Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur få saablukt som när den var ny i 9-5an

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -

    Hur få saablukt som när den var ny i 9-5an

    Tjena! Tycker saaben luktar lite tråkigt och så men när jag luktar i andra Saabar så luktar de på ett helt annat mycket godare sätt som de säkerligen gjorde när de var nya. De var dock i tyg när jag luktade i de på skroten. Min 9-5a luktar typ ingenting lite trist tycker jag. Kan man göra något eller var det så att en del luktar bara mer än andra från fabrik.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Vet inte riktigt vilken lukt du är ute efter. Det nya bilar från fabrik luktar mest av är väl olika plaster? Fast det går ju över efter några år. Enda lukten jag tillfört mina Saabar under åren är lite olika rengöringsprodukters lukter. Fönsterputsmedel, skinnbehandling och olika interiörrengöringsmedel.

    "Luktar lite tråkigt" som i inget alls eller som i fukt och mögel?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Luktar mera som gubben som hade den innan gjorde typ så bara som tråkigt, nej Inge fukt eller mögel. Brorsans 9-3a från år 2000 när jag sätter mig i den så känner man ååhhh saablukt. Det luktar Saab helt enkelt så tänkte om det fanns nå sätt att få sån lukt typ mattor eller nått.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Wunderbaum har ju en doft som heter "new car". Kanske kan vara något i nödfall.
    Man hade ju hoppats det funnits en doft "premiumvagn"
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Det första för att få bort gamla ägarens lukt är att städa bilen ordentligt , dvs rengöra mattorna i bilen , under sätena /baksäten , torka av alla paneler , köra ångtvätt på sätena om det är tygsäten osv.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nu skall jag inte insistera. T.ex. Biltema har oxo "doftgranar". Vad nog många inte har koll på är att doftgranar inte enbart sprider en angenäm(?) doft. De har funktionen att ta bort dålig lukt. Vilket antagligen är precis vad som behövs i detta fallet.

    Den angenäma(?) lukten vädras ju normalt bort efter ett tag, men då har även den dåliga lukten "ätits upp". Om inte är det bra att ta en doftgran till.

    Att tvätta och rengöra ordentligt tycker jag oxo är bra. Det är inte "antingen eller" utan "både och" som gäller här om man vill ha resultat.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Hur skulle doftgranen kunna ta bort dålig lukt ?

    På ett tidigare jobb gjorde vi en del invändig rekond (sällan jag som gjorde det dock) åt försäkringsbolag, då hade vi nåt rengöringsmedel som var luktfritt och såg ut som vatten men som "åt" upp organiska rester och doft.. när man använt det i bilen och sen vattendammsugit brukade den skumma lukten vara borta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Efter en rejäl rengöring så kan du,ställa en skål eller ett glas med ättika eller ammoniak i bilen över natten, det tar bort dålig lukt.
    Har du eller att du kan låna en ozon luftrenare och köra den några timmar, va inte i bilen samtidigt bara.

    Ovan är för att ta bort lukter, men ska väl inte tillföra någon lukt.
    Har läst att ättika kan dröja sig kvar men spill inget så tror jag inte att dofterna dröjer sig kvar länge.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Rengöringsmedel som tar bort odör från husdjur är effektiv, byt kupefilter samt rengör akvariet ordentligt från löv och annan kompost.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej

    Jag tror jag vet vad du menar med att "det luktar Saab".
    Oftast brukar väl ordet "lukt" förknippas med att det luktar illa, och ordet "doft" förknippas med att det doftar gott.
    Jag använder frasen "det doftar Saab" framöver.
    I de Saab 900og jag suttit i har jag nästan alltid känt en likadan doft i alla bilar. En behaglig neutral doft av... ja, inredning..?
    Svårt att förklara i ord. Men jag undrar om denna doft är parfymering(avsiktlig doft), eller kemikalier som avdunstar från materialen i inredningen...
    När jag har känt denna doft några sekunder efter att ha satt mig i en annan Saab och fått tanken, det doftar precis som i våran Saab (då bilar som var 20 år gamla),
    så måste det väl ändå vara materialen som avger en doft. -Materialen avger kemikalier när de åldras. Har svårt att föreställa mig att parfymering/doftämne kan hålla så länge.
    Hursomhelst, -intressant ärende detta på lediga dagar/sena kvällar.

    Ha de gött allesammans

  11. #11
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    På tal om lukter. Har själv starka minnen till nya Saabar på 80/90-talet med skinnklädsel. Sitter djupt inpräntat. Vet inte när denna lukt försvann men skinn i en 04 har det inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •