Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Dayco kamrem NG9-3 TTiD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -

    Dayco kamrem NG9-3 TTiD

    Fundering angående dayco kamrem. Nån som har erfarenhet av denna rem? Jag satte den i min saab 9-3 från 2009.. Det stod 2 års garanti på remmen, men när man sätter i en eftermarknadsrem, vad gäller nu för bytesintervall? Man ska väll inte behöva byta inom 2 år igen?
    Saab 9-3 TTID

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Bytesintervallet har ju egentligen inget med garantin att göra. Garantin gäller fabrikationsfel på varor medan bytesintervallet gäller slitaget.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Förhoppningsvis får man ju 15000mil, precis som original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Undra om man vågar köra 15 tusen mil på en eftermarknad.. Original är väl 15 tusen mil eller 5 år? Men Dayco är det premium eller budget märke? Köpte remmen hos neobrothers.
    Saab 9-3 TTID

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Om det inte ändrats så är väl intervallet:

    TTiD 15000mil eller 10år
    TiD: 12000mil eller 8år

    Dock brukar väl vattenpumpen kunna ha vissa problem med att nå upp till 15000mil?

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Senast jag köpte originalsatsen från Maptun fick jag också en Dayco. Dayco är en etablerad tillverkare av remmar så jag är inte speciellt orolig över kvalitén.

    Däremot är ju prispåslaget ganska ordentligt tilltaget jämfört med att beställa Dayco-satsen från annat håll än att köpa den som "original" via svenska återförsäljare.

    Vill minnas att Maptun tog 170 % mer för samma kartong jämfört med återförsäljare i tex Tyskland.

    Så kvalitén är jag inte bekyrad över, men nu när jag vet vad som levereras som "original" lär i alla fall jag köpa kamrem på annat håll än tidigare. Jag gynnar gärna svenska återförsäljare, och speciellt klubbens sponsorer och rabattgivare. Men med ett sånt här påslag tar det emot.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    170% för samma del... Helt otroligt! Men det är bra att veta att dayco säljs som original del. Köpte en ny turbo OE del från neobrothers för ca 2500 kr men då fick ja lite rabatt för att ja handlade en massa annat också, samma del på maptun med samma OE nummer kostar ca 9000 kr....
    Saab 9-3 TTID

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Ingen erfarenhet av Dayco kamremmar men drivremmar

    Dayco gör b.la remspännare etc som sitter originalmonterat på många bilar så det är nog ingen fara, jag har dock faktiskt bytt ut en Dayco-rem som jag själv monterat på 9-5 efter bara ca 5000mil och 3,5år. Det var ett "snitt" rakt av iprincip i slitytan/kilspåren. Det såg ut som om den släppt i nån typ av skarv. Inget oljeläckag på remmen eller gick att hitta några skador på nått löphjul/drivrulle som skulle kunna orsakat detta. Men har kört med det på flera bilar utan problem också så det va säkert ett dåligt exemplar.

    Det jag märkt på just drivremmar från Dayco är att "baksidan" remmen är av något hårdare material och ofta släta. Conti t ex har mer gummiliknande baksida som är ribbad/räfflad. Om det påverkar livslängd vet jag inte men ibland när det är trångt kan jag tycka det är lite enklare få på Conti-remmar då de känns mer flexibla i rotationsriktningen. Jag VIKER inte remmen utan det är alltså när man böjer den i den riktningen som den böjs run löphjul etc.

    Inköpspriset utomlands är ca hälften på Dayco jämfört med Conti och Gates drivremmar (inte alltid, men ofta)

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast var det verkligen en originalsats från Maptun ni jämför med? Sist jag bytte på min och köpte original från orio så var det GM/Fiat originalrem. Möjligt att det stod att dayco tillverkar dem men eftermarknadsremmen från Dayco ser då annorlunda ut.

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Ptja, ett halvår innan fick jag just komplett sats med GM/Fiat, sen fick jag bara original vattenpump (Pierburg i Orio-låda), men själva kartongen med rem, spännare osv var den gången en Dayco-kartong.
    Kan mycket väl vara så att Maptun blandar in lite random märken och säljer som original.
    Det roliga är även packningen till pumpen. Den medföljande var pappersvarianten, men beställer man lös packning från Orio får man den i plåt.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Var det papperspackningen som började läcka efter 5000mil?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ckage-9-3-TTid
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jag vågar inte svara på vilken packning Glader körde med, men jag vill minnas att jag fått papperspackningen i båda satserna jag köpt senaste året (Pierburg pump i Orio-kartong). Den senaste satsen monterade jag i mars (då jag fick Dayco-remmen) på svärföräldrarnas bil och den papperspackningen har redan börjat läcka lite smått.

    Var därför in till min lokala ÅF och beställde en lös packning för 2 veckor sedan, och då fick jag iaf plåtvarianten.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Hur många mil vågar man plocka ur en kamrem på TTiD
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-03-21, 01:36
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. Kamrem
    Av 900_boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •