Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Någon som ska flytta hit?

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129

    Någon som ska flytta hit?

    Tänkte att denna brf skulle passa många Saab ägare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nä, det byggs mest skit nu för tiden. Kunde inte låta bli att öppna prospektet och söka efter garage. Gick som förväntat bet.

    PARKERING
    26 markparkeringsplatser för bil finns i direkt
    anslutning till huset. Två av platserna är handikap-
    parkeringar.

    LÄGENHETSFÖRDELNING
    Antal Storlek Yta
    22 st 1 rok 43 kvm
    3 st 2 rok 61 kvm
    23 st 3 rok 72,5–87,5 kvm
    8 st 4 rok 91–106,5 kvm
    Totalt 56 lägenheter.

    Dålig timing med Covid och avrådan från att åka med SL, Smittans Lokaltrafik
    Senast redigerat av TCarlsson den 2021-01-08 klockan 20:58. Anledning: tavfel
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Trimma lugnt

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Cruising och streetracing

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nä, det byggs mest skit nu för tiden. Kunde inte låta bli att öppna prospektet och söka efter garage. Gick som förväntat bet.

    PARKERING 26 markparkeringsplatser för bil finns
    WOW!
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Totalt 56 lägenheter.
    Om man räknar med 1 vuxen/1rums & 2rums läg =25 pers, samt 2 vuxna i övriga 31 lägenheter =62 pers, så får man 87 vuxna på 26 parkeringsplatser. Dvs färre än en plats per 3 personer! Det funkar säkert med tanke på behovet på just den platsen.

    På HSBs hemsida kan man läsa att de tänkt sig att bilarna snarare skall passera Trim än att parkera där.
    Citat Ursprungligen postat av HSBs hemsida
    har färgsatt balkonger och detaljer i ett pixelliknande mönster som skapar en intressant horisontell känsla när man passerar förbi med tåg eller bil
    Jag antar att man tänker på att förhöja grannarnas upplevelse vid nöjeskörning med bil, typ cruising och streetracing eller?

    För de som bor på andra platser (utan pendeltågstation tvärs över gatan) kan upplägget ju tyckas en smula opraktiskt och svårbegripligt. Tänker på platser där alla vuxna har körkort och egen bil. Så ser det ut i väldigt stora delar av landet.

    Men det är nog inte bara jag som har svårt att förstå alla beslut som fattas i Stockholmsområdet. T.ex. en annan SL: Statsministern har hittills valt att inte handla på nätet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    När jag bodde inne i stan så var det huset planerat med två garageplatser och fyra parkeringsplatser, tror det var 80 lägenheter totalt i alla tre portarna.

    ..Det var dock byggt 1944, då var väl inte bil så vanligt som idag.


    När jag flyttade in ställde jag mej i kö på en av parkeringsplatserna, varvid jag hamnade på plats 2, 4 år senare fick jag en plats tilldelad, när jag flyttade och sa upp den sa tanten att kön numera var ca 30 platser lång.

    Huset bestod uteslutande av tvårummare, och när jag flyttade in bodde det nästan enbart pensionärer där, när jag flytatde ut 7 år senare bodde det uteslutande barnfamiljer där.

    Det övergår mitt förstånd hur man kan tränga sej in två vuxna och två barn i en tvåa på 40-60kvm..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    WOW!
    Om man räknar med 1 vuxen/1rums & 2rums läg =25 pers, samt 2 vuxna i övriga 31 lägenheter =62 pers, så får man 87 vuxna på 26 parkeringsplatser. Dvs färre än en plats per 3 personer! Det funkar säkert med tanke på behovet på just den platsen.

    På HSBs hemsida kan man läsa att de tänkt sig att bilarna snarare skall passera Trim än att parkera där. Jag antar att man tänker på att förhöja grannarnas upplevelse vid nöjeskörning med bil, typ cruising och streetracing eller?

    För de som bor på andra platser (utan pendeltågstation tvärs över gatan) kan upplägget ju tyckas en smula opraktiskt och svårbegripligt. Tänker på platser där alla vuxna har körkort och egen bil. Så ser det ut i väldigt stora delar av landet.

