Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Batteri som laddar ur OG9-5

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    808
    Om man rycker säkringen till generatorn borde den väl inte kunna dra tjuvström? Laddar det fortfarande ur då eller krypströmmen du mäter upp är fortsatt hög kan du ju utesluta den. Att byta saker på måfå är sällan en bra idé.

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 227
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #43
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 894
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Men generatorn är väl ganska enkel att kolla? Om den laddar med bra spänning både vid start men framförallt efter några minuter så är den väl okej? Eller kan den så att säga ladda med för lite ström även om spänningen är okej på något sätt?
    En diod i bryggan kan vara dålig och då orkar den ladda men tjuvdrar ström.

    En modern generator med elektroniskt "laddrelä" (som då inte är ett relä) kan säkert paja på andra sätt också.

    Ang säkring är det ganska ovanligt med en säkring till generatorn, men jag har en toyota som har det faktiskt. ..Denna säkring orsakar nog mer strul än den hjälper normalt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 227
    Extra kontaktövergångar med tillhörande kontaktresistans vill man gärna undvika vid höga strömmar. Diodfel förefaller hyfsat troligt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #45
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    90
    Ett ganska enkelt sätt att testa om generatorn är boven borde ju vara att ladda upp batteriet och sen frånskilja kabeln från batteriet över natten eller så, har batteriet normal spänning dagen efter så kan man nog konstatera generatorn.
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen
    M@rceds 190E 2.0 AUT 89 - Vinterbilen när FWD inte räcker till
    Tech II Ägare

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    483
    Medlem#
    12638
    Tack!
    Min kompis (>20 års erfarenhet som mekaniker) sade att jag skulle koppla bort sladden som går till generatorn och sedan mäta krypström.
    I helgen, då ska jag undersöka och återkommer med rapport.
    Har en extra generator men ska självklart hitta anledningen innan jag byter.

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    808
    Där ser man, då har man lärt sig något nytt idag också Det finns alltså inget enkelt sätt att frånskilja generatorn från batteriet?

    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Ett ganska enkelt sätt att testa om generatorn är boven borde ju vara att ladda upp batteriet och sen frånskilja kabeln från batteriet över natten eller så, har batteriet normal spänning dagen efter så kan man nog konstatera generatorn.
    Men om det är något annat som drar tjuvström borde det ju ge samma resultat? Hur tänker du att det hade isolerat själva generatorn?

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    483
    Medlem#
    12638
    En trasig generator kan dra ström, rätt enkelt att utesluta, bara mäta förbrukning, ta bort kabeln som går till generator från batteriet, alternativt koppla bort vid generator, ser direkt om krypströmmen minskar.
    Min kamrat sade också att kontakten till dragkroken kan vara en felkälla men gissade på generator.
    Återkommer med svaret.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-12 klockan 21:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #49
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    90
    Om jag inte är helt ute och cyklar så är går det en grövre kabel till startmotorn och sedan vidare till generatorn, denna är i sin tur pressad i batteripolskon ihop med en annan som går vidare till 60A säkringarna jämte batteriet. Kabeln som är skruvad i batteripolskon går till den svarta säkringslådan och inte till generator/startmotorn som jag trodde ur minnet. Tror det blir enklare att lossa kabeln direkt på generatorn än att försöka krabla vid batteriet, se bara till att den är isolerad från jord mm

    1 användare gillar detta inlägg


    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen
    M@rceds 190E 2.0 AUT 89 - Vinterbilen när FWD inte räcker till
    Tech II Ägare

  10. #50
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    98
    En annan möjlig väg för krypström är genom kupéfläktens
    reglerdon (som INTE är ett "fläktmotstånd"). Det är spänningssatt
    även med tändningen frånslagen, inget relä till kupéfläkten, det
    är reglerdonet som oxo funkar som relä. Det finns en säkring till
    fläkten som gör det lätt att kolla om strömmingarna går den vägen.
    Elektroniken inne i reglerdonet är skapligt robust men lite läckström
    till ingången (från ACC) som styr fläktvarvtalet ger en större ström
    genom fläkten. Hela bilen är visst hopbyggd med start runt kupéfläkten
    så det är väldigt låg trivselfaktor på att byta delar just där.
    // Auf Wienerschnitzel

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 630
    Jag gissar fortfarande på dåliga batterier.

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    483
    Medlem#
    12638
    Rimligt antagande men att två (2-3 år gamla) ska uppvisa exakt samma sympton känns inte riktigt rätt.
    Återkommer till helgen, då har jag mätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-13 klockan 12:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 739
    Om man kopplar bort alla Maxi säkringar borde man väl kunna kolla läckströmmen till
    Generator (+startmotorn) ?

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 227
    Nej tyvärr, det lät som en bra idé så jag blev tvungen att kolla. Det finns flera säkringar som inte matas via Maxisäkringar. https://saabwisonline.com/images/960...e5/e5p01-1.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 630
    Det kan bli mycket höga temperaturer i Wien på sommaren samt vissa delar av landet är kuperat vilket gör att batteriet utsätts för extrema värmepåfrestningar.
    Är det någon som vet om det fanns någon fabriksoption typ isolering eller något för att skärma av batteriet bättre för dom fordon som exporterades till varma länder?

  16. #56
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    8758
    Hmm, det är inte så att du stoppat in en ELM327 i OBD-uttaget? Det är känt att den gör att DICE inte släcker ner, och 2 dagar stämmer någorlunda med hur lång tid det tar innan den dragit ut ett fullt batteri.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    483
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hmm, det är inte så att du stoppat in en ELM327 i OBD-uttaget? Det är känt att den gör att DICE inte släcker ner, och 2 dagar stämmer någorlunda med hur lång tid det tar innan den dragit ut ett fullt batteri.
    Tack för tips!
    Jag har haft en sådan monterad men inte på sista tiden, ska genast koppla in batteriet, mäta spänning och kontollera imorgon bitti.
    Rullar in bilen i garaget i morgon och mäter strukturerat.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det kan bli mycket höga temperaturer i Wien på sommaren samt vissa delar av landet är kuperat vilket gör att batteriet utsätts för extrema värmepåfrestningar.
    Är det någon som vet om det fanns någon fabriksoption typ isolering eller något för att skärma av batteriet bättre för dom fordon som exporterades till varma länder?
    Jag har bott i en del varma länder, aldrig haft problem med batteri.
    Undra om inte temperaturen i motorutrymmet är ett större problem än yttertemperatur?

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    483
    Medlem#
    12638
    Ett extremt ovetenskapligt mätförsök har utförts.
    Minusgrader och mörker.
    Kopplade bort de två tjocka röda kablarna till pluspolen, kvar blev en klen rackare.
    Kopplade ihop minus med pol via multimetern.
    multimetern visade då noll men när jag kopplade på de två röda -2a.
    Ja, jag borde självklart koppla bort vid generator men hade ingen möjlighet.
    Kastar in handduken, kör in bilen i garaget och gör en ordentlig mätning, innan jag byter generator.

  19. #59
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    8758
    Den drar en hel del ström vd uppstart. Du måste vänta ett antal minuter (med stängda dörrar) innan avläsningen blir någorlunda rätt. Det ska visst finnas saker som kan ta en halvtimme innan de somnar under vissa omständigheter, så enklast är en tångamperemeter.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    354
    Medlem#
    -
    Det här felet kan du nog mäta direkt utan vänta att bilen ska somna då det inte är några mA utan hela 2A. Jaså.. det blev ingen tångamperemeter?

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Batteri som inte laddar som det ska!
    Av Symptom i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 07:57
  2. Batteri laddar ur fort NG9-3
    Av skogsflickan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 20:17
  3. Batteri laddar konstigt 95 Aero 04
    Av Garten47 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 11:01
  4. Batteri laddar ur på 9000.
    Av Lix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 15:37
  5. Batteri laddar ur, 9-5 Aero -03
    Av Sinner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •