Nej jag delar också åsikten att amperemeter inte är bästa alternativet här. Precis som GlennB är inne på blir den herrejösses-dyr om den ska kunna mäta både höga och låga strömmar vettigt vilket helt enkelt har med antal lindningar på "spolen" att göra. Ska den klara av både och måste själva mätinstrumentet ha en stor range, och det kostar große money. En grej att ta med sig är att inte använda ett instrument i ytterskalan så att säga, speciellt inte billiga utan direkta kalibreringscert. Ja, man kan ofta mäta 0-1kg till närmare hekto med en vanlig personvåg men det är sannolikt en dålig idé.
Att den drar sådär mycket är ju någonstans rimligt. 72Ah batteri (eller vad det var) innebär ju att det teoretiskt tar 72/1.9 = 38h för batteriet att ladda ur. Och tjuvströmmen kan nog bli mindre över tid när bilen somnar till också.
Rätta mig om jag har fel, men nog kan man mäta direkt på säkringarna även på en bil? Alltså rycka en säkring, mäta med multimetern där den satt så att säga.
/Teoretiker