Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ABS och bromslampa lyser NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    ABS och bromslampa lyser NG9-3

    Hallå!
    Efter ett års rännande till olika verkstäder provar jag min lycka här.
    Min gamla dam är en Saab 9-3 2.0t 2004.
    Mitt problem har jag haft sedan ett år tillbaka, av och till.
    I förrgår var det dags igen. Startar bilen, tycker mig ana att vindrutetorkarna går trögare än vanligt. Kör i ca 20 min. Då kommer det välbekanta felet igen! ABS-lampan börjar lysa tillsammans med bromslampan (handbromslampan), antisladd och airbagen blinkar lite de också. Bilen börjar hacka och rycka och dör.
    Förra året hade jag samma problem. Då även att bilen vägrade starta. Så batteriet och generatorn är nya.
    Lämnade den till en kompis som felsökte och fick fram en felkod på elstolen (förarstolen).
    Saken är att mitt batteri laddar ur ofta.
    Men är detta hela sanningen?

    Vad tror ni?
    Jag kan NOLL om bilar.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Låter som följdfel av låg spänning.

    Det är inte ovanligt att något i ljudsystemet går sönder och drar ström konstant.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Om allting verkar tappa ström så skulle jag nog inrikta mig på batteriets anslutningar. Inget ovanligt med glappande sådana på 9-3.....Det handlar om dåligt tillverkade batterikablar alltså. Kablar lossnar helt i de gjutna polskorna och det blir glappkontakt och gud vet allt och det i sin tur kan effektivt döda en generator också.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ok. Tack. Men låt oss säga att det är förarstolen som står och drar massa batteri och orsakar mina problem. Löser sig problemet om jag byter stolen?
    Och följdfråga är om det är en avancerad procedur för en mekaniker att byta denna?

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för svar. Efter byte av batteriet har stereon varit stendöd då jag ej har koden som krävs. Men det kanske kan stå och dra ström ändå?

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Andrundrun Visa inlägg
    - Men är detta hela sanningen?
    Det tror jeg ikke. Dette at problemet tilsynelatende "kommer og går" mener jeg kan peke på at det kanskje er flere årsaker. Én kan være hva ladespenningen er; har du kontrollert den? En annen kan være kjøremønster i disse tider hvor været kanskje er blitt kaldere der du bor: korte turer med bruk av mye lys og varme kan føre til tapping av batteriet. Så er selvfølgelig "krypstrøm" én mulighet.

    Citat Ursprungligen postat av Andrundrun Visa inlägg
    Ok. Tack. Men låt oss säga att det är förarstolen som står och drar massa batteri och orsakar mina problem. Löser sig problemet om jag byter stolen?
    Det bør være mulig å løse problemet uten å bytte stol. Du har ikke nevnt om dette er en stol med-/uten minne, men trekker man riktig sikring blir stolen spenningsløs og kan da ikke dra strøm. Om det er mistanke om at det stolvarmen som drar "tyvstrøm" kan sikring for den trekkes.

    Vet du hvilken feilkode som settes for førerstolen?

    Citat Ursprungligen postat av Andrundrun Visa inlägg
    - Efter byte av batteriet har stereon varit stendöd då jag ej har koden som krävs. Men det kanske kan stå och dra ström ändå?
    Det kan den, men også der kan sikring(er) trekkes for om mulig eliminere feilkilder.

    Får vi vite litt mer om hvordan bilen er utrustet kan vi hjelpe til med hvilke sikringer som bør trekkes.

    Om du så vil lete etter "tyvstrøm"/"krypstøm" finnes det mange tråder om dette på forumet, om du søker litt. Har du et multimeter for hånden kan man kanskje finne noe snarveier for om mulig spore opp uønsket strømtrekk.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det visade sig att det var generatorn som lagt av helt. Nu är den bytt och även någon rem till vänster om generatorn.
    På vintern så har fläkten krånglat för mig. Den funkar och ger värme men det finns inga hastigheter på fläkten, om någon förstår vad jag menar.
    Sommartid så funkar den alltid.
    Vad kan detta bero på? Hade den på verkstaden i ett annat ärende och bad dem kolla. Den dagen funkade fläkten klockrent såklart så de hade svårt att svara på vad det kunde vara för fel

Liknande ämnen

  1. ABS-lampa, Bromslampa och Röd triangel (9-5 -99:a)
    Av CFATE2008 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 18:19
  2. ABS TCS och bromslampa
    Av Gbg1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 22:42
  3. Bort tagning av bromslampa bak
    Av rgolsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 22:54
  4. Strulande