Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SID påstår felaktigt att höger/vänster halvljus är ur funktion NG9-3 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    SID påstår felaktigt att höger/vänster halvljus är ur funktion NG9-3 -07

    Jag har haft detta i omgångar på min bil, det verkar komma och gå lite som det vill och utan någon åtgärd ifrån min sida. Nu har det dock hängt kvar såpass länge så det irriterar, så tänkte höra ifall någon annan också varit med om detta. Saken är den att SID påstår när man startar bilen att antingen vänster eller höger halvljus, eller båda, är ur funktion. Till saken hör dock att de inte är det, utan lyser precis som de skall. Bytte i somras båda till nya lampor (GE/Tungsram Xenon), vet inte om detta kan ha något med saken att göra.


    Någon annan som upplevt detta "falsklarmande" vad gäller halvljuset?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Tja, ballasten i styreenheten er til en viss grad tilpasset lampen (eller omvendt), så en teoretisk mulighet er jo at den valgte lampetypen er årsaken. Men du vet selv om dette problemet oppstod etter lampebyttet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Tack för svar. Jag tycker att det blivit värre efter lampbytet, men det förekom även innan. Hade jag bytt till budget-kinakopior så hade jag förstått detta mer, men det sitter en GE D2S 35W på ena sidan och en Tungsram White Xensation D2S 35W på andra (tydligen har Tungsram tragit över GEs xenonverksamhet 2020, så ska vara likvärdiga lampor).
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Siden du får melding i SID settes det feilkode(r) som kan leses ut med Tech2, eSID e.l. Én kode settes om det benyttes feil lampe så utlesing av ev. feilkoder kunne kanskje gi deg et presist svar på hva som skjer.

    Blinker halvlyset når SID varsler? I så tilfelle er det kanskje en idé å kontrollere det Johan H har funnet (post #32: FAQ: 9-5 2002-2005, Philips Xenon lampor, Valeo LAD5G ballast - Sidan 2(saabturboclub.com). (Takk til Johan H).

    Er det kun akkurat når bilen startes meldingen kommer opp eller skjer det også under kjøring?

    Var årsaken til at du skiftet lampene at de gamle var dårlige/"oppbrukt"?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Tack för inputen. Jag har en "billigare variant" av OBD II läsare som jag ska koppla in och se ifall den ger några felkoder.

    Ljusen blinkar inte överhuvudtaget, de lyser precis som vanligt. Meddelandet kommer bara upp när man vrider nyckeln till läge ON (eller startar motorn givetvis). Jag bytte den ena lampan eftersom jag fick en 2a på besiktning om svag ljusbild (eller liknande), sedan bytte jag även den andra för att jag ville ha två nya lampor.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Övervakar bilen även parkeringslampan ? ..isåfall, har du kollat även den ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Mika83 Visa inlägg
    Tack för inputen. Jag har en "billigare variant" av OBD II läsare som jag ska koppla in och se ifall den ger några felkoder
    En utfordring her er at ev. feilkoder er av BODY (Bxxxx zz) type som ikke vilken som helst OBD leser vil hente ut. De mer generelle OBD leserene leser typisk bare POWERTRAIN (Pxxxx zz) koder.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Övervakar bilen även parkeringslampan ? ..isåfall, har du kollat även den ?
    Inte mig veterligen, men har i vart fall inga problem med den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    En utfordring her er at ev. feilkoder er av BODY (Bxxxx zz) type som ikke vilken som helst OBD leser vil hente ut. De mer generelle OBD leserene leser typisk bare POWERTRAIN (Pxxxx zz) koder.
    Tack för inputen. Ska i vart fall se med den läsare jag har om den kan få fram några body-koder. Tack för hjälpen!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-11-27, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •