Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tack för den här tiden!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Tack för den här tiden!

    Efter två 9-5or och ganska många år på forumet har jag nu sålt min troligtvis sista Saab. Det har varit väldigt givande att hänga här! Jag ska lägga ut lite smågrejer till försäljning, men efter det är jag nog klar här.

    Stort tack för denna tid och hoppas att så många Saabar som möjligt överlever!

    1 användare gillar detta inlägg


    Utan Saab

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du hittat någon värdig ersättare?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Det blev en V90.
    Har alltid gillat både Saab och Volvo, men nu finns ju bara det senare alternativet kvar.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-13 klockan 19:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Utan Saab

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Men vad är problemet? Denna forumdel är ju speciellt avsedd för V90 frågor.

    Allvarligt talat tycker i alla fall jag det skulle MYCKET intressant att höra hur du resonerade när du valde V90:n, samt hur den står sig mot 9-5:orna. Du lär inte vara den siste som får överge en 9-5:a och överväger V90. Att då höra vad en kunnig Saab entusiast noterar och tycker är 1000 gånger bättre än en test i Teknikens värld.

    Så ser jag på saken iallafall.

    6 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Den största fördelen är väl kanske, den är inte över 10 år gammal ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Saab profilerade sig ju som ett sportigt märke, vilket jag personligen aldrig tyckt att de var. Snabba men inte så värst sportiga. Jag köpte min 9-5a för att den var stor, rejäl och bekväm.
    V90’n köpte jag av samma anledningar, när jag jämför båda kändes 9-5an dock som rena racern i jämförelse med lägre vikt och mer känsla i styrningen.
    Jag hade en Aero och har nu skaffat en D3. Valet av motor är främst en pengafråga, men också att jag blivit äldre och har fått andra prioriteringar än att köra snabbt. När jag kör snabba bilar tenderar jag att köra mer vårdslöst och bli mer uppstressad, med åren har jag börjat prioritera att må bra istället för att jaga kickar....
    Jag var först ute efter en V70 av de senare årsmodellerna men upptäckte ganska snabbt att det gick att hitta V90 billigare än dessa och då var valet givet. Det jag direkt kan säga att jag inte gillar med V90 och alla andra moderna bilar är att midjelinjen är så hög så att det känns som om man sitter i ett badkar och tittar ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Den största fördelen är väl kanske, den är inte över 10 år gammal ?
    Ja, jag kände att även om jag skulle hitta ett fint exemplar av en 9-5 så skulle ändå komponenterna börja strula av ålder och det kan jag inte hålla jämn takt med på en bruksbil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Utan Saab

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Intressant att en beg V90 kan vara billigare än en beg V70... Olika miltal?

    Jag gav upp SAAB för några år sedan och via en Honda hamnade jag tillslut bakhjulsdrivet. En Mercedes E350CGI Coupé. "C207"
    Kisar man kraftigt på avstånd kan man förnimma en OG 900 Coupé från sent 70-tal. Men man får kisa ordentligt...

    En Coupé som denna kan man bara ha om man är en eller två. Idiottrång att komma in i bak men det går.
    Fällbart baksäte och kompletterad med dragkrok går den att ha även om man har hus. På längre resor
    är den lika snål som min Aero, < 0.8 liter/mil.

    Fördel: Coupén är egentligen en C-klass (Lilla sedanen/kombin)
    Alla inre delar gick i stora serier när serien producerades.

    Fördel: Usla begpriser för köpare.
    Nackdel: Usla begpriser för säljare.

    Fördel: ENORMT mycket kunskap på nätet. Mängder med prylar.
    Nackdel: DYRA orginaldelar om man måste handla i Sverige.

    Fördel: Finns gott om fullsmetade begbilar.
    Nackdel: Men missar man en "Vill-ha" option är det i princip omöjligt att efterutrusta...

    Funderar man på en beg Mercedes MÅSTE man kolla upp allt med motorer/växellådor
    där en del varianter haft problem med dålig kvalitet på drev och annat. Träffar
    man rätt kan man åka trivsamt. Mercedes från början/mitten av 2000-talet
    var sorgliga historier. Framåt slutet av 2000 hade man skärpt sig och klättrat
    i TüVs statistik. MB ligger väl i samma hög som övriga européer
    (förutom fransmännen) Upp till asiaterna är det fortfarande en bit.

    Men varför är midjelinjen även på denna lika hög som på en Volvo V90?
    Även jag har noterat detta besynnerliga faktum...

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Förstår dig helt och hållet , 9-5 är tyvärr en bil som känns väldigt omodern jämfört med nyare med all rätt, sista OG 9-5 tillverkades för 11-12 år sedan och redan då var bilen omodern på många punkter jämfört med konkurrenter.

    Jag har full respekt för dom som dock håller i sina Saabar , 9-5an är inte på något sätt en dålig bil , men den är gammal. Jag läser väldigt ofta i projekt delen av forumet och kan bara ge tummen upp åt alla fina bilar och den tid folk lägger ner på bilarna.

    Åker själv en V60 D3 AWD , det är absolut inget monster prestandamässigt men den är bekväm och säker , alla extra säkerhetssystem fungerar mycket bra.

    Bytte även min NG9-3 cab mot en Mercedes förra säsongen , bilen var helt ny men en -17 , har bara gått ca 300 mil nu men har tyvärr redan haft några verkstadsbesök , inget allvarligt dock.

    Dock är detta forum ett trevligt ställe att "hänga" på och dela med sig av sina erfarenheter och hjälpa andra lösa problem , åkt olika Saabar i snart 15 år så lite erfarenhet har man skaffat sig

    3 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Intressant att en beg V90 kan vara billigare än en beg V70... Olika miltal?
    Samma miltal. Jag ville dock ha en euro 6, vilket innebär årsmodell 2016 eller senare. Det betyder V70 Classic, vilka är ganska fullsmetade med utrustning och även fria från barnsjukdomar (förutom VEA-motorn) och antagligen därför eftertraktade. Jag köpte en ganska basutrustad V90 istället:

    1/ samma pris eller billigare - mer prisvärd i mina ögon
    2/ nyare konstruktion
    3/ all extra utrustning som sitter på bilen har potential att gå sönder. Det lärde jag mig från Aeron.

    Jag köpte sedan dekorpaneler på skroten för att lyfta inredningen lite, blev fint och var prisvärt. Men V90ns inredning är sjukt svårmekad. Är lite ovan vid att ingen info finns på forumen hur man gör, SPA Volvos är troligen tjänstebilar framtill nu så jag antar att jag är pionjär. Nya paneler i silver
    80C189A2-EC68-447F-A251-DFD8BBE029B0.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg

    Jag har full respekt för dom som dock håller i sina Saabar , 9-5an är inte på något sätt en dålig bil , men den är gammal. Jag läser väldigt ofta i projekt delen av forumet och kan bara ge tummen upp åt alla fina bilar och den tid folk lägger ner på bilarna.

    Åker själv en V60 D3 AWD , det är absolut inget monster prestandamässigt men den är bekväm och säker , alla extra säkerhetssystem fungerar mycket bra.

    Bytte även min NG9-3 cab mot en Mercedes förra säsongen , bilen var helt ny men en -17 , har bara gått ca 300 mil nu men har tyvärr redan haft några verkstadsbesök , inget allvarligt dock.

    Dock är detta forum ett trevligt ställe att "hänga" på och dela med sig av sina erfarenheter och hjälpa andra lösa problem , åkt olika Saabar i snart 15 år så lite erfarenhet har man skaffat sig
    Jag håller med fullständigt.
    Fördelen med Volvosarna är ju att de inte snålar in någonting alls på säkerhetssystemen. Allt är standard utom dödavinkeln-varning, vilket jag klarar mig fint utan. Känns bra för familjebilen.

    Jag önskar ju såklart att jag hade tid och ork att ha en projektbil, men det är en utopi.
    Aeron var min drömbil när jag köpte den, men sen blev jag bara ledsen av att se den malas sönder dagligen Sthlm-Södertälje och med ungar som trampar med grusiga skor på skinnet...
    Jag kommer nog också att titta in lite då och då av intresse.
    Senast redigerat av rejser99 den 2021-02-16 klockan 16:20.
    Utan Saab

Liknande ämnen

  1. Tack! Ett stort Tack!
    Av LasseH i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-21, 11:33
  2. spinner hela tiden!
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 15:16
  3. Är katalysatorer sämre nu för tiden?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 22:40
  4. [LÖST] Tiden...
    Av miche.f i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 20:19
  5. Går en ac kompressor hela tiden?
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •