Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Misständer på tomgång OG9-3 B2x5

  1. #1
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -

    Misständer på tomgång OG9-3 B2x5

    Har en saab 9-3 og från 2002, bilen går bra men har små misständningar vid tomgång. Märks tydligt när man kommer till ett rödljus och stannar, precis när bilen stannat misständer den några gånger, kanske 1-2 sek, sen ligger den jämnt på tomgång. Köpte bilen för snart 2 är sen och har inte tagit itu med misständningarna förän nu, när jag kollade misständningar med tech2 var de uppe i 5000 missar. Har nollat dem efter byte av delar men de fortsätter misstända.
    Har bytt vevaxelgivare, tändstift (bcpr7es11), tändkassett.
    Tidigare bytt bränslepump då den totalt gav upp vid ett rödljus och bytte bränslefilter för ca 1500 mil sen.
    Har provat att lossa kontakten till LMM, nollade misständningarna och körde lite på tomgång och varvade lite och lät varvtalen sjunka för att simulera en decelaration. Kollade misständningar igen och de låg på ca 2 missar på alla cylindrar efter kanske 2 minuters motorgång. En snabb koll men tror inte LMM är speciellt misstänkt.

    Nästa grej att kolla är väl spjällhuset, vet inte hur jag ska kolla det? Fysiskt glapp i spjäll eller är det elektroniska fel?

    Ingen CE lyser, och inga felkoder. Bilen har gått ca 28k mil.
    Tacksam för svar!
    9000 2.0 t gt2864

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Det du beskriver låter som när kammarna står en kugg fel.

    Det kan nog vara värt att dubbelkolla inställningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Hmm, okej. Har faktiskt bytt till b234i kammar, skulle det kunna påverka på liknande sätt som att de står en kugg fel? Kan kolla inställningen i helgen

  4. #4
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Kammarna står rätt, helt säker. Provade att ändra ett kugg bakåt och framåt men då var det åt helvete fel.
    Ska kolla luftspjället och jordpunkter tänker jag. Är det någon som vet exakt vad man ska kolla efter på ljuftspjället? Fysiskt glapp eller elektronik som krånglar?

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Min 9-5 med B234i kammar misstände på tomgång rätt så friskt. Bytte tillbaka till org kammar och då blev den lugn igen. Ska verkligen poängtera att jag har hirsch 280häst program och vad jag har hört ska inte original programmen vars lika känsliga på det som hirsch är.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Hmm, okej. Ska nog kanske byta tillbaka till original i helgen då. Men har för mig att den misstände innan jag bytte också. Minns inte riktigt. Det är min flickväns bil så jag kör den inte så mycket.

  7. #7
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Nice att flickvännen får roliga kammar! Men är det ett original program i?

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #8
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Jajamen, original. Är väl tänkt att hon ska åka till nordic tuning i sommar.

  9. #9
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Nice. Är stift och TK fräscha samt att tk är rätt modell och ej pirat så är det nog bara kanske kammarna som orsakar det.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #10
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Japp, bytte stift och tändkassett samtidigt. Kassetten är från maptun men den ska vara original, köpte inte deras eftermarknad. Kommer inte exakt ihåg art nr på stiften men det va original saab förpackning på dem. Tror det va bcpr-11s

  11. #11
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Bytte kamaxlarna förra helgen till original. Har inte kollat misständningar med tech 2:an men det känns som den går bättre. Men ska kolla för säkerhets skull. Tack för all hjälp!

  12. #12
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Bilen misständer fortfarande, plockade loss kedjespännaren och mätte upp den till ca 14,5 mm. Tänkte att om kedjan blivit sliten så borde kamaxlarna kunna stå lite fel och därför misstända men tror inte det då spännaren inte åkt ut så långt. Vet att det börjar närma sig ett kedjebyte men det blir prio 2.

    Nollade misständningarna med tech2 och startade sedan bilen och den gick lite ojämnt på tomgång ett tag, men efter uppvärmningen av katten så gick den bra. Om man varvar i neutralen till ca 3k rpm och sjunker ner mot tomgång så misständer den och varvtalet dippar lite för att sedan ligga jämnt. Den misstände på cyl 1 och 4 just nu, mest på 4e, ca 2misständningar/varvning.

    Misstänker spridare eller spjällhus. Spridare verkar logiskt eftersom den misständer mest på cyl 4 och inget på 2 och 3 under detta snabbtest. Ska prova hälla i injector cleaner och se om det blir bättre, om det inte blir det ska jag nog prova byta plats på spridarna och se om den misständer mer på någon annan cylinder då.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har funderat på om det skulle kunna vara bränsletrycksregulator också, men då borde den misstända under belastning tycker jag.
    Sen så borde vevhusventilationen uppgraderas men skulle tro att den fungerar korrekt då det såg fint ut under ventilkåpan och turbon är i bra skick, lite blårök vid kallstart men inte någon hög oljeförbrukning. Men visst skulle vevhusventilationen kunna skapa misständningar?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Vevaxelgivaren är original eller (äkta) Bosch? Och du glömde inte ta bort den gamla packningen när du bytte givaren?

    Kollat fuel trim och provat att köra med urkopplad LMM? Och alla givarvärden ser rimliga ut om du tittar på dem med Tech2:an?

    Frågar bara för säkerhets skull.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Hmm, kommer inte ihåg om det är original. Känner mig rätt säker på att det är en eftermarknad från maptun. Men den som satt på innan var original och bytte den för att se om misständningarna skulle försvinna, vilket de inte gjorde så det borde inte vara vevaxelgivaren? Man vet i och för sig aldrig. Helt säker på att det endast är en packning på den.

    Har provat att göra samma test som jag beskrev med lmm urkopplad. Dvs varva i neutralen och kolla missar.

    Har inte kollat på några andra värden, men ska nog byta plats på några spridare imorgon och kan kolla andra värden då också.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Har du kollat kompressionen?

  16. #16
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Okej att flytta på spridarna gjorde ingenting, men märkte nu att den misständer mer när den är kall än när den blivit lite varmare. Om jag varvar till 3 k rpm när den varit igång i 1-2 min så kan det komma ca 1-2 misständningar varje gång den kommer ner till tomgång. Men när den varit igång närmare 10 min så fick jag nästan inga misständningar.

    Bytte vakumslangen till BTR då den var mycket sliten så det kanske har någon påverkan men det förekommer fortfarande misständningar.

    Jag misstänker spjällhus då den inte riktigt håller jämnt varvtal när pedalen är still. Men någon annan kanske har något tips?

    Kollade lite andra värden och tyckte MAP inte ändrades enligt laddtrycksmätaren, men hade inte heller någon större belastning endast fri varvning, den låg runt 100 kpa.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Vad har du för fuel trim?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Short term fuel trim ligger från 0 till 5 % på tomgång. Vid landsvägskörning ligger den 0 till -3% ~

  19. #19
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Long-term är det intressanta. Kallas även ibland för multiplikativ adaption

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  20. #20
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Okej, letade efter den men det var därför jag inte hittade den.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 14:38
  2. [LÖST] Svårstartad ojämn tomgång misständer OG9-5
    Av ulfdanielsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •