Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur länge håller koppling och växellåda OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -

    Hur länge håller koppling och växellåda OG9-5

    Tjena! Satt just och funderade hur Saabs lådor och koppling och det håller, tänkte hur länge brukar en 9-5 aeros låda och koppling hålla om bilen är helt orginal och om man kör lugnt och så, intressant om nån har en uppfattning.

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det är eg svårt att svara på. Ju äldre bilen blir så kommer det in andra faktorer så som slitage i huvudcylinder och slav, lamellen börjar kärva på lamellaxel osv.

    Körs bilen mkt i stadstrafik sliter det mer än o ligga på landsväg. Körs bilen mkt med släp/husvagn sliter det mera osv.

    På min aero 03:a bytes motor vid 19300 mil å då monterades ny koppling/lamell samtidigt. Den gamla var i bra skick men bytes ändå bör jobbet ändå gjordes sas.

    Så en koppling kan hålla över 50000 mil om inget annat mekaniskt börja krångla skulle jag påstå men det beror på hur mkt hur bilen används för övrigt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Kopplingen går ju inte att göra så mycket åt annat än att köra förståndigt. Men har växellådsoljan aldrig bytts är det en bra sak att göra, min hade ett vinande vid vissa varvtal som försvann när jag bytte. Jag hittade rekommendationer som sade att RedLine MTL är det bästa att byta till så jag gjorde det och är nöjd, gjort bytet i två bilar. Men säkert fungerar egentligen Saab original växellådsolja lika bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Min og9-5 aero -04 slog nyss över 25k mil. Det enda som gjorts relaterat till växellåda och koppling var ett byte av växellådsolja i förebyggande syfte när jag köpte bilen 2010 (vid 11500 mil). Jag märker inga symptom på att något skulle vara utslitet mer än att backen kan vara lite smågrinig på att bli ilagd ibland - men så har det varit länge utan att det verkar bli sämre.

    Den är otrimmad och rullar den i huvudsak som familjefraktare, dock får kopplingen slita någon gång per år (så att det kan börja lukta bränd koppling) när båten ska upp ur vattnet.

    Just nu ser det snarare ut som att ett kopplingsbyte kommer att triggas av det oljeläckage vid vevaxeln som kommit smygande sedan i somras. Eftersom kopplingen ändå ska monteras ned för att byta packbox så kommer jag passa på att byta kopplingen i förebyggande syfte, men när det sker beror på hur snabbt oljeläckaget växer till en nivå att det måste åtgärdas.

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Min 9-5 2,3t 185hk 2005 fick 15T och aero steg 1 vid 33 000 mil. Tänkte den kopplingen blir aldrig långlivad. Men den höll och slirade aldrig.
    Körde visserligen bara 1500 mil innan en ny uppgraderad motor med låda hittade ner.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Hej, jag har börjat fundera.. satte mig i brorsans 9-3a från 2000 och började känna på kopplingspedalen endast den, och känner att den är mera trög än min 9-5a, och släpps upp lättare än min 2002 aero vad beror det på? Har båda bilarna olika kopplingar, växelvägar? 9-3an har en mycket goare mjukare växling och koppling? Kan det då verkligen vara mina synkningar som är slitna i lådan om, pedalen känns bättre i 9-3an, borde jag byta kopplingen i 9-5an? Vad är det för mer mekanismer som påverkar kopplingspedalen och hur den känns?

    9-3an känns bättre även när jag sitter med bilen utan motorn igång på varken 9-3 eller 9-5..

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Williamk Visa inlägg
    9-3an känns bättre även när jag sitter med bilen utan motorn igång på varken 9-3 eller 9-5..
    Skönare stolar?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Haha, nja inte riktigt så... jag vetefan men däremot så känns växelspaken mycket mer alert att röra i 9-3an än min 9-5, i min känns som kuggar när jag rör spaken osv sånt skit, så om det är länkage eller va fa n det nu är. Det borde väl inte vara lådan om kuggarna känns när motorn är av, då är det väl nåt annat?

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Fast en aerokoppling är ju tyngre än en icke-aero (utom 220hk), eller är 9-3'an också aero ?

    Jag kan inte direkt säga att jag tycker det spelar nån roll ur förarhänseede, men exsambon gnällde på hur "jobbig" kopplingen var i Aeron jämfört med 2.0t'n och upplevde alltså en skillnad som störde henne.

    Ang växelspaken så vet jag inte om din har det nya eller gamla länkaget ? det nya är ju crap och sliter sönder bussningarna..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    En og9-5 aero-koppling är otroligt lättrampad om du frågar mig. Maptun satte dit ny original koppling när de bytte motor på silverpilen (aero). Men gamla bilar kan det börja kärva och gå trögt på lamellaxel vilket nog spelar in på känslan i pedalen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Jag får liksom trycka i spaken hårt för att få bilen, alltså det känns som att jag typ måste köra aggressivt med bilen för att få det att gå. I stan är det ett jäkla jobbigt växlande med aeron, på motorväg går det bra, känns bra att köra då, bilen i fråga känns som det är byggt att gå aggresivt, särskilt till 3an får jag som snabbt trycka in växeln, gör du det mjukt med handen så blir det som ett ryck då du släpper kopplingen..? 9-3 känns extremt mjukt när koppling släppts upp, aeron är alltså mer hård.. jag vill dock inte sägs ryck, för ni skulle inte uppleva den så. Sen nej jag har gamla länkaget men funderar om jag kan justera nått så trean och femman, ettan går i lika mjukt som fyran och tvåan..

    Automaterna verkar däremot gå mjukt och fint, synd att man inte har en sån
    Senast redigerat av Williamk den 2021-05-16 klockan 19:46.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    En og9-5 aero-koppling är otroligt lättrampad om du frågar mig. Maptun satte dit ny original koppling när de bytte motor på silverpilen (aero). Men gamla bilar kan det börja kärva och gå trögt på lamellaxel vilket nog spelar in på känslan i pedalen.
    Ja tungt är det ju inte, men nog känner man skillnad mellan en Aero och en icke-aero. (mest på "slirområdet" kanske dock)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    9-5 Aero och andra bilar med samma koppling fabriksmonterad har en hjälpfjäder monterad i pedalstället. Detta gör den betydligt mer lättrampad än en annan 9-5 med eftermonterad Aero-koppling.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Precis så känns det, 9-3an och 9-5an har som helt olika typer av kopplingar, 9-3an är 2.0t med 185 hk. Skall se över växellänkage och det. Det som jag funderar över är om det kan vara synkningarna i växellådan om det liksom fastnar och så när jag rör spaken utan motorn igång.? Trean har det osköna liksom var fjärde gång jag växlar med den? Inte alltid alltså.

Liknande ämnen

  1. Hur länge håller generator, kol, etc?
    Av han540 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-04-08, 18:51
  2. Hur länge håller en turbo?
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •