Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Felsöka spjällhus, möjligt? B205L 185hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Felsöka spjällhus, möjligt? B205L 185hk

    Jag har sedan ett tag tillbaka haft bekymmer med acceleration och ren motorgång i min 9-3 coupé -00.

    Symptom är enligt följande:

    * Motor hostar och hoppar (begränsad prestanda) vid hårdare acceleration.
    * Motorgång tenderar ibland till att självsvänga kraftigt när man släpper på gasen på 1:an & 2:ans växel
    * Motor hoppar till vid långsamt gassläpp från fullgas oavsett växel vid ett särskilt läge.
    * Tidvis blinkande motorlampa vid längre oavbruten acceleration
    * Tomgång hoppar irreguljärt upp och ner ibland (ej noterat varvtalen men inget över normal tomgång skulle jag vilja påstå)


    Det som är bytt: frisk & felfri TK, tändstift, luftfilter, bränslefilter & vakuumslangar.

    Jag misstänker att det gott kan vara spjällhuset som spökar. I och med punkt 3 bland symptomen. Men det är inget jag är insöad på. Jag är öppen för fler förslag på vad det kan vara.

    Nu till min initiala fråga; hur går man tillväga för att felsöka ett spjällhus? Jag har ingen tech2 eller OBDII-läsare så jag kan ej läsa felkoderna från motorlampan som det står idag.
    Kan man fysiskt sett diagnosticera ett spjällhus, brukar de bli tröga eller ha ett läge där de hackar när de blir dåliga?
    Nämnvärt är att symptom 3 ej uppenbarades idag. Till följd av detta testades en hårdare acceleration som jag vill hävda ej påvisades som onormal. Alltså inga hostningar/hoppningar/blinkande CE från motorn.

    Som sagt så är jag öppen för synpunkter ang. Vad som spökar. Är dock begränsad till vad jag kan mäta och diagnosticera.

    Väl mött och God jul & Gott nytt år!
    95 OG & 93OG Coupé

  2. #2
    Låter som dålig pcv eller någon backventil som har gått sönder

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Det beställde jag denna veckan och hämtade upp idag, ska byta den som går bakom längs med ventilkåpan så fort allt julfirande är över. Finns det fler som kan orsaka detta?
    95 OG & 93OG Coupé

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Skaffa en felkodläsare. Är spjällhuset inte friskt brukar bilen berätta detta tydligt genom att skicka in limp-home-mode.

    Kolla hela vakuum-systemet, finns flera ställen det kan fela. Saabwisonline eller sök detta forum på hur det ser ut.

    En tryckprovning av insugssystemet och gärna testa en annan luftmassemätare, tycker jag.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Frisk och felfri TK, hur vet du det?

    Som sagt, läs ut felkoder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Suttit i en og9-5 i 3 år utan några bekymmer. 3.7E är det. Minns ej tillverkningsdatum.
    95 OG & 93OG Coupé

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Slitet spjällhus brukar inte ge misständningar med blinkade motorlampa. Är spjällhuset slitet så brukar det sättas felkod på det (som inte tänder motorlampan). Vid större fel sätts det i limp-home. Det är svårt att bedöma ett spjällhus okulärt.

    Är tändningen ok, alltså tändstift och tändkasett så är det "bara" luft och bränsle kvar. För lite bränsle kan absolut ge misständnignar vid full last, felmätt luftmassa likaså. Att mäta bränsletrycket är ett naturligt nästa steg i felsökningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Har haft liknande bekymmer med dålig vevaxelgivare och spruckna tändstift, men dom borde var hela om dom är nya, har du rätt ngk stift i.

    Kolla tech2 kartan så finns det säkert någon i närheten som kan hjälpa dig med en felkodsundersökning för kaffe pengar, en billig obd2 felkodsläsare är alltid bra att ha men undrar om den verkligen kan läsa alla motorkoderna

    https://www.google.com/maps/d/viewer...adMFC4Dd3VLUZk

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Istället för att byta saker på random, inhandla en tech 2. Lätt värt det, min har sparat mig massa pengar på felsökningar och reparationer av olika slag. Nu vet ja inte var du bor, men ja kan läsa ut din felkod. Bor i solna..

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Har haft liknande bekymmer med dålig vevaxelgivare och spruckna tändstift, men dom borde var hela om dom är nya, har du rätt ngk stift i.
    Vevaxelgivaren står väl härnäst på tur i byte-i-förbyggande-syfte-listan i alla fall. Har luskat lite på den också. Sitter BCPR7ES-11 i som det skall.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är tändningen ok, alltså tändstift och tändkasett så är det "bara" luft och bränsle kvar. För lite bränsle kan absolut ge misständnignar vid full last, felmätt luftmassa likaså. Att mäta bränsletrycket är ett naturligt nästa steg i felsökningen.
    Låter absolut rimligt, gjorde kanske en förhastad slutsats om spjällhuset när jag fått det förklarat. Vilken komponent är den mest troliga till ha felat i avseende till bränsletillförsel då? Bränsletrycksregulatorn eller bränslepumpen?

    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Istället för att byta saker på random, inhandla en tech 2.
    Japp, en felkodsläsare har jag behövt enda sedan jag haft bil, bekymret är bara att en tech2 som vore optimalt är svåra att få tag i. Om man inte vill köpa en kinakopia som folk verkar ha haft väldigt spridd erfarenhet om. Någon du kan rekommendera? Hursomhelst så har alla saker jag bytt behövts bytas i vilket fall med tanke på att bilen har varit misskött och vederbörande delar inte har bytts inom rekommenderad serviceintervall (det växte en tallskog i kupéfiltret). Så ingen skada skedd, mer än att jag bytte bil

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Helling den 2020-12-26 klockan 00:32.
    95 OG & 93OG Coupé

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Det kan inte vara en defekt lambdasond? Försök få ut felkoder ur bilen, tror en verkstad tar runt 500 lappen för det. Annars kollar du på forumet om nån kan läsa ut koderna åt dig
    Saab 9-3 TTID

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Har fått hjälp idag med felsökning och utläsning av felkoder. Vi bytte LMM, dumpventil samt en tätning till insuget. Vi mätte även bränsletrycket men det var inget att anmärka på förstod jag det som.

    Vi kom fram till att felet kan vara tjuvluft. Så blev rekommenderad att byta O-ringar samt packningar till spjällhuset och även o-ringen som sitter vid v-bandsklämman till turbon. Men även O2-sensor som sitter på dp:n eftersom den var felaktig. Det värsta hostandet är borta men blinkande ce uppstår fortfarande vid hårdare acceleration.

    Felkoder enligt följande:

    P1110: Den berömda Charge Air Bypass Valve
    P0455: EVAP, Serious Leakage in System (ajdå?)
    P0134: O2S Circuit. No Activity Detected. Sensor 1

    1 användare gillar detta inlägg


    95 OG & 93OG Coupé

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Snyggt! Vid tjuvluft så rekommenderar ja rökgastest hos verkstad. Brukar inte vara så dyrt, men nu är du nog på rätt spår iaf!
    Saab 9-3 TTID

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Helling Visa inlägg
    Vevaxelgivaren står väl härnäst på tur i byte-i-förbyggande-syfte-listan i alla fall. Har luskat lite på den också. Sitter BCPR7ES-11 i som det skall.

    Låter absolut rimligt, gjorde kanske en förhastad slutsats om spjällhuset när jag fått det förklarat. Vilken komponent är den mest troliga till ha felat i avseende till bränsletillförsel då? Bränsletrycksregulatorn eller bränslepumpen?

    Japp, en felkodsläsare har jag behövt enda sedan jag haft bil, bekymret är bara att en tech2 som vore optimalt är svåra att få tag i. Om man inte vill köpa en kinakopia som folk verkar ha haft väldigt spridd erfarenhet om. Någon du kan rekommendera? Hursomhelst så har alla saker jag bytt behövts bytas i vilket fall med tanke på att bilen har varit misskött och vederbörande delar inte har bytts inom rekommenderad serviceintervall (det växte en tallskog i kupéfiltret). Så ingen skada skedd, mer än att jag bytte bil
    Skaffa en ELM327 med bluetooth om du har en Android-telefon, använd med Torque, den är bra att ha oavsett om man har en Tech2:a, och kostar inte mycket: https://www.google.com/search?q=elm327+pris.

    Byta vevaxelgivaren kan bli ur askan i elden om du stoppar dit en pirat. Om det är vevaxelgivaren så får du misständningarna oavsett gaspågrad, misständer den när du varvar utan att trycka fullgas?

    Med fungerande syresensorer så kan du se om du har så stor bränslebrist genom att titta på utspänning från respektive sensor (via graph i Torque), den ska sitta i taket vid fullgas (den ska feta på för att kyla ner förbränningen). Fungerande syresensor 1 måste du ha för att komma genom besiktningen iallafall, så fixa det först.

    EVAP-läckage är svårt att felsöka, men har du tur är orsaken fel på tanklocket. En annan kan vara den elektrisk styrda ventilen på motorn, dess gummitätning slits ut med tiden, men drabbar sällan bilar med normala körsträckor. Finns fler möjliga felkällor.

    Luftläckage testas enklast genom att koppla ur LMM helt, den använder då en reservalgoritm som inte är känslig för luftläckage. Men ditt problem kan även vara andningssvårigheter, där orsaken kan vara igensatt avgas.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    EVAP-läckage är svårt att felsöka, men har du tur är orsaken fel på tanklocket. En annan kan vara den elektrisk styrda ventilen på motorn, dess gummitätning slits ut med tiden, men drabbar sällan bilar med normala körsträckor. Finns fler möjliga felkällor.
    Fick en ganska omfattande felsökning av en medlem här på forumet och blev rekommenderad att byta o-ringen som sitter på kobran till turbon (har viss misstanke om att den ska ha glömts eller liknande när föregående ägare installerade en eftermarknadsturbo). Kan även vara övre o-ringen till insuget, och den har jag hemma. Har bara inte fått tummen ur riktigt än. Fick dessutom ytterligare ett problem imorse då jag drog av parkeringsvajern. Så ja, första prio just nu är parkeringsbroms sen P0455 om det ens går att få ordning på. Har kollat runt lite på forumet och läst att P0455 kan i bästa fall lösas av ett nytt tanklock som du nämnt. Men även att det på något sätt kan programmeras bort? Rätta mig fel.
    Hursomhelst börjar jag bli måttligt trött på bilen nu, har besiktning som sakta men säkert närmar sig på också.
    95 OG & 93OG Coupé

Liknande ämnen

  1. Turbo rasat, vad man kan stoppa i OG9-3 B205L 185hk
    Av Jakober i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-10-08, 17:04
  2. Alkylatsopp i 900 -98 B205L. Startar ej.
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 11:27
  3. Skillnad på B205L och B205R
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 15:57
  4. [LÖST] Motortempgivare B205L?
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •