Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skillnad på motorstyrningen på T8 kat vs utan kat

  1. #1

    Skillnad på motorstyrningen på T8 kat vs utan kat

    Tjena !!
    Vet någon vad som skiljer exakt i motorstyrningen på T8 kat vs utan kat.
    Har förstått att denna kombinationen med K jetronic och lambda reglering inte var den mest lyckade.
    Nu är min en -88 och katen var rensad, bilen gick kanon .
    Är problemet att avgasvärdena inte når upp till kraven som kom 1989 och att det i mitt fall då kvittar eftersom jag har en -88 eller är det något som kan strula för övrigt oxå ?
    Som man ev kan demontera och ha bilen i samma utförande som en som var utan kat original ?

    Bilen är en 2d Sedan med massa lull lull bl a AC och håller på att renovera den nu .
    Lådan rasade och bilen blev stående många år , dock inomhus i värme iaf.
    En kanske inte jättevanlig kombination längre kanske så jag vill helst behålla K jetronic om det inte blir för mkt strul .
    Har dock sneglat på T16 och T5 konvertera.
    Startade upp den ibland men sedan var den inte alls sugen på att gå bra .
    Nu är motor / låda ute , har precis bytt länk armsinfästningar och ska byta hela hjulupphängningen.
    Har fått tag i en motor o låda från en -89 special som enligt uppgift ska gå bra .
    Men det har man ju hört förr såklart .
    Den ska i o provas iaf.
    Well tack på förhand!!!
    Mvh Jeppe

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Reglerna är typ

    87 och tidigare: man kan plocka bort katten
    88: katten måste finnas men inte fungera (man kan alltså slå ett spett genom den typ)
    89 och framåt: katten måste finnas OCH fungera.

    På en 88 så borde du ha avgaskrav som är anpassade efter bilar utan katt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    T.o.m. MY88 är avgaskraven endast CO<3.5. Det fixar vilken volvo amazon som helst.

    Fr.o.m. MY89 krävs CO <0.5 samt krav på HC, CO2500 och lambda~1. I praktiken fixar du inte dessa utan kat.

    Skälet till att många 88-bilar ändå har kat är att skatteregler ändrades som gjorde det intressant att beställa en bil med kat även om det inte var något lagkrav förrän 89.

  4. #4
    Jo allt detta vet jag ju .
    Men frågan var ju om det är skillnad på motor styrningen på kat bilar vs utan kat.
    Alltså om lambdan är med o blandar sig i styrningen till insprutningen ?
    Någon har nämnt nåt med nåt elektroniskt som styrde efter lambda värdet och s a s la sig i den mekaniska insprutningen och detta var skälet att det ofta blev problem med avgas värdena.
    Eller det e bara nån fantasi ?
    För rensad kat tänker jag ju fortsätta med eftersom det är en -88

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    "Motorstyrning", det är inte mycket till motorstyrning i en B201. Insprutningen sköts helt mekaniskt utan elektronik. Lambdaregleringen (som behövs när man har kat) är ett fristående system med kontrollbox under baksätet som fetar på blandningen genom en s.k. taktventil beroende på syrehalten i avgaserna, men någon annan motorparameter styr den inte. Men lambdaregleringen funkar sådär på dessa bilar och ofta behövs justering av taktförhållandet med ett par års intervall för att motorn ska gå jämnt och fint. Det är inte många verkstäder som vet hur det görs.

    Sedan har T8 (ovanpå en I APC för styrning av laddtryck. Här är jag lite ute på djupt vatten, men jag tror att den är oberoende av lambdaregleringen. APC mäter knackningar och anpassar laddtryck med en magnetventil, alltså mäter den andra parametrar och fingrar på andra rattar än vad lambdaregleringen gör.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Det skiljer på kat och icke-kat bilar. På T8 med kat så justerar en taktventil blandningen mot lambda 1 med hjälp av lambdasonden.
    PÅ två 900i -88 jag ägt tidigare så bytte jag bränslehuvudet till det tidigare huvudet som sitter på B201 motorn utan kat och kopplade ur lambdastyrningen. Spjällskivan i dessa utan kat är även större ( Iaf på insprutningsmotorn) så en liten effektvinst fanns där också. Som tidigare nämnts så är det snällare avgaskrav MY88 så besiktningen var inga problem. Katalysatorn var dock monterad fortfarande.

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Och resultatet av lambdaregleringen är oberoende av huruvida katen funkar eller inte(?) Dvs huruvida katen funkar eller inte påverkar inte bilens försök att nå lambda=1.
    /Johan

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Nån som kan förklara hur den där takt-ventilen fungerar? Har funderat på det många gånger.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Viloström för motorstyrningen?
    Av tommykn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:47
  2. Motorvärmare - lurar motorstyrningen?
    Av DrD i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 00:51
  3. Hur ser man skillnad på AS2 & AS3 utan att demontera?
    Av Zapp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 22:01
  4. ingen skillnad utan apc just?
    Av Greatsnyggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 18:32
  5. Motorstyrningen i 9000 och 900..
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •