Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ta bort airbag på passagerarsidan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18

    Ta bort airbag på passagerarsidan

    Hej, jag undrar om det är möjligt att själv plocka ut airbagen på passagerarsidan utan att helt demontera instrumentpanelen? Enligt Haynes-boken så måste hela panalen plockas ur.

    Om man for bort den, måste något programmeras om för att allt annat ska fungera?

    Anledningen att jag vill göra det själv är att saab verkstäderna inte verkar vilja ta ut bagen helt, utan vill bara montera en nyckel.
    //yabba
    ---------------------------------
    Saab 9-5 2.3t -03 SC

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Det saab gör är att de sätter dit ett motstånd på kabeln efter att de ryckt ur den ur kudden.

    När man gör detta ingrepp måste man skicka in intyg till Saab Automobilen osv, så jag tror inte att det blir så godkänt om du gör detta själv.

    På en M02> kostar det ca: 1250:- att demontera airbagen.

    Lycka till!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    78

    Re: Ta bort airbag på passagerarsidan

    Citat Ursprungligen postat av yabba
    Hej, jag undrar om det är möjligt att själv plocka ut airbagen på passagerarsidan utan att helt demontera instrumentpanelen? Enligt Haynes-boken så måste hela panalen plockas ur.

    Om man for bort den, måste något programmeras om för att allt annat ska fungera?

    Anledningen att jag vill göra det själv är att saab verkstäderna inte verkar vilja ta ut bagen helt, utan vill bara montera en nyckel.
    inte för att jag har med det att göra egentligen men verkar det inte dumt att ta bort en sådan tämligen stor säkerhetsdetalj? Ser inte vad det skulle kunna vara som är så viktigt att ha där istället.

    men som sagt, det är ju din bil och upp till dig.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    110

    Re: Ta bort airbag på passagerarsidan

    Citat Ursprungligen postat av MrGreen
    inte för att jag har med det att göra egentligen men verkar det inte dumt att ta bort en sådan tämligen stor säkerhetsdetalj? Ser inte vad det skulle kunna vara som är så viktigt att ha där istället.

    men som sagt, det är ju din bil och upp till dig.
    Vad sägs om en bakåt vänd barnstol i framsätet..
    SAAB 9-5 Aero -01

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Jag har också funderat på detta, men har kvar airbagen av ett par skäl:

    1. Vår dotter trivs utmärkt i baksätet, även själv (men vi är nog lyckligt lottade har vi insett)

    2. Barnstol fram kan distrahera föraren = stor olycksrisk (särskilt om föraren inte är så van vid t ex stadstrafik = min fru... )

    3. Skulle inte lita blint på en "urkopplad" airbag så länge pyrotekniken är kvar där inne.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag har också funderat på detta, men har kvar airbagen av ett par skäl:

    1. Vår dotter trivs utmärkt i baksätet, även själv (men vi är nog lyckligt lottade har vi insett)

    2. Barnstol fram kan distrahera föraren = stor olycksrisk (särskilt om föraren inte är så van vid t ex stadstrafik = min fru... )

    3. Skulle inte lita blint på en "urkopplad" airbag så länge pyrotekniken är kvar där inne.

    Mvh

    KK
    En Airbag utan kontakt i sig är nog säkrare än en med kontakten ikopplad.
    Kontaktstycket är utformat så att airbagen kortsluts då kontakten är borta. Så jag anser det väldigt riskfritt att ha kvar kudden under instumentpanelen.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    En Airbag utan kontakt i sig är nog säkrare än en med kontakten ikopplad.
    Kontaktstycket är utformat så att airbagen kortsluts då kontakten är borta. Så jag anser det väldigt riskfritt att ha kvar kudden under instumentpanelen.
    Jo, innerst inne "vet" jag det också. Det är mer känslan av att ha en pyroteknisk enhet under sin dotters huvud...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    1. Jag vill ha min fru bredvid mig när jag kör och barnen bakom så de inte stör.
    2. Skulle nog inte lita på det om inte krutladdningen var urtagen.
    3. Är lite småsnål och vill inte ändra på bilen i onödan.