    Men det är nog inte bara jag som har svårt att förstå alla beslut som fattas i Stockholmsområdet. T.ex. en annan SL: Statsministern har hittills valt att inte handla på nätet...
    Jag bor i ett nybygge i GBG och här krigar folk för att få parkeringar, då de tar bort deras gamla parkeringar och bygger lägenheter istället. I mitt område har vi 20 parkeringar på 160 personer

    Roligare för kompisens syster som köpte ett nybygge och de var lovade parkeringar brevid lägenheterna för 300kr i månaden. Slutade med att de byggde inga parkeringar utan hänvisade att hyra parkeringen i P-huset tvärs över gatan för 1500kr i månaden. Detta är i en av förorterna i GBG och inte i centrum

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Felaktig stadsplanering är ett resultat av bilhatande politiker som inte lever i verkligheten och inte påverkas av sina egna beslut. Det är livskvalité att ha en egen fastighet med ett stort garage. När vi flyttade från närförort strax utanför Fjollträsk för 15 år sedan byggdes det bostadshus på två parkeringsplatser i närområdet. Fram till dess hade det bara varit lite svårt att hitta P-plats. Vi kom iväg därifrån i tid. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att bo i ett sådant område eller ännu värre i innerstaden. Det är komik på hög nivå när SL skickar ut e-post till kunderna med uppmaning att inte åka med dom p g a smittrisken. Det är synd om folk som inte har bil och inte kan jobba hemma.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hå hå hå. Jag får kalla hit min arkitektbror så skall ni få höra på en svada
    Man kämpar stenhårt på att bli av med bilarna i de flesta större städer. Ett enkelt sätt är att se till att de boende inte har lätt att hitta parkering, och att de som finns är dyra och obekväma att använda som t.ex. fler städdagar osv.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja det är ett annat stort problem att aktivister med slagsida åt ett visst håll har invaderat de flesta myndigheter. Stor ironi att arkitekthuset på KTH är ett av Sveriges fulaste hus.

    När det blev omöjligt att parkera i innerstaden så parkerade de där boende sina bilar i närförorter. För några år sedan infördes P-avgifter i närförorter där det tidigare varit gratis. När avgifterna höjs så flyttas bilarna längre och längre ut. Livskvalité? Nej! Lösningen är tyvärr bara att fly alla förstörda områden så blir det slum där som det en gång var. Nej det händer inte för de som har betalat orimligt mycket för sin bostadsrätt måste upprätthålla bubblan att det är så fiint att bo just där.

    Bor man centralt så förvägras man i praktiken att få besök av vänner och släktingar från landsbygden. Ganska många av oss har ju faktiskt sådana. Konstigt att arkitekter och stadsplanerare alltid duckar för verkligheten. Det är nog ett resultat av indoktrinering i skolan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Tänkte att denna brf skulle passa många Saab ägare.


    Mina Saabar har samtliga original programvara så jag uppnår troligen inte kraven för att få bo där.

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Handikappade och skröpliga göre sig ej besvär, känns det som, detta var 2016. Varken taxi eller invalidfordon tilläts, vilket de gjorde 2015, men det var uppenbarligen inte tillräckligt "bra".

    https://www.mitti.se/nyheter/nu-ska-...hoyWMtntuDhwg/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Det jag funderar på är var man ska parkera elbilen?
    Politikerna är ju inne på att inget annat än elbilar är ok, vilket jag tycker är rätt korkat.
    Det finns ju redan fossilfritt bränsle till en del saabar tex saab 39.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Miljöpartiklarna har väl aldrig varit så bra på det där med konsekvenstänkande.

    ..Som att vi precis stannade en reaktor i förtid helt i onödan, och nu eldar olja och importerar kolkraft för att försörja landet med el..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Lite för mycket SD propaganda som vanligt

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Det jag funderar på är var man ska parkera elbilen?
    Politikerna är ju inne på att inget annat än elbilar är ok, vilket jag tycker är rätt korkat.
    Det finns ju redan fossilfritt bränsle till en del saabar tex saab 39.
    Håller med.
    Politikerna tycker vi skall köpa elbilar. De tar bort parkeringsplatser i städerna. De bygger inte nya vägar. Tex har vi inte motorväg Stockholm-Göteborg. Utomlands tror de att man skämtar om man berättar det. Befolkningen har ökar från drygt 8miljoner 1980 till nästan 10,5 miljoner dvs med ca 25%. Antalet personbilar/invånare har under samma tid ökat från 0,35 till 0,47.

    I brf Trim bor 87 vuxna. De skulle alltså behöva 0,47*87=41 parkeringsplatser i genomsnitt. Men har 22st... (hur mycket under snitt som är rimligt vet jag inte)
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Miljöpartiklarna har väl aldrig varit så bra på det där med konsekvenstänkande.
    Nä, det verkar inte vara svenska politikers starka sida.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Som att vi precis stannade en reaktor i förtid helt i onödan, och nu eldar olja och importerar kolkraft för att försörja landet med el..
    Ett riktigt skrämmande exempel egentligen.

    I Sverige är okunnighet om och fientlighet mot naturvetenskap och matte utbredd. Under en lång period har man aktivt motarbetat kärnkraft i Sverige. Nu börjar man vakna så smått. Lagen som förbjöd kärnkraftsutvecklingär skrotad. Förbudet att bygga kärnkraftverk är borta. Nu gäller det att få bort de extra avgifter och skatter kärnkraften har och ersätta med samma nivå av subventioner som annan fossilfri energi får. Så kommer marknaden att lösa omställningen till fossilfri el helt av sig själv. För problemet som skall lösas är att ersätta fossil energi. Precis som för 50år sedan. Lösningen är oxo den samma. 10,20 eller 30? kärnkraftverk + vattenkraften är det enda som behövs för Sveriges behov. Om alla bilar skall gå på el är kärnkraft enda möjliga lösningen. Speciellt i Sverige med långa, kalla, stilla, mörka vintrar.

    Man visste det faktiskt redan från början när man valde att satsa på kärnkraften. Alternativen är sämre. Landet har dessutom varken gas, olja eller kol. Det var orsaken till att Sverige för ca 50år sedan valde kärnkraft. För 45år sedan förklarade Olof Palme detta val i TV. Länk (ca 30min in i programmet) Intressant att se hur C-ledaren Fälldin tyst väntar på att Statsminister Palme talat klart innan han svarar. Det var andra tider.
    Ett par år senare sammanfattar Palme det på 45sek https://youtu.be/S8cqbdE0j64

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nåja, CO2 må förstöra vår planet vad det lider, högaktivt avfall från kärnkraftverk gör planeten förgiftad för hundratusentals år framåt med säkerhet.
    Att forskningen återupptas tycker jag är sunt, men några fler fissionsreaktorer bör inte Sverige satsa på, det tåget har för länge sedan lämnat stationen.

    Ett mycket intressant faktum de senaste åren är att Sverige snart står som ensamt land i världen där partier med miljöinriktining INTE går framåt och/eller där politiska beslut med fokus på miljön inte uppskattas/belönas av väljarna. Jag läste en intressant undersökning, som jag tyvärr inte kan komma ihåg var så jag kan länka den, där det visade sig att svensken redan tycker att hen är bäst i världen på det här med miljö vare sig det är energi eller sopsortering och därför inte tycker vi behöver mer av den varan.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129
    Mr O; det bor ungefär 11,4 miljoner människor i Sverige.
    Det bor omkring 900 000 st med samorningsnummer i Sverige, dessa ingår inte i sammansättningen för de med personnummer som uppgår till ca 10,5. (10,5 + 0,9 = 11,4).

    bollman; att Mp inte ökar i Sverige kan bero på att de inte har miljön som sin främsta agenda utan ser andra frågor som viktigare.
    Dessutom så anser jag att stänga kärnreaktorer inte är bra för miljön. Den senaste veckan så har vi blivit nettoimportör av el, kolkraft från Polen.
    Senast redigerat av Loffe den 2021-01-10 klockan 13:11.
    Till mitt garage: Garaget

  18. #18
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    En anledning till varför situationen är som den är i Sverige är att en stor del av den politiska eliten kommer från den offentliga sektorn som försörjs av skattemedel.
    Där anser man att Industriell Verksamhet == Miljöförstöring. (Sådan skall vi inte ha!). IMO leder det till kategoriska åsikter som hämmar utveckling och dessutom
    har smarta lobbyister lyckats få in landets energiförsörjning i ett oligopol. Där funktionen tidigare handlade om att garantera en stabil elförsörjning till acceptabla priser
    har man nu en situation där elkraftsbolagen kan maximera vinsterna genom att se till att tillgången blir knapp. (Tänk: Kapacitetsbrist i elnätet mellan norra och södra sverige)
    Den myndighet som skall övervaka detta så att priserna inte skenar har inte varit framgångsrik. Fortums VD uttalade vid något tillfälle att "Vi är i Sverige för att tjäna pengar".
    Vattenfall fick också dom för sig att vara marknadsaktör. Äventyret med NUON kostade (enl. Wikipedia) skattebetalarna 15 miljarder.
    Vattenfalls äventyr i Tyskland med brunkol och kärnkraft har heller inte visat sig särskilt lönsamma. Men fd. VD'n Lars Josefsson gick i alla fall inte lottlös. (Googla...)

    (Litet väl mycket OT - Sorry...)
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Vad jag inte ser i Sverige är stora solel-parker (detta ska vara Sveriges största: https://www.nyteknik.se/energi/stran...-20-mw-6977210) och batterilager (som kan flytta energi mellan årstiderna). Till skillnad från Sverige har en del andra länder börjat resan.

    20 MW installerad solel producerar i runda slängar 20 GWh/år eller el för 4 MSEK / år (vid ett elmarknadspris på 20 öre/kWh) för en investering på 100 MSEK (uppskattningsvis är runt än hälften av kostnaden själva panelerna). Man börjar närma sig punkten att detta är direkt lönsamt på rent kommersiell grund. (HSB har räknat på ett elmarkanadspris på 40 öre/kWh i artikeln.)

    Som jag ser det kommer ett kärnkraftsbygge som startar nu att vara olönsamt att driva när det står färdigt.

    Det riktigt stora problemet med kärnkraftsverk är att högre riskbenägenhet ger våldsamt utdelning i ekonomiskt resultat, så de som sätter säkerheten högst kommer aldrig att leda driften av kärnkraftverk. Dvs, jag ser inte det som en teknisk omöjlighet att få kärnkraftverk tillräckligt säkra, problemet är att den ekonomiska/politiska verkligheten gör att detta inte kommer att förverkligas - vilket vi sett i flera incidenter/olyckor både i Sverige och utomlands.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    bollman; Exakt. Sverige saknar sedan många år partier med miljöinriktning. Alla partier har arbetat in miljötänk i sina program och idéer i olika hög grad. Och med lite olika angreppssätt. I samband med det kommande språkrörsvalet i MP har just avsaknaden av miljöpolitik i MP lyfts av vissa kandidater. S har alltid ansett sig vara det bästa miljöpartiet. osv... MP & V tänker sig rädda miljön genom att stänga kärnkraften. L & SD anser istället att man bäst räddar miljön genom att bygga mer kärnkraft. Frågan är ju egentligen av teknisk art och borde rimligen kunna lösas helt utan att blanda in partipolitik. Typ höger- eller vänstertrafik.

    Tyvärr har många inte hängt med i utvecklingen inom detta område alls. Speciellt beklämmande är det att höra att man fortfarande tror att högaktivt avfall inte kan hanteras. I själva verket kan det användas som bränsle i moderna kärnreaktorer, som alltså då är lösningen på både avfallsproblemet och energiförsörjningen. Men som vanligt när kunskapen är låg kommer tron in...

    Loffe; Ja, att det finns fler personer i landet än var SCB redovisar misstänkte jag nog. Av dessa har antagligen de flesta samordningsnummer, men det finns nog även andra. Hur många dessa är vet man ju faktiskt inte. DN avslöjade, men har sin artikel bakom betalvägg. Som tur är finns GP, som är betydligt liberalare när det gäller att ge oss tillgång att läsa. Varsågod: Ingen vet egentligen hur många som bor i Sverige

    Men att det är så vet politikerna ganska väl. I motsats till kärnkraft ovan, är partierna kunniga om läget och ganska överens om vad som är problemet och hur det skall lösas. I alla fall i vissa delar. Kontroll av samordningsnummer Interpellation 2019/20:119 av Boriana Åberg (M)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Flytta subwoofer NG9-3 -06 -> -07
    Av Znatch i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-03-19, 19:24
  2. Flytta över krockkudde!?
    Av niohundratearn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 11:49
  3. Flytta lmm ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 09:21
  4. Flytta LMM
    Av T8__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 07:51
  5. Flytta över farthållare
    Av -StronG- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •