil och/eller testa en fungerande DVD i din bil.

    Det är så mycket enklare och billigare än att byta/reparera DVD-spelaren. Dessutom är det meningslöst att lägga tid på att fixa en felfri DVD-spelare!

    Som bollman skrev kan det funka med original, men ej med hem-bränd DVD. Och ibland tvärtom.

    Visst blir spelarna äldre. Men å andra sidan byter de flesta ytterst sällan DVD, så det slitaget slipper man. Om man sedan inte använder navigator för att köra till jobbet och till ICA utan bara när man inte kan vägen blir det inte särskilt mycket slitage. Att det skulle komma in speciellt mycket skit i dem tycker jag verkar väldigt osannolikt. Men jag har inte behövt kolla, så jag vet inte hur det brukar se ut. Och köper man begagnat vet man ännu mindre. Så att bara öppna och se om den är ren inuti är ju en idé. Så man vet.

    Annars kan man beställa en ny spelare av närmsta Saab/Opel/GM-verkstad. Så man vet att man vet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nåja, de sitter inte i den bästa av miljö, samt oavsett om du aktivt använder navigationen eller inte så snurrar skivan och navigationen läser där och uppdaterar kartan "i bakgrunden" ifall du vill använda den.
    Så, laser och mekanik slits oavsett om du navigerar eller inte. De flesta av dessa enheter är nu 15+ år gamla och har levt igenom kalla vintrar, heta somrar och fått i sig ohemult mycket damm och fukt genom åren. Inte alls oväntat att de lägger av.
    Med det sagt har jag en liggande, som inte kan läsa brända skivor, men original-skivor.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Och jodå, nog finns det nya original DVD-spelare. Men skivor, osäkert, men inte omöjligt. Även sån har jag faktiskt liggande.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jaha, en snurrig design att snurra i onödan. Tycker jag. Det sliter såklart mer.

    Fast kommer det verkligen in ohemult mycket damm? DVD-spelaren öppnas bara vid byte av DVD, typ max 1gång per år normalt. Och ännu mer sällan sedan skivorna slutade produceras. Sen sitter spelaren i ett fack bakom en lucka i bagaget. Min 9-3 har ganska lite damm i bagageutrymmet och ännu mindre (om alls något) i facket och på spelaren. Eftersom CD-växlare nr 2 sitter där kollar jag lite oftare. Typ 2ggr per år.
    Men det kan säkert vara olika från bil till bil. Och därmed absolut värt att kolla upp vid felsökningen!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Sedan kan man ju fundera på varför spelarna finns kvar som reservdelar. Gick de aldrig sönder? Var de så dåliga att man producerat ett stort lager? Minskade intresset för spelare när skivorna tog slut?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det var kanske färre än väntat som köpte navi till 03-06? Och eftersom det aldrig kom några nya kartor så kanske folk aldrig brydde sig och inte ens vet om att det slutat funka?
    Sen, i en bil är det alltid rätt så dammigt, oavsett hur rent man håller det. Vägdamm virvlar runt, och många är nog inte så anala med att rengöra bagaget

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Da har jeg montert en ny (brukt) DVD spiller. Har også fått tak på en -05 original DVD skive. Nå viker navigasjonen. Både den original og den uoriginale DVD skiva fra Satnavshop, med oppdatering fra 2010, virker.
    M99 Saab 9-3SE turbo
    M06 Saab 9-3 Vector CV 2.0T

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad bra! Det var rimligen fel på spelaren då.
    Välkommen till "oldtiden"! Man märker att det har hänt en del på detta område på ca 15år.

    Har du CD-växlare monterat? Man kan ha det både fram och bak...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ärligen tycker jag att Navigationen 03-06 har stora fördelar mot navigationen 07-12.
    Framförallt är det ett mycket mer genomtänkt system där man utnyttjar den högt placerade SID på ett mycket intelligent sätt, rena "Heads-up" innan sånt fanns.
    AVR (Advanced Voice Recognition) är minst lika bra på en ng9-3 2003 som en ng9-5 2011, om inte bättre i vissa avseenden.
    Ja, skärmen är liten och saknar touch. Dock, det var något som hade fördyrat systemet avsevärt den gången.
    Jag menar, jämför med en samtida S-klass:
    https://youtu.be/nazkycJ4UnE?t=473
    SAAB hade bara en jäkla otur. Man valde SDAL för kartformat och i början av 2000-talet var det ett ovanligt framsynt och djärvt val. SDAL var ganska nytt, men framförallt var det ett fritt format! Men tänkte sig nog att man inte skulle vara i händerna på en enskild kartleverantör (som problemet är med ng9-5 där endast Denso kan leverera kartor (förutom Manne's då), men vägrar innan ORIO betalar av SAABs skulder).
    Istället blev SDAL bortmotat av drakarna och så tog det slut där runt 2010.
    Eftersom formatet är fritt har jag flera gånger funderat på att försöka få till en konverterare från t.ex OSM till SDAL, men vem har tid? Det är inte så svårt som man skulle tro, trots att det såklart inte är lätt, på något vis.
    Det största problemet är väl att för få skulle vara intresserade vid det här lagt för att kunna betala tillbaka utvecklingskostnaden.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    34
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad bra! Det var rimligen fel på spelaren då.
    Välkommen till "oldtiden"! Man märker att det har hänt en del på detta område på ca 15år.

    Har du CD-växlare monterat? Man kan ha det både fram och bak...
    Ja, jeg har CD veksler i dashbordet :-)
    M99 Saab 9-3SE turbo
    M06 Saab 9-3 Vector CV 2.0T

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av baard Visa inlägg
    Ja, jeg har CD veksler i dashbordet :-)
    Man kan ha både och. CDC & CDX. Det blir en hel del med musik om man fyller/bränner 12 CD...
    Som bollman säger: visserligen inte det senaste (typ spotify) men ändå ett ganska bra och välfungerande system. Man får köra ganska långa sträckor om inte variationen på 12 CD skall räcka mellan stoppen. Och den bakre kan fortfarande köpas ny. Till ca 1/3-del av vad det kostar att köpa 6st nya CD. Men, som sagt, man bränner lämpligast dessa själv och passar på att lägga in låt-titlar i formatet CD-text, som den eminenta huvudenheten ICM3 kan visa!
    Tur man har en Saab och inte en S-k(l)ass Mercedes!

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja, infon i SID är riktigt bra. Den känns inte gammal!

    Ang SDAL undra hur många intresserade nördar det finns som skulle vilja skriva ihop något smart verktyg för att konvertera lämplig karta till SDAL. Ett Ex-jobb kanske...
    Senast redigerat av Mr.O den 2021-01-25 klockan 23:32.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. 9-5 2005 150hk turbo, Problemer/Mistenning/går dåligt
    Av thorhh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 13:39
  2. Navi med tv?
    Av Roger #2378 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 19:41
  3. 9-3 navi -02..
    Av DanneXx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 10:32
  4. Tenning-/turtalls-problemer med 9-5 TID 2007 modell
    Av Groove i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 14:51
  5. Problemer efter byttad toppakning ock planslipad topp-
    Av tangle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •