Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: SAAB 900 T8 1982 vill inte starta med rätt relä i!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12

    SAAB 900 T8 1982 vill inte starta med rätt relä i!

    Har en lågmilad 900 Turbo som nu vägrar starta. Får ingen ström till bränslepumpen! Original bränslepumpsrelä är den avlånga varianten! Om man plockar ut relät och ersätter det med ett vanligt slutande, typ extraljus-relä, så går pumpen igång och bygger upp tryck, men då är ju inte bränsleavstängningen aktiverad!(Den bakersta platsen i relähållaren som annars upptas av originalrelät) Sist jag hade igång bilen, det var för 1 år sedan, efter 19-års stillastående så startade den utan problem, men efter att ha kört några hundra meter och jag skulle köra in den i garaget igen, så dog den!
    Bränslepumpen är ny
    Jag har både testat att bygla och dra ut stiften på laddtrycksvakten som sitter under instrumentpanelen, utan att det gjort någon skillnad. Någon har varit och skruvat på den innan, men det sitter bl.a. laddluftkylare från Heuschmidt, så någon har nog trimmat lite i begynnelsen!
    Bränslepumpsrelä har aluminiumhölje och är original Bosch! Har tagit av höljet utan att bli så mycket klokare. Allt ser rent och fint ut!
    Är ju inte så jättevanliga bilar på gatorna, men kanske har någon av er varit ute för något liknande, eller vet hur man skall felsöka!
    Den fungerar ju uppenbarligen med det enkla slutande relät, men är det fel att köra med det?
    Vill få den besiktigad så den kommer ut på vägarna i vår!
    Mvh
    Jerker

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag tänker lite högt här:
    Om det funkar med ett vanligt, men inte med reläet med extradelen för avstängning så måste felet ligga i den delen. Så, vad man först får ta reda på är hur funktionen är gjord.
    Man skulle behöva ett kopplingsschema, men jag kan inte påminna mig att jag har till en så pass gammal bil.
    Nån annan?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Hade bilen varit 2 år nyare så verkar det finnas mer info att få tag i! I alla fall just på denna punkten!
    Finns det fortfarande någon verkstad som kan tänkas jobba med halvgamla Saabar?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    På den tiden sålde Saab verkstadshandboken som tryckta böcker med en del per område, chassi, elsystem osv. Varje del kostade knappt 100kr så det var lätt att komma över korrekt information. När Saab avvecklades såldes all dokumentation som fanns i lager ut till intresserade till lågt pris. Vi hade en motorklubb på jobbet där det köptes in den kompletta verkstadshandboken till 9000 någon gång tidigt 1990-tal. Den tog upp ca en hyllmeter.

    Här finns verkstadshandböcker till salu: https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Det kanske inte vore fel, får nog investera i en, men har någon något tips så tas det tacksamt emot!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Finns det någon typbeteckning på relät? Finns det märkning bredvid stiften? Följs någon praxis så kan det gå att klura ut hur funktionen är? Tag gärna bilder på ovansidan och undersidan så kanske vi kan komma fram till vad det är för relä.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Såhär ser det ut! Stod tyvärr inga siffror vid respektive stift, endast en bokstav vid varje reläplats!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Min gissning är att det är den ensamma pinnen som styrs av tryckvakten. Antingen skall det vara konstant ström där förutom när den vill bryta, eller tvärtom. Kan du mäta vad du har där när du slår på tändningen?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den gissningen tror jag på. Notera den röda pricken på den ensamma pinnen och på pinnen som troligen är plussidan av "spolen". Troligen någon typ av halvledarrelä med tanke på mängden komponenter på kretskortet.

    Troligaste felet är någon typ av avbrott. Granska lödpunkter och ledarmönstret noga, speciellt kanske där benen ansluter till kretskortet. Använd förstoringsglas eller tag bilder med en bra mobiltelefon och zooma i bilderna. Lödtenn kan åldras väldigt märkligt. Jag har vid flera tillfällen sett att en komponentpinne haft frigång från tennet som tidigare förband komponentpinnen till mönsterkortet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Lite schemaläsning gör att det skulle kunna vara ett relä som måste känna av tändpulser
    för att ge spänning till bränslepumpen. Det finns fem och sexpoliga relän som alla heter 102
    i kopplingsschemor för olika modeller.

    [relämärkning] [kabelfärg] [signalnamn/destination]
    30 BR +30
    87 GR bränslepump
    15 GR/RD +15
    31 SV jord
    50 GL/RD manöverspänning startmotor
    31B BL tändpulser

    Om stiften saknar nummer så kan färgerna kanske leda någon vart.
    Kass relä eller tändpulser saknas är tänkbara alternativ.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Jättetacksam för hjälpen! Tar man tändpulsen direkt från fördelaren då! Låter rimligt! Det var säkert rena slumpen, men efter jag hade fått snurr på motorn och haft igång den ett tag så skruvade jag dit batteriet med värmeplåt och allt. Efter det så en kort tur på kanske 100 meter och vände in mot garaget, sen var den död! Finns ju inga direkta kablar och kontakter som går vid batteriet! Säkert bara ren slump! Känns surt att köpa nytt relä när man inte vet säkert!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Jag hade börjat med ett nytt eller iallafall ett annat relä. Som ledtråd som kanske kan vara användbar så hade 99 ems framtill -77 2 st relä för pumpen.
    Inget dubbel utan 2 st singelrelä, bägge var lika och har art nr 8533176
    Från -78 kom ett singelrelä. Har inte elschema här så jag kan se hur dom jobbar.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Tror du att jag skulle kunna smälla dit 2 singel i så fall? Jag skall se om jag kan nosa reda på ett dubbelt! Dom verkar inte växa på träd direkt!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om funktionen är som Bagpipe skrev i #10 så kommer inte två vanliga reläer att ge samma funktion som med det väldigt speciella reläet. Jag tittade i Haynes för Saab 9000 1985-1995 i brist på rätt dokumentation. Där sitter det ett vanligt relä med en ingång och två slutande kontakter till två utgångar. I serie med bränslepumpsreläets manöverspole sitter det vad som kallas en tryckkontakt som när den bryter kommer att stänga av bränslepumpen. Jag hittar ingen information om vad det är för tryck som styr tryckkontakten men det står att tryckkontakten bara finns på modeller med Turbo. Det finns ju folk här som kan 9000 som kanske vet mer.

    Jag gissar att Saab förenklade konstruktionen för att slippa det väldigt speciella reläet som bör ha medfört en onödigt kostnad.

    Jag ser att det säljs begagnade exemplar av det speciella reläet på ebay med orimligt höga priser. Relä är inget som jag skulle köpa begagnat, skulle hellre hitta en annan lösning. En bra fråga är vad man eventuellt riskerar genom att bara använda ett vanligt relä och skippa avkänning av tändpulserna. Om BTR har felmoden att fastna i öppet läge så blir det obra. Om den har det har jag ingen aning om.

    Börja som sagt med att leta efter avbrott som är det vanligaste felet på nästan all typ av el/elektronik.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    90
    Det finns lika många kopplingsscheman som det finns kombinationer av
    8/16 ventiler, turbo/inte turbo, katalysator/ingen katalysator,
    insprutningssystem och varianter för olika marknader. Det enkla sättet
    att kolla om tändpulser finns med en voltmeter (på AC) är kanske för svårt?
    Relät jag beskrev ska köra pumpen vid start och när motorn snurrar normalt.
    I alla andra fall ska inte bränsle pumpas fram. Gissa varför!
    (Tänker inte försöka gissa exakt vilken modell som frågan gäller.)
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av jeppet Visa inlägg
    Såhär ser det ut! Stod tyvärr inga siffror vid respektive stift, endast en bokstav vid varje reläplats!
    En av botten kontakterna är den rostig ? Prova putsa upp med en nagel fil.
    Och passa på att löda om gamla lödningar i relät.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Ja det känns ju inte så kul att betala 1200 kr för ett relä som man inte vet fungerar! Tyvärr verkar det vara tunnsått med 900 T8:or i min vänkrets!

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Pumprelät på T8 innehåller även funktionen för varvtalsbegränsning så det är antagligen den delar som spökar (inte helt ovanligt).
    Tryckvakten brukar bara bryta styrspäningen till relät så om den vore felet borde det inte funka med extraljusrelät heller.

    Varvtalsbegränsningen får sin signal från tändsystemet och det är samma signal som även går till varvräknaren.
    Funkar tändning och varvräknare som det ska är det sannolikt relät.
    Är det även lite konstigheter med misständningar och hoppande varvräknare etc kan man misstänka tändningsfel. Det vanligaste då är hallgivaren i fördelaren.

    Pumprelät kan man pilla isär och bättra på lödningarna.
    En nödlösning är att hitta en pumprelä från en oturbo då dessa saknar varvtalsbegränsningen. Relät funkar lika i övrigt men man får leva utan varvstopp

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SaabAero den 2021-01-05 klockan 13:54.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    12
    Ok! Vad fint! Då skall jag kika lite på det! Varvstoppet känns ju inte så nödvändigt! Skall ju inte köra på strippen med bilen direkt!
    Återkommer med ett svar om jag får den att lira som den skall igen!
    Snart besiktning efter att ha stått på High Chaparall i 20 år!
    Mvh
    Jerker

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Kan väl förtydliga att varvstoppet alltså bryter bränslepumpen på dessa så det blir en ganska abrupt brytning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 -07 vill inte starta, "antisladd ur funktion" relä R7 drar inte..
    Av ITTEFS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-10-27, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •