Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: SAAB 900 T8 1982 vill inte starta med rätt relä i!

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Och jag måste med förtydliga! Det var inget vanligt slutande relä som jag bytte till! Tog det närmsta som var relät till bakrutevärmningen! Detta relä har tydligen bara 4 stift! När jag testade med ett vanligt nytt extraljusrelä så gick säkringen till bränslepumpen på en nanosekund!

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Nu har jag pillat lite till! Satte i relät från bakrutevärmen och bilen startar till för att sedan dö! Testar ett flertal gånger. Samma händer! Kollade belysningen och det var ganske mycket okontakt och korrossion i höger baklampa! Fick i det att fungera hjälpligt! Testade att starta på nytt. Startar och dör! Satte tillbaks originalrelät! Startar nu även med detta och dör! Byglar jag i reläkontakten så att pumpen får ström hela tiden så startar den och går. Stannar inte förrän jag vrider av nyckeln!!
    Spännande!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12

    Ny tråd nytt problem! Saab 900 Turbo startar till men dör på direkten

    Nu har felet ändrat riktning!
    Gäller alltså 900 Turbo T8 1982
    Vrider man på nyckel så startar bilen för att direkt dö! Kvittar om man har fullgas eller ingen gas alls!
    Hade jag i original bränslepumpsrelä tidigare så startade den inte alls! Jag har det avlånga bränslepumpsrelät.
    Den har tidigare startat och gått om man ryckt ut relät och ersatt det med ett enkelrelä som jag lånat från bakrutans uppvärmning.
    Nu spelar det ingen roll vilka ab reläen man testar med! Båda har samma resultat!
    Detta är ju kanske bra, för då är det kanske inget fel på original relä!
    Tilläggas kan att jag innan detta hände försökt att lösa ett kontaktfel i vänster baklampa som korriderat! Är inte 100 ok än. Får slipa lite mer där!
    Förstår att det kanske inte är det lättaste fel att sätta fingret på, men känns ju onekligen som ett glapp någonstans!
    Hade en dröm om besiktning i veckan då allt annat vettigt är fixat snart!
    Mvh
    Jerker

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag tycker fortfarande att du ska försöka skaffa dokumentation över elsystemet som jag föreslog i den tidigare tråden. Byta komponenter utan att ha koll kan göra att fler saker går sönder. Håll gärna problemet i en tråd så blir det enklare för de som försöker bidraga och enklare för de som söker information i framtiden.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Det rörde ihop sig med bilderna så fick göra ett nytt inlägg. Har bättrat på namnen på bilderna nu.

    Tog kort ur en verkstads handbok över elschema och säkringsbox till 900 Turbo 1980 och för 900 årsmodell 1982. Hittade inget elschema specifikt för turbo -82 men jag hoppas att nåt elschema kan komma till användning. Ladda ner dom och zooma in så ser du bättre.

    Ser nu att många av bilderna har hamnat på tvären fast dom är åt rätt håll på både telefon och på datorn. Du får ladda ner dom och vrida och zooma in på dom.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Indalsman den 2021-01-10 klockan 18:18.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #26
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av jeppet Visa inlägg
    Vrider man på nyckel så startar bilen för att direkt dö! Kvittar om man har fullgas eller ingen gas alls!
    Detta är förväntat beteende, manöverström till pumpens relä är KL50 under starttillfället tills varvtalssignal uppfattas på 31B.
    Du skall inte använda en massa andra reläer på den platsen!


    Citat Ursprungligen postat av jeppet Visa inlägg
    Förstår att det kanske inte är det lättaste fel att sätta fingret på, men känns ju onekligen som ett glapp någonstans!
    "Felet" är ju i princip redan hittat?
    Bränslepumpen får inte ström.

    Redan i inlägg #10 har du fått informationen du behöver för att komma vidare;

    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    Lite schemaläsning gör att det skulle kunna vara ett relä som måste känna av tändpulser
    för att ge spänning till bränslepumpen. Det finns fem och sexpoliga relän som alla heter 102
    i kopplingsschemor för olika modeller.

    [relämärkning] [kabelfärg] [signalnamn/destination]
    30 BR +30
    87 GR bränslepump
    15 GR/RD +15
    31 SV jord
    50 GL/RD manöverspänning startmotor
    31B BL tändpulser

    Om stiften saknar nummer så kan färgerna kanske leda någon vart.
    Kass relä eller tändpulser saknas är tänkbara alternativ.
    Det fempoliga relä som omnämns sitter i något nyare modeller med K-jetronic och är "enkel-relän" alltså en plats i elcentralen.
    Detta har inte du.

    Man får i detta läge utgå från att du har mätt upp att du har B+/KL30, tändningsström/KL15 samt jord i reläplatsen.
    Att mäta att KL50 finns behövs knappt iom att pumpen verkar gå vid starttillfället, men görs enkelt med en medhjälpare som vrider på nyckeln. (Bäst är kanske om medhjälparen är el-kunnig)
    Om man byglar igång pumpen och startar motorn så kan man glo på varvräknaren i kombiinstrumenten, rör den sig?
    Ja = tändpulser finns!
    När du ändå är inne i bilen, passa på att böja dig ner och bygla tryckvakten som sitter ovanför pedalerna, så har man uteslutit även detta som felkälla.
    Med fördel kontrollerar man kontinuiteten mellan 31B i bränslepumpsreläets sockel och PIN7 på tändmodulen/tändförstärkaren(146)

    Jag tror reläet är kass, och det funkar inte med något annat relä än just ett sådant här utan att koppla om i elcentralen.

    Snälla, använd punkt och inte utropstecken.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 -07 vill inte starta, "antisladd ur funktion" relä R7 drar inte..
    Av ITTEFS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-10-27, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •