Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Köpråd NG9-3 Cab -09

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Generellt har det ju varit väldigt förmånliga regler med import av bil om man just kan ta den som flyttgods, men med vissa krav på hur länge du ska äga bilen både innan och efter du flyttar. Intressant att det blev strul till Österrike, annars har min bild alltid varit att om bilen är reggad i ett EU-land är det ganska fritt att byta inom unionen vilket förklarar de skrotbilar som kommer till Sverige via baltikum.
    Mina kompisar är diplomater, köpte bilen ny i US, reggades där med US-diplomatskyltar, sedan export till Sverige och vanliga, flyttade sedan till Österrike och försökte importera/registrera på CD skylt, funkade inte.
    Vet inte varför.
    Men SAAB 9-3 cab är tillverkad i Österrike så det borde vara enklare :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Nu är fokus på att importera från US.
    Fick ett mail idag, säljaren hade fått ett lite högre bud och accepterade.
    Jag har aldrig importerat från US tidigare men har en kontakt som importerat mycket från Japan och kan shipping.

  3. #23
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Aha. Jag blev nyfiken och kollade på mobile.de. Den ligger fortfarande kvar där. Det finns ju en och annan fin österrikisk Saab till salu i EU t.ex. Tyskland. Varför krångla till det och gå över Atlanten efter vatten?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Större utbud och mindre med salt. Men jag vill ha manuell växellåda så det kan bli svårt/omöjligt att köpa en österrikisk SAAB i US, tittar även på Italien.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-18 klockan 13:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nu har jag inte koll på hur det är med salt i Belgien och Tysklands västra delar. Men de bilar jag köpt där har haft mycket lite rost.

    Att det saltas mindre i USA än i tex Belgien har jag mycket svårt att tro. USA är extremt stort jämfört med BE och D. Där varierar klimatet väldigt mycket från plats till plats. I många delstater och countys saltas det friskt. I andra varmare är luftfuktigheten extrem. Då trivs rosten. Medan återigen andra områden är väldigt torra och rostfria. Att med säkerhet veta var en 10-15år gammal bil har tillbringat sin tid i USA är ganska svårt att göra. Visst är det troligast att den hållit sig i närområdet, men det finns ingen som helst garanti för det. Och dessutom varierar klimatet väldigt mycket även på ganska korta avstånd. Vissa områden i USA är väldigt dåliga ur rostsynpunkt. Så se upp!

    Min erfarenhet när det gäller att köpa en Saab cab är att först noga kolla upp vilken utrustning, motor, växellåda, färg den skall ha. Samt vilken årsmodell och utseende facelift eller inte (finns lite olika utseenden) och val mellan linear, vector, aero, griffin, independence. Samt färg på lack och sufflett och inredning. När kravlistan är klar vet man vad som gäller för att man skall bli nöjd. Då blir det mycket lättare att leta cab.

    Ja kanske inte att hitta vad man vill ha, men att snabbt förkasta alla man inte vill ha. Sedan om man hittar den man söker i Trollhättan, Graz, Wien eller Anchorage kanske inte är det viktigaste. Nackdelen är att det kan ta tid om man har många hårda krav. Men den sk cab-säsongen är ännu några månader borta...

    Fast är kraven bara Saab, Cab & svinbillig är det en annan femma
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag kan bara instämma i det Mr.O skriver om salt och klimat i USA. Jag har upplevt att det har fallit 5 dm snö över natten i Massachusetts (runt Boston). De flesta väntar med att åka till jobbet tills snön är röjd. Efter ganska få timmar så är det rent på vägarna. Det mindre vägnätet brukar skötas av boende som har kontrakt med staden på att röja i sitt närområde. Där används mindre lastbilar försedda med plog som är enkel att montera av och på vid behov. Stora mängder salt används. Bilarna rostar snabbt, mycket värre än i Sverige.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag har ett öppet sinne.
    Men historiken på bilar går att kontrollera, Florida eller någon "varmare" stat kan vara intressant.
    Får se, Italien är också ett alternativ.
    Jag har köpt några bilar från DE, mycket bättre skick än något som gått i ex mälardalen några vintrar.
    Är inte på jakt efter det "billigaste", då är det bara att dyka ner i mobile.de och sortera på pris.
    Gissar att utbudet ökar när det blir lite varmare.
    Ingen stress.
    Just nu ska jag bara fixa ordning på min 9-5 och sälja vår BMW så att det finns plats i garaget :-)

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Men bra att hålla lite koll, hittade en handlare i Österrike som har ett stort utbud, dock inget jag kickar igång på.
    https://www.willhaben.at/iad/gebrauc...orgId=19824727

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Japp, USA är stort. Och i de delstater där det kommer snö saltar de riktigt friskt, påtagligt mer än i Sverige. Jag har varit i Vermont ett par gånger som har ordentliga vintrar (-17 som kallast har jag upplevt där) och den jag träffade hade en ca 10-12 år gammal audi med väl synlig rost både på skärmkanter och i dörrarnas nederkanter.

    Och i ökenstaterna är det inte helt ovanligt att bilarna rostar på tak och motorhuv för att lacken bränns sönder av solen...

    Det betyder inte att man ska undvika USA, bara att man inte ska ta för givet att alla USA-bilar är rostförskonade.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag har bott i södra Kalifornien, solen är grym.
    Men med tanke på att jag bor 15 mil från Graz där de tillverkades känns det lite fel att importera från andra sidan Atlanten.
    Jag köpte en bil från Italien för några år sedan, fin-fin bil, inte ens förbucklad.

  11. #31
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    ... inte ens förbucklad.
    Haha. Är det verkligen möjligt? Jag trodde allt därnere var förbucklat.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hi Hi... Belgare är ganska bra förbucklare av och till med.

    Ang Florida är det inget jag skulle satsa på. De säger att Florida (everglades) är en enda stor flod. Klimatet är varmt och fuktigt. Orkanerna och andra stormar drar in salt från Atlanten. Gulfsidan är nog inte riktigt lika illa. Kombinationen av värmen och fukten är problemet. Ju varmare ju snabbare rostar det. Då är säkert Alaska bättre.

    Om man tycker solen i södra California är grym kan man tänka på att Fl ligger längre söderut än Ca och har ännu värre sol. Det blir så varmt inne i bilarna att inredningen kan drabbas ganska hårt. Att cabba ner gör väl inte den saken bättre. Och den säsongen är väl 12 mån i Fl. Vem vill ha en 10-15år gammal Florida-bil?

    Fast det är klart att kombinerat med en inköpsresa är nog Florida trevligt, det finns säkert fina bilar lite varsom.

    Betänk att California är en stor stat, väldigt stor. Det finns väldigt varierande klimat. Öken, kust med salt i luften, höga bergstrakter med snö. Jag har fått vända pga igensnöad/stängd väg i Ca i juni...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Generellt har det ju varit väldigt förmånliga regler med import av bil om man just kan ta den som flyttgods, men med vissa krav på hur länge du ska äga bilen både innan och efter du flyttar. Intressant att det blev strul till Österrike, annars har min bild alltid varit att om bilen är reggad i ett EU-land är det ganska fritt att byta inom unionen vilket förklarar de skrotbilar som kommer till Sverige via baltikum.
    Att den ska kunna flytta fritt förutsätter dock att bilen inte är inregistrerad med nationellt undantag.

    Jag vet inte huruvida flyttgods kan vara en sån sak, men en bil som tex är registrerad som ombyggt fordon i sverige är registrerad med nationellt undantag, och då är det upp till varje enskilt land att godkänna detta, vilket få göra afaik.

    Det blir samma sakn om man försöker importera en bil till sverige från ett land som tillåter "tillverkarcertifierad trimmning" (tex tyskland och UK afaik), alltså när du kan sätta på ett trim på bilen som är godkänt av tillverkaren, åka in till besiktningen med ett intyg och få det inskrivet i regbeviset, plötsligt har bilen ett nationellt undantag och kan inte reggas här.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Att den ska kunna flytta fritt förutsätter dock att bilen inte är inregistrerad med nationellt undantag.

    Jag vet inte huruvida flyttgods kan vara en sån sak, men en bil som tex är registrerad som ombyggt fordon i sverige är registrerad med nationellt undantag, och då är det upp till varje enskilt land att godkänna detta, vilket få göra afaik.

    Det blir samma sakn om man försöker importera en bil till sverige från ett land som tillåter "tillverkarcertifierad trimmning" (tex tyskland och UK afaik), alltså när du kan sätta på ett trim på bilen som är godkänt av tillverkaren, åka in till besiktningen med ett intyg och få det inskrivet i regbeviset, plötsligt har bilen ett nationellt undantag och kan inte reggas här.
    Jag återkommer med rapport.
    Just nu lutar jag åt Italien, en intressant utmaning :-)
    Virus/karantän bromsar dock upp det mesta just nu.
    Jag höll på med att registrera in en brittisk Ginetta i Österrike, har sett några registrerade i Tyskland/Frankrike, vi var nära målet men jag valde en annan bil istället.
    Ett himla krångel.
    Men mina kamraters bil var en vanlig Lexus, något SUV aktigt, helt omojligt att registrera i Österrike.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Rätt bra tryck på vintern vilket påverkar utbudet, dyker upp en del intressanta objekt men corona göra att jag vågar/vill inte resa just nu.
    Men undrar, en del av de 9-3 (vector) jag sett saknar turbomätare, det är 1.8t motorer och effekt indikerar samma, har turbo, men varför ingen mätare?

  16. #36
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Men undrar, en del av de 9-3 (vector) jag sett saknar turbomätare, det är 1.8t motorer och effekt indikerar samma, har turbo, men varför ingen mätare?
    Det var väl bara en strategi från SAAB när det begav sig. Eftersom 1,8t skulle vara ett billigare alternativ till 2,0t så har dom plockat bort något för att det ska se så ut också. Och caben är väl egentligen ingen skillnad i det avseendet jämfört med dom som har tak.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #37
    Nu finns det inte några alternativ, men provsitt stolarna i 9-3 cabriolet. De är bredare och man sitter mer ovanpå än i (som i SS/SC). Påminner ganska mycket om jänkarbilars stolar (vilket nog inte är en slump).

    Köp en Aero eller möjligtvis Vector Active (samma chassi som Aero). Brukar vara trevligast.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •