Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vatten till och från eftermarknadsturbo

  1. #1
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99

    Vatten till och från eftermarknadsturbo

    Hej.
    Har monterat en Garrett gt2871 i min 900 -97 och fått till allting rätt schysst. Nu är det bara vattnet kvar.
    Helst skulle jag vilja använda mig utav de vattenanslutningarna som finns men jag har varit och läst på en Garrettsida som säger att det skall vara en konstant stigande vattenkrets och att lagerhuset skall luta 20 grader för att få ett fungerande självflöde så turbon kyler sig själv när motorn är avstängd. För att få till detta ordentligt skulle jag egentligen behöva sätta turbon högre för att få vatten in i turbon högre än vatten ut ur motorblocket men jag tänker bara vattnet ut ur turbon är konstant stigande och fungerande så borde väl det dra vattnet in i turbon oavsett toppar och dalar när vattnet hettas upp i turbon och sedan vill stiga?
    Ni som kan: stämmer detta?
    Och i så fall, skulle det fungera att sätta vattnet ut från turbon till slangen mellan kylare och expansionskärl? Jag har sett på min Opel insignia att där går vattnet från turbon rakt in i expansionkärlet. Om jag skall använda mig utav vattenanslutningen i toppen för vatten från turbon blir det en jättelång och konstig väg dit där det inte finns någonting att fästa upp slangen i som ligger under anslutningen. Blir ingen vidare lösning om jag skall få en konstant stigande krets lixom...
    Är jag ute och cyklar här eller skulle det fungera att jacka in sig på den slangen nära kylaren? Hur har ni gjort?
    Mvh


    Skickat från min H9436 via Tapatalk

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Det där är väl inget unikt för just GT2871, det gäller väl samtliga vattenkylda kärnor...(möjligtvis kullagrade har större behov)?

    Det är många ingenjörstimmar nedlagt på hur kylvätskekretsen är kopplad, ändrar du på hur turbon är ansluten så påverkas sannolikt flödet på fler ställen, anslut som det är konstruerat.
    Planerar du att använda bilen till något speciellt då du behöver "mer kylning" med avstängd motor?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Jag tolkar det mera som att man inte skall förstöra en redan optimerad kylkrets så att den blir sämre med nya turbon, inte att göra den ännu bätre.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Ja, jag kanske missförstod frågan, men.

    Citat Ursprungligen postat av hellq Visa inlägg
    ...jag har varit och läst på en Garrettsida som säger att det skall vara en konstant stigande vattenkrets och att lagerhuset skall luta 20 grader för att få ett fungerande självflöde så turbon kyler sig själv när motorn är avstängd.

    Citat Ursprungligen postat av hellq Visa inlägg
    Om jag skall använda mig utav vattenanslutningen i toppen för vatten från turbon blir det en jättelång och konstig väg dit där det inte finns någonting att fästa upp slangen i som ligger under anslutningen. Blir ingen vidare lösning om jag skall få en konstant stigande krets lixom...
    Jag tolkar det som att man försöker få till något som är "bättre" för turbon i kylningsväg än originalsetupen?

    Jaja, det finns nog fler som har mycket bättre koll på detta än mig, jag kliver åt sidan.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Tyvärr har jag ingen bil att springa och titta i hur vattenledningarna går men dock har jag WIS på en dator och det jag kan se är att på en t.ex. 9-5:a är att vattenledningen in i turbon från vattenpumpen går lite hur som helst upp och ned men däremot vatten från turbon till toppen är konstant stigande samt ett lutande lagerhus så principen jag talar om verkar redan vara implementerad från början i bilarna och vilket skall ge turbosarna betydligt längre livslängd enligt Garrett i alla fall.

    Bra läsning för en rookie som jag:
    https://www.garrettmotion.com/racing...or-your-turbo/

    Hur som helst har jag tänkt om då jag hade kört fast vid att använda mig utav Banjokopplingar. Jag har då kommit på att det finns ju en uppsjö av alternativ i ett AN-system istället . Om jag går rakt ut istället för en 90-graders tvär banjo från turbon är problemet så gått som löst och jag kan utan besvär ta mig till anslutningen i toppen med en konstant stigning.
    Jag har plockat ihop en liten varukorg med lite övergångar och vinklar och enligt sidan jag tänkt köpa ifrån skall ju dessa grejer klara av i princip vilka tryck, vätskor och temperaturer som helst! dock är grejerna i aluminium och det ska väl inte vara några problem men jag tänker på anslutningarna/övergångarna m14 till AN i turbon, duger aluminium där även om det skulle vara ett superkvalitéts-aluminium eller behöver man kolla efter nått i stål just där?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    En turbo går rätt länge även utan vattenkylning är min erfarenhet. Vad som är viktigt när man börjar koppla på egenhand är att det inte blir stillastående vatten som kan ge kokning och gasfickor. De flesta motorer har en väl fungerande avluftning så det spelar ingen roll, medan andra är svårluftade och du kan riskikera en toppackning eller totalras ifall det inte fungerar.

    Till din fråga om material, aluminium tycker inte om vibrationer så se till att klamra så det inte vibrerar så går det nog bra.

  7. #7
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Jag mailade och frågade om deras anslutningar rakt i rurbon och det skall ju gp bra tydligen. Blir lite missfärgade bara.
    Jag såg att de hade en serie "smidda" anslutningar som skulle tåla lite mera stryk som jag spanat in redan från början.
    Jah tänker också på slangdimension. Hur stort behöver innermåttet på slang och kopplingar vara? Originalbanjolösningen har ju inga jättehål i skruven samt att rören är väl inte mer än 4mm innerdiameter.
    Skall man tänka amerikanskt: "bigger is better" eller behöver man ligga där runt 4mm för att det behövs motstånd och tryck för att allt med självdrag o.s.v. skall fungera när motorn är både på och av? Eller är det för att det inte behövdes större rör för att banjon i sig i alla fall inte tillät passera mer vatten genom sig?


    Skickat från min H9436 via Tapatalk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    Jag har själv kört med an6 i slangstorlek för att få lite bättre flöde på min GT30, funkar bra.

  9. #9
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Ok!
    Då gissar jag att du kör i vatten in och ut i de avsedda in-och-ut för vattenförsörjningen som finns original och har en konstant stigande vattenledning från turbon till toppen?

    AN6 tycker jag känns naturligt och var min första tanke också och om detta fungerar, varför inte. Jag vet att om självdrag skall fungera i ett hus med vattenburna element behövs det ganska grova grejer jämnfört om en cirkulationspump är kopplad som hemma hos mig som har vedeldat.

    Skickat från min H9436 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-18 klockan 20:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Blev AN6 till vattnet. Inte märkt av någonting konstigt efter ett några ordentliga varmkörningar än.

    DSC_0166.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Finns Td04-15T Saab 9000 Aero i eftermarknadsturbo?
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 23:48
  2. 9-5a läcker vatten från ACn?
    Av mry i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 00:00
  3. vatten försvinner från 900 v6
    Av 147 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 14:39
  4. Vatten från vinge 9-3 -01
    Av Ola Å i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 15:45
  5. vatten rör till eller från turbon???
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •