Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Misständer på tomgång OG9-3 B2x5

  1. #21
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Multiplicative adaptation ligger på - 0.98%

  2. #22
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Låter klockrent. Nästan för bra för att vara sant!(skämt åsido. Det är skit bra)

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Kanske dags att prova med andra spridare?

    Sedan, läste om tråden.

    Du bör nog byta vevhusventilationen inkl slangarna, samt kolla EVAP-backventilen/ventilerna (jag antar här att det ser ungefär ut som på 9-5), i vissa fall kan man få luriga vakuumläckage på dåliga slangar.

    Det kan även förekomma vakuumläckage i bromssystemet, även om det inte är vanligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Samma lika som tidiga 9-5. Har en sådan slang liggandes hemma från skrotning av min 9-3. Man kan byta backventilerna om man är lite full i fan. Borr och värme!

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #25
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Inte samma dragning. Men samma princip


    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Samma lika som tidiga 9-5. Har en sådan slang liggandes hemma från skrotning av min 9-3. Man kan byta backventilerna om man är lite full i fan. Borr och värme!

    /Tapatalk
    Om det inte behöver se ut som original så kan man istället såga av de gummiklädda plaströren, och använda utanpåliggande slang (utöver en med ungefär samma dimension som plaströret för att anpassa till den yttre slangen) på den nya backventilen. Och det förenklar om man behöver byta fler ggr.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Min slang jag byggde för ett par år sedan är fortfarande hel och välfungerande

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #28
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Nu under sommaren har bilen börjat gå ännu sämre. Vid gaspådrag mer än ~60% så svajar laddtrycket rätt rejält, man känner tydligt hur bilen lite "rycker" sig fram. Har försökt köra försiktigt för att inte skada motorn.
    Var på skroten och plockade ett spjällhus och idag har vi provkört, det svajande laddtrycket är 99% borta, man kan se lite svajande på turbo-mätaren men det antar jag kan vara normalt med tanke på hur magnetventilen styr laddtrycket. Misstänks ungarna under tomgång har vi inte känt av än men vi har hittills bara tagit en snabb provkörning.
    Däremot så om man gasar fullt i 2:an så rycker den till ibland innan laddtrycket hunnit byggas upp helt (nästan som overboost protection fast inte lika hårt) och andra gånger så kommer laddtrycket väldigt plötsligt. Vet inte om det är normalt för 9-3 att laddtrycket kommer så plötsligt men minns inte att min morfars 9-3 var så. Vore tacksam om någon vet ifall det är normalt.

    Vi kommer kolla missätndningar efter ett tag med tech 2 och kanske kolla lite på evap slangar och backventiler. Men hittills är det mycket bättre efter bytet av spjällhuset

    - - - Uppdaterad - - -

    "Misstänks ungarna" ska stå misständningarna...

  9. #29
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Bilen misständer fortfarande på tomgång tyvärr. Har pluggat av evap slangen från evap solenoiden och pluggat där den går in i spjällhuset också. Hela slangen är pluggad så magnetventilen får ordentligt med vacum och inget övertryck från tanken ventileras in i motorn, nu ventileras det ut i motorrummet. Ska köra så här några dagar och om misständningarna försvinner så provar jag att byta backventilerna på slangen.

  10. #30
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Har du provat att koppla ut lmm, min kärra går som en påse nötter på tomgång med lmm ikopplad
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  11. #31
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Jajemen. Ingen skillnad, har t.om. bytt till en annan då jag fick en beggad med ett sportluftfilter jag köpte. Men hittils har inga märkbara misständningar varit sedan jag pluggade slangen. Ska nog köpa nya backventiler och byta dom. Är rätt säker nu på att det var det som var felet.

  12. #32
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Om man kör med evap slangen pluggad så registrerar ecu några knocks och misfire ibland och kanske 1-3/cylinder vid gaspådrag. Jag vet inte hur många som är normalt men bilen går inte ryckigt längre när man stannar vid ett rödljus t.ex. så det märkbara problemet är borta och jag har beställt nya backventiler. Men nu undrar jag hur mycket knock/misfire som är normalt? Misfire vill man väl helst inte ha alls?

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tyxtox Visa inlägg
    Jajemen. Ingen skillnad, har t.om. bytt till en annan då jag fick en beggad med ett sportluftfilter jag köpte.
    Fast frågan var om du provat att köra med den urkopplad - det testar för luftläckage vilket byte till annan LMM gör.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Har kopplat ur den och varvat på tomgång och fick fram misständningarna då också, plus att det registrerades i ecu. Kollade med tech 2 medan jag framkallade felet.

  15. #35
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Har bytt backventilerna idag, den ena av de blåa original ventilerna blockerade inte flödet som den skulle. Har byggt ihop en egen slang efter den här tråden.

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=81210

    Använde dock den gamla t-korsningen och kan säga att det är ett helvete att få på silikonslang som är 6 mm där slangen i hårdplast suttit. Ska nog köpa ett t-kors som är rätt storlek men det får vara så här temporärt. Bilen verkar hittils gå bra!

  16. #36
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Okej, nu har det gått lång tid sen senaste inlägget.
    Bilen har fortfarande exakt samma symptom som innan.
    Under vintern 2021-2022 blev bilen svårstartad. Startade alltid men tog lite olika lång tid. Dock om man stängt av motorn direkt efter den startat och sedan provar starta igen så är den normalsnabb att starta, dvs inget temperatur relaterat då motorn inte hunnit bli varm. Under ett tillfälle då bilen stod i någon vecka så tog det kanske 30 sek för bilen att starta och när den startade gick den väldigt dåligt, typ 3 cyl. När det blev varmare ute så blev den dock mer snabbstartad, nästan normal.

    Bilen har också börjat kännas slö efter vintern inbillar jag mig. Min morfar har en 9-3 med samma prestanda och den är betydligt piggare.

    Nu sen någon månad tillbaka så har jag installerat opensid och Ioff ligger väldigt ofta på minus, pendlar upp o ner men sällan att den ligger plus/0 utom vid ständig hastighet. Kollade även idag mReq och mAir, vid jämn hastighet och mindre gaspådrag stämmer den bra, inom 20 enheter. Men vid högre belastning, säg 800 mReq så är mAir på 600-700, antar att det inte är normalt? Det borde väl följa bra även vid alla möjliga belastning och laddtryck? Dessutom har ett konstigt ljud uppkommit som jag tänkte kolla på imorgon. Vid hög belastning på låga varv ca 2000 så uppkommer ett typ trumpet liknande ljud, eller som en liten konstant fis så länge som belastningen är hög.

    Tips på vad mReq och mAir värden ska vara normalt vid högre belastning är uppskattat. Att tillägga är att det sitter ett sportluftfilter på, men borde det påverka?

  17. #37
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Uppdatering på trumpetliknande ljudet/konstant fisen. Visade sig vara en slang som lossnat till lilla ventilen på brandväggen, charge air bypass valve. De slangarna är även i dåligt skick så tänkte att jag skulle byta dem, bytte visserligen dem när bilen köptes men det var med biltemas värdelösa vakumslang så jag ska beställa bättre grejer.

    Tror även att de slangarna är varför mAir inte stämmer med mReq, kopplade förbi tidigare nämn ventil och då såg värdena mycket bättre ut, provade även att koppla bort dumpventilen och blocka med en lite träplugg men märkte ingen större skillnad då.

    Nu när jag har opensid så går det även att se hur snabbt bilen startar, normala starter är strax under 1 sek, ca 950 ms. Nu när hösten kommit så har den blivit mer segstartad och hittils är långsammaste starten runt 1,9 sek (1900 ms) alltså över 100% långsammare än normala värdet under sommaren. Och än är det plusgrader ute, så det kommer bara bli värre.

    Märkte även nyligen att grenrörspackningen läcker lite vid 1 eller 2 cylinder, kan det möjligt orsaka misständningar och sega starter?

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ja på din fråga.

    OKQ8 hade bra slang förr med rätt mått.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Läckaget vid grenröret bör du fixa ASAP, dels ger det fel blandning, dels så skapar läckaget en het luftström som ger sprickor i grenröret.

    (Troligen har du någon trasig pinbult som orsakat grenrörsläckaget.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ja på din fråga.

    OKQ8 hade bra slang förr med rätt mått.
    Okej, tack! Tänkte beställa slang från do88 men kan kolla på OK om de har något då man ändå är där och tankar ibland.

    - - - Uppdaterad - - -

    Okej, sprucket grenrör är ju inte kul. Problemet är bara att det är den enda bilen som är besiktigad och jag behöver bil till jobbet. Men jag får väl beställa grenrörspackning och pinnbultar och packningar till turbo osv och fixa någon helg.

    I värsta fall får jag åka taxi!

    Tack för svar!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 14:38
  2. [LÖST] Svårstartad ojämn tomgång misständer OG9-5
    Av ulfdanielsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •