Detta problem med självurladdning i 9-5 har ingen ännu lyckas lösa eller strukturerat en en felsökningsmetod som (för)klarar de flesta problemen. Se tråd: Problem med självurladdning og 9-5. I mitt fall blev problemet extra besvärligt med byte till eftermarknadsradio med backkamera, NAV, DAB mm. Jag tycker att jag gjort allt: Bytt batterier tre gånger (Tudor 77A), bytt generator, bytt tändningslås, bytt rattknappar med rattcentrum mm, anlitat bilelektrisk firma som under tre månader jobbat med problemet, ryckt säkringar utan att bryta kretsen, mätt med två nya multiinstrument (tångampermätare klarar inte så små strömmar), kör långa sträckor (inga snuttekörningar), installerat batteriladdare 10 A parallellelt med motorvärmaren. rengjort batterianslutningarna, låtit koppla ur larmet, osv. Någon gång efter avstängningen finns det någon eller flera förbrukare som endast går tillfälligt och inte kontinuerligt. För att mäta detta behövs en utrustning som kontinuerligt registerar strömstyrkan under ca 3-4 dygn och sådan utrustning verkar ingen ha tillgång till. Akut har en strömbrytare installerats som bryter ett antal förbrukare. Bilens datorer och radion har hittils tålt att startas om men ingen kan säga om dessa i längden tål en sådan behandling.