Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Köpråd NG9-3 Cab -09

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Köpråd NG9-3 Cab -09

    Hej,
    Jag funderar på att köpa en 9-3 cabriolet och har hittat en väldigt fin bensindriven 2009.
    Min fråga är reservdelar, den har andra skärmar/huv jmft 2004-2007 samt en 6 växlad låda,
    Är det ett "säkrare" köp med en 2004-2007 givet reservdelsförsörjning?

    Tack på förhand.
    Mvh
    Anders

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    178
    Medlem#
    1
    Slå till, det är bara karossmässigt som det skiljer sig samt instrumentpanelen som är modernare. 2007 kom facelift uppgraderingen internt och externt kom den 2008. Det är en himla fin bil så har du hittat en 2009 så grattis.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Hej igen,
    Bilen är registrerad i Belgien och med 209 hk.
    Det indikerar att motorn då är en B207R, men när jag kollar VIN numret så är det en B207L, dvs 175 hk.
    Är det något problem eller "bara" hiva in ett Maptun Steg 1?
    Det verkar vara olika versioner av TD04 i motortyperna.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 192
    Medlem#
    4458
    Ja, B207E och B207L har TD04 modell -11T i dessa årsmodellarna, medan B207R har -14T. Det går att uppgradera till ett 14T också. Det gjorde jag på min MY05 som hade GT2052 tidigare. Sedan är det några andra saker som skiljer också, t.ex kammarna. Jag bytte till 14T, annan downpipe och avgsssystem plus ett steg 4 från Maptun. Så det går säkert bra med ett steg 1 på originalturbon.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Köper du en sån så se till att du köper en extra ECU och CIM.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  6. #6
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 556
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Hej,
    Jag funderar på att köpa en 9-3 cabriolet och har hittat en väldigt fin bensindriven 2009.
    Min fråga är reservdelar, den har andra skärmar/huv jmft 2004-2007 samt en 6 växlad låda,
    Är det ett "säkrare" köp med en 2004-2007 givet reservdelsförsörjning?

    Tack på förhand.
    Mvh
    Anders
    Det är ju som sagt olika utseende mellan gen 1 och gen 2 av ng cabbarna. Vilken som är snyggast bestämmer man själv. Ganska många uppgraderar utseendet själva till den faceliftade gen 2. Själv tycker jag gen 1 är mycket snyggare. Men det är jag.

    Det finns ju ganska mycket annan utrustning i bilarna än detta. Interiören/förarmiljön finns oxo ny och gammal. Vilken vill man ha? Är utseende viktigt? Är det någon funktion/utrustning som man vill ha? Vissa grejer är lätta att uppgradera, andra knepigare.

    När det gäller motorn är det inget problem att uppgradera till 14T, Biopower och lämpligt Steg. Det fixar du lätt.

    Men egentligen skulle jag rekommendera att kolla så noga som möjligt vad man vill ha i form av utrustning, färger, motor mm och sedan köper så rätt som möjligt från början.

    Och till sist, diesel vill i alla fall inte jag ha i en cab.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Tack alla!
    Har googlat ECU och ICM, låter som att köpa en av varje och en Tech2 kan vara en bra lösning.
    Den har egentligen det jag vill ha bortsett från elektriskt justerbara stolar, det är egentligen ingen större avbräck, kan justera manuellt.
    Bilen står i Belgien, corona gör att det är svårt att hämta bilen, får rätt vibbar av säljaren och precis servad.
    Funderar på att köpa osett och ta hem den på biltransport.
    Ska tänka ikväll och kanske lägga ett bud imorgon.
    Saknar dragkrok men det kan inte vara så svår att skruva dit.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    819
    Kolla så den inte är importerad och har en "salvage"-titel från t.ex. USA, baserat på visdom från blocket-annons-tråden. Men att du kollat carfax och googlat VIN-nr osv antar jag?

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jodå, har kollat, den är såld ny i Tyskland och sedan exporterad till Belgien, rätt vanligt då det var lägre moms i Tyskland jmfrt Belgien.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-13 klockan 19:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag är en grå gubbe så färgen passar mig :-)

    grå.jpg

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2021-01-12 klockan 10:53.

  11. #11
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    178
    Medlem#
    1

    Red face Cab är härligt

    Den ser ju fin ut, bara att slå till. Cab är härligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-13 klockan 19:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Bud lagt, villkorat till imorgon.
    Om de blir köp, skickas till en kompis i Sverige
    https://wellkept.se/
    Gör en megagenomgång av bilen.
    Vill sen ha dragkrok.
    Pratade med mannen, han sade att jag kan inte acceptera budet, måste prata med min fru, "hon är känslomässigt bunden till SAABen". Jag svarade att jag har har en SAAB och att den kommer att hamna i goda händer :-)

  13. #13
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 556
    Medlem#
    ja
    Ja, den färgen matchar ju nästan 9-5:an!

    Har den exportskyltar redan? Eller kanske ser jag fel...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja, den färgen matchar ju nästan 9-5:an!

    Har den exportskyltar redan? Eller kanske ser jag fel...
    Jepp, grå är fint :-)
    Hoppas att dealen kickar in imorgon.
    Den har vanliga Belgiska nationella skyltar, vet inte om jag behöver belgiska exportskyltar då det blir transport, men det underlättar det praktiska i Sverige.
    Återkommer med rapport

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 503
    Medlem#
    2555
    Ska den gå här i Sverige sen?

    Var den så billig att det inte var värt att köpa en svensk?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ska den gå här i Sverige sen?

    Var den så billig att det inte var värt att köpa en svensk?
    Österrike, den är faktiskt tillverkad i Graz.
    Dyrare i Sverige, rätt konstigt faktiskt, visst, det är väl en sommarbil och markanden kickar igång till våren, men just nu, dyrare.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Säljaren har inte svarat, jag börjar nu titta på att importera något från US.
    Ska gräva i transportkostnader samt det praktiska att registrera in.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    819
    http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-annat-land

    Om du inte gjort det så läs igenom den här tråden. Säkert inga problem med USA-import men man ska nog veta vad man gör och hur man kollar upp skicket på den.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-annat-land

    Om du inte gjort det så läs igenom den här tråden. Säkert inga problem med USA-import men man ska nog veta vad man gör och hur man kollar upp skicket på den.
    Tack, det gäller att göra sin hemläxa, min belgiska och franska är rätt usel, jag har lättare att kolla upp en tysk/amerikansk import avseende historik. Jag har däremot en kamrat som importerade en Lexus från US till Sverige som flyttgods, fick svensk identitet utan problem, flyttade sedan till Österrike men omöjligt att få nationella skyltar. Det kan bli väldigt krångligt. Jag ska läsa på, men har inte avskrivit den grå.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    819
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Tack, det gäller att göra sin hemläxa, min belgiska och franska är rätt usel, jag har lättare att kolla upp en tysk/amerikansk import avseende historik. Jag har däremot en kamrat som importerade en Lexus från US till Sverige som flyttgods, fick svensk identitet utan problem, flyttade sedan till Österrike men omöjligt att få nationella skyltar. Det kan bli väldigt krångligt. Jag ska läsa på, men har inte avskrivit den grå.
    Generellt har det ju varit väldigt förmånliga regler med import av bil om man just kan ta den som flyttgods, men med vissa krav på hur länge du ska äga bilen både innan och efter du flyttar. Intressant att det blev strul till Österrike, annars har min bild alltid varit att om bilen är reggad i ett EU-land är det ganska fritt att byta inom unionen vilket förklarar de skrotbilar som kommer till Sverige via baltikum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •