Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Batteri som laddar ur OG9-5

Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Nej jag delar också åsikten att amperemeter inte är bästa alternativet här. Precis som GlennB är inne på blir den herrejösses-dyr om den ska kunna mäta både höga och låga strömmar vettigt vilket helt enkelt har med antal lindningar på "spolen" att göra. Ska den klara av både och måste själva mätinstrumentet ha en stor range, och det kostar große money. En grej att ta med sig är att inte använda ett instrument i ytterskalan så att säga, speciellt inte billiga utan direkta kalibreringscert. Ja, man kan ofta mäta 0-1kg till närmare hekto med en vanlig personvåg men det är sannolikt en dålig idé.

Att den drar sådär mycket är ju någonstans rimligt. 72Ah batteri (eller vad det var) innebär ju att det teoretiskt tar 72/1.9 = 38h för batteriet att ladda ur. Och tjuvströmmen kan nog bli mindre över tid när bilen somnar till också.

Rätta mig om jag har fel, men nog kan man mäta direkt på säkringarna även på en bil? Alltså rycka en säkring, mäta med multimetern där den satt så att säga.

/Teoretiker

Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    1,94 A er ikke et spesielt høyt strømforbruk om ingen styreenheter har gått til ro. Kontroll av ladespenningen er et første steg å ta.

OT: Etter min mening er bruk av tangamperemeter kun et supplement i jakten på krypstrøm. Det fungerer jo ikke om man vil kontrollere strøm i én leder som ligger sammen med andre i en kabelstamme. Bruk av voltmeter i serie med en pol på batteriet og så trekke sikring for sikring fungerer, men da risikerer man å vekke hvilende enheter igjen.

En annen, enklere metode er å måle spenningsfallet over de ulike sikringskursene og bruke denne tabellen: https://www.powerprobetek.com/wp-con...use-charts.pdf for å få en antydning om hva strømtrekket er. Enkelt og greit for å få en indikasjon på ev. krypstrøm.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Tack för input.
    Jag vill bara komplettera, har använt två batterier, tog ett från min sommarbil, det är två år gammalt VARTA, det tömdes också efter två dagar. När jag tänker efter, två dagar räcker, dag tre så är bilen död, har lyckats att öppna dörren med "fjärr-nyckeln" men inte tillräckligt med spänning för att ens dra startmotorn ett enda varv.
    Laddade det tomma med en CTEK och klarade då julledigheten.
    Körde 30-35 mil utan problem, ingen laddlampa tändes, inga startproblem på bensinstationen.
    En tångmätare kan jag ha användning till något byggprojekt.
    Att låta bilen vila, typ stänga dörrar genom låsmekanismen men ändå ha dom öppna, tejpa fast kontakterna vid dörrarna för att inte starta coupebelysning, det har jag inte gjort.
    Men köper resonemanget, relän, styrbox etc är då urladdade.
    Jag har inte möjlighet att testa detta förrän om två veckor.
    Men när jag plockade bort säkringar (med vaken bil) så blev det inte någon skillnad,
    Spännande, menar det helt ärligt, jag får lära mig nytt.
    Och tack!
    Senast redigerat av Wipperman den 2020-12-30 klockan 21:36.

Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    På väg till att hitta felet kan en portabel starthjälp vara guld värd. Anker är ett finare märke men det är nog lite sak samma. Jump starter brukar de benämnas också. Jag köpte precis en på jula för 499, stor som en stor powerbank och dubblar också som det. Så man slipper bli ståendes så att säga. Kolla också så ditt dörrlås fungerar med nyckel.

1 användare gillar detta inlägg

Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Detta problem med självurladdning i 9-5 har ingen ännu lyckas lösa eller strukturerat en en felsökningsmetod som (för)klarar de flesta problemen. Se tråd: Problem med självurladdning og 9-5. I mitt fall blev problemet extra besvärligt med byte till eftermarknadsradio med backkamera, NAV, DAB mm. Jag tycker att jag gjort allt: Bytt batterier tre gånger (Tudor 77A), bytt generator, bytt tändningslås, bytt rattknappar med rattcentrum mm, anlitat bilelektrisk firma som under tre månader jobbat med problemet, ryckt säkringar utan att bryta kretsen, mätt med två nya multiinstrument (tångampermätare klarar inte så små strömmar), kör långa sträckor (inga snuttekörningar), installerat batteriladdare 10 A parallellelt med motorvärmaren. rengjort batterianslutningarna, låtit koppla ur larmet, osv. Någon gång efter avstängningen finns det någon eller flera förbrukare som endast går tillfälligt och inte kontinuerligt. För att mäta detta behövs en utrustning som kontinuerligt registerar strömstyrkan under ca 3-4 dygn och sådan utrustning verkar ingen ha tillgång till. Akut har en strömbrytare installerats som bryter ett antal förbrukare. Bilens datorer och radion har hittils tålt att startas om men ingen kan säga om dessa i längden tål en sådan behandling.

Senast redigerat av Moderator den 2021-01-03 klockan 08:41. Anledning: Länkat till refererad tråd

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Min bil har fungerat utmärkt i tre år, det började efter att jag bytte till en TD04, jag hann inte provköra bilen, när jag backade ut ur garaget så sprack kylslingan till servot. Jag blev lite trött så bilen bärgades till en verkstad.
    Mitt urladdningsproblem började efter detta.
    Portabel starthjälp, bra grej, ska skaffa, har även en Lotus.

Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    - Men om innerbelysningen lyser när jag har tagit av minuspolen så är det en indikator på att något är fel, men vad?
    Jeg overså den, er dette virkelig (fortsatt) tilfelle? Om så er, gjelder dette både tak- og gulvbelysningen?

Ryggesensoren: Oppstod problemet med den også ifm./etter skifte av turbo?

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg overså den, er dette virkelig (fortsatt) tilfelle? Om så er, gjelder dette både tak- og gulvbelysningen?

Ryggesensoren: Oppstod problemet med den også ifm./etter skifte av turbo?
    Både tak och golv lyser, men det kanske inte är något fel, amperemätaren kanske gör att det ligger konstant ström på, måste spärra kontakten så att bilen "tror" att dörrarna är stängda.
    Backsensorn har inte fungerat sedan jag hade den på verkstad och byte av turbo.
    Det måste finnas något samband, jag har aldrig haft något problem med urladdning.
    Jag skaffar allafall en tångmätare och kastar mig på detta när jag är tillbaka.
    Tack!

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Du ska inte ha några lampor lysande när bilen är avstängd. Även en så klen lampa som 5W drar 0,4A vid 12V. Har du tre sådana så drar de 1,2A. Det blir nära 30Ah på ett dygn. Blyaccumulatorer tål djupurladdning väldigt dåligt så efter 2 dygn har batteriet tagit skada som påverkar livslängden märkbart. Stäng dörrarna och se hur mycket ström bilen drar efter 20 minuter.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    - Men om innerbelysningen lyser när jag har tagit av minuspolen så är det en indikator på att något är fel, men vad?
    Bilen skal (normalt) ikke ha noen lysende lamper når minuspolen er frakoblet .

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Bilen skal (normalt) ikke ha noen lysende lamper når minuspolen er frakoblet .
    Unskyld, det är jag som är väldigt otydlig, när jag mäter förbrukningen med multimeter inkopplad så medför det att innerbelysningen lyser då jag inte spärrat kontakten.
    Just nu, kollar youtube och läser på.

Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Med multimeter inkopplad är inte minuspolen frånskild längre Då går jorden genom den så att säga, men försök som sagt inte starta bilen eller liknande.

Och som skrivits ovan: för att siffror på krypström ska vara relevanta måste bilen sova. Den ska inte ha körts på ett bra tag, och helst inte rörts alls, så om du kan ha den olåst med huven öppen och multimetern inkopplad några timmar innan avläsning är det bra!

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009

9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Tack!
    Länken från SAAB WIS var topp.
    Jag ska följa stegen och göra allt rätt när jag kastar mig på felsökningen.

Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471

Batteri som laddar ur OG9-5

Kollade detta med strömförbrukning efter avstängning på min gamla og9-5 en 2003:a.

Direkt efter avstängning strömförbrukning 100-110 mA. Efter en stund 17-23 mA (15-20 min). Dessa siffror är enligt specifikation.

Kolla över hur kabelskor ser ut i jordkablar så de inte är ärgade etc.

Strömförbrukning 100-110 mA
    Efter en stund 17-23 mA
    Vilo spänning 12,53v 12,43v
    Startspännin 10,8
    Ladd efter start 14,55v
    Ladd med varm motor 14,37-14,4

3 användare gillar detta inlägg

Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-01-03 klockan 20:23.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Stort tack!
    Jag tillbringade lördagkvällen tillsammans med multimeter teori.
    Snart praktik :-)

2 användare gillar detta inlägg

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Pratade med en kompis som har skruvat mycket SAAB.
    Han sade att förbrukningen indikerar något större, gissade på generator och "diod".
    Det blir spännande att undersöka med mina nya kunskaper :-)

Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    ..Och det var vi väl flera som sa för ett bra tag sej i tråden ?

..Tyvärr sitter ju inte generatorn så lätt till på 9-5 :/ ..annat var det på min gamla 900 turbo, där satt den ju föredömligt enkelt placerad
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Men generatorn är väl ganska enkel att kolla? Om den laddar med bra spänning både vid start men framförallt efter några minuter så är den väl okej? Eller kan den så att säga ladda med för lite ström även om spänningen är okej på något sätt?

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Och det var vi väl flera som sa för ett bra tag sej i tråden ?

..Tyvärr sitter ju inte generatorn så lätt till på 9-5 :/ ..annat var det på min gamla 900 turbo, där satt den ju föredömligt enkelt placerad
    Jepp, vet, mer jag som sitter >150 mil från bilen och det börjar klia lite i fingrarna.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Men generatorn är väl ganska enkel att kolla? Om den laddar med bra spänning både vid start men framförallt efter några minuter så är den väl okej? Eller kan den så att säga ladda med för lite ström även om spänningen är okej på något sätt?
    Sant, men generatorn laddar för fullt, inget problem, körde 35 mil, för säkerhetsskull, ett extra batteri i bagaget.
    Men misstänker starkt att det är något med generatorn som drar ut batteriet när den är parkerad.

Liknande ämnen

1. Batteri som inte laddar som det ska!
    Av Symptom i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 07:57
  2. Batteri laddar ur fort NG9-3
    Av skogsflickan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 20:17
  3. Batteri laddar konstigt 95 Aero 04
    Av Garten47 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6