    Däremot så är andra barnet inte alls med på detta så frun får åka bak mesta tiden. Men det ger sig väl snart.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av KK
    2. Barnstol fram kan distrahera föraren = stor olycksrisk (särskilt om föraren inte är så van vid t ex stadstrafik = min fru... )
    Bakåtvänd barnstol i baksätet kan vara ett nog så stort orosmoment..
    Till debatten huruvida man "säkert" kan lämna kvar airbagen fram vill jag tillägga att ingen kortsluten bag utlöst hittills.

    Tycker man gör ett pedagogiskt fel när man pratar om krutladdning i krockkuddar. Kunder får uppenbarligen intrycket att det räcker med en gnista för att stubinen skall antändas. Antalet kunder som promt skall skruva ur hela bagen har alltid funnits och kommer väl förmodligen alltid att finnas. Kanske borde man konstruera en krockkudde med löstagbar gasgenerator?

    Till sist är det ju faktiskt så att det är helt ok att hantera kortslutna krockkuddar utan skyddutrustning vid produktion av bilen, en aktivitet som naturligtvis aldrig skulle vara tillåten om det fanns en risk för vådaskott.
    En kortsluten kudde har som sagt aldrig utlöst ännu...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Jag har också sonen där bak. Enda nackdelen är att han kan somna utan att man märker det. Även om du pratat med honom 30 sekunder innan.

    Frun har en egen bil med stolen fram höger. Detta för att hon inte skall irra runt med saaben.....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Frun har en egen bil med stolen fram höger. Detta för att hon inte skall irra runt med saaben.....
    /Fred
    Smart.
    Fredrik J

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    78

    Re: Ta bort airbag på passagerarsidan

    Citat Ursprungligen postat av shadow
    Citat Ursprungligen postat av MrGreen
    inte för att jag har med det att göra egentligen men verkar det inte dumt att ta bort en sådan tämligen stor säkerhetsdetalj? Ser inte vad det skulle kunna vara som är så viktigt att ha där istället.

    men som sagt, det är ju din bil och upp till dig.
    Vad sägs om en bakåt vänd barnstol i framsätet..
    då jag inte alls är i "barnskaffardagar" hade den anledningen inte närmat sig mitt medvetande

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av KK
    2. Barnstol fram kan distrahera föraren = stor olycksrisk (särskilt om föraren inte är så van vid t ex stadstrafik = min fru... )
    Bakåtvänd barnstol i baksätet kan vara ett nog så stort orosmoment..
    Till debatten huruvida man "säkert" kan lämna kvar airbagen fram vill jag tillägga att ingen kortsluten bag utlöst hittills.
    Förvisso, men vi är nog som sagt lyckligt lottade. Först efter 2-3 timmars bilkörning vill lilla dottern gå ut och sträcka på benen lite. Fem minuter på en gräsmatta och hon är "återuppladdad" och redo för några timmar till...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jo, innerst inne "vet" jag det också. Det är mer känslan av att ha en pyroteknisk enhet under sin dotters huvud...

    Mvh

    KK
    Nu har jag själv inga egna barn, men mina kompisar har börjat yngla av sig. Har uppmärksammat att den mest instabila pyrotekniska enheten verkar sitta dold av en blöja. Rätt små explosioner, men hemska tryckvågor...

    /John
    Saab 900 Cab 2.0t -97

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av JohnL
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jo, innerst inne "vet" jag det också. Det är mer känslan av att ha en pyroteknisk enhet under sin dotters huvud...

    Mvh

    KK
    Nu har jag själv inga egna barn, men mina kompisar har börjat yngla av sig. Har uppmärksammat att den mest instabila pyrotekniska enheten verkar sitta dold av en blöja. Rätt små explosioner, men hemska tryckvågor...

    /John
    Gult = skarpt.
    Brun = barlast.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. 9-5 -04, airbag på passagerarsidan?
    Av johan.eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 11:45
  2. koppla ur airbag passagerarsidan 9-3 Aero -01
    Av 2takt_nicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-22, 22:27
  3. Ta bort airbag på 900 -95. Hur??
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •