Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Missljud från kamkedja/multirem? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Missljud från kamkedja/multirem? OG9-5

    Hej!

    Jag har missljud som kommer från höger sida av motorn, dvs där multirem och kamkedjan befinner sig. Jag har haft detta ljud en gång förut och då gick det bort. Men nu är det här igen, så jag undrar om någon har haft något liknande problem med sin OG9-5a? Förra gågen antog jag bara att det var lite grus som skramlade något förfärligt vid tomgång, men eftersom samma ljud kommit tillbaka så blir man ju lite orolig. Jag länkar här en video på problemet. https://www.youtube.com/watch?v=xTcAhOOAnN8

    Om bilen:
    - Bilmodell: 9-5 2,0t SE med B205E motorn
    - Modellår enligt Saab (MY): Tillverkat 2000-09 MY01 (YS3EF45C013xxxxxx)
    - Modifikationer på bilen: Inga modifikationer
    - Miltal: 12200 mil, har haft bilen sedan september i år och har kört ca 500 mil.
    - Hur yttrar sig felet? Det skramlar förfärligt vid tomgång vid området kring multirem/kamkedja
    - Är felet permanent eller intermittent? Skett 1 gång tidigare i min ägo. Ingen aning om hur det var innan.
    - Vilken felsökning har redan gjorts? OBD2 scanner visar P1110, dvs kortslutning/öppen krets för IAT sensor. Detta fel oppstod dock inte första gången som jag hörde ljudet. Kanske inte relaterat?
    - Övrig information: Bilen köptes av mig 27/9-2020 och har gått ca 500 mil i min ägo. Bilen har tidigare enbart 1 ägare, äldre herre, och har gått mycket lite de senare 10 åren. Gick mycket mer när den var ny. Servicehistoriken verkar OK i min mening, det enda negativa är väl att den stått parkerad under längre tid. Lär skapa diverse problem. I min ägo har jag bytt tändstift (BCPR6ES11), samt kupéfilter, luftfilter, oljefilter och olja.

    Mvh

    Jacob
    Senast redigerat av Ibizious den 2021-01-05 klockan 17:20.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Svårt att se hur IAT-sensorn hänger ihop med missljudet. Kanske testa att plocka bort multiremmen och se om ljudet kvarstår? Kan ju utesluta en del.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Uppenbart test är att lossa multiremmen och starta bilen. Försvinner ljudet?

    - - - Uppdaterad - - -

    P1110 är en vanlig felkod och är i princip alltid orsakad av antingen:
    1. Luftläckage i vakuumslangar
    2. Läckage inne i avlastningsventilen

    Koden har inget med IAT att göra, du måste ha läst fel någonstans (samma felkod kan ha olika betydelse beroende på motortyp). Den har sannolikt inget att göra med ditt skrammel, om det inte är så enkelt att tryckröret till avlastningsventilen (som går från motorn höger fram) inte sitter fast ordentligt - då får du luftläckage och kanske P1110 samtidigt som det skramlar när vibrationerna får metallröret att skaka mot något. Men det är något långsökt, jag gissar mer på att ditt skrammel och P1110 är oberoende av varandra.

    8clfSnC.jpg
    Bilden saxad från den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/146072-Saab-9-5-Aero-02-*Nya-bilder-)?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 16:21. Anledning: Ändrat länken så den inte växlar till Mobilskin

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Jag skall ut i garaget ikväll och avlasta multiremmen alt lossa den helt. Hoppas på att det är något med remmen/rullar och inte själva kamkedjan. Tror nog att efter 12000 mil så borde kedjan vara i hyfsat OK skick?

    Angående P1110 så tycker jag att när man laddar upp turbon så kommer det dels lite högfrekvent turbo-ljud (vinande) men också något mer lågfrekvent luftflödesljud, så med tanke på felkoden och dessa ljud så kanske det är avlastningsventilen som läcker luft. Men det är nog inte fel att byta slangar + ventil när man väl är där, efter 20 år så lär väl någon slang spruckit alt. vara nära att falera. Återkommer efter jag testat att avlasta remmen!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Nu har jag avlastat remmen under tomgång och ljudet minskar markant när detta utförs. Det verkar alltså vara något remhjul som är defekt. Funderar på att byta alltet, då jag såg att speedparts har ett fint kit med ny rem och remhul (https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9-5-98-10/motor/remmar-och-remspannare/bensin-4cyl/satser/drivremsats-9-5-99-03.html). Någon som har erafenhet av kvalitén på dessa?

Liknande ämnen

  1. Kamkedja, balansaxelkedja och multirem frågir ng900
    Av Majkey88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-12, 21:59
  2. Missljud kamkedja ?
    Av Jonas 75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 19:01
  3. [LÖST] Missljud från motor/multirem OG9-5
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 16:53
  4. Missljud från kamkedja.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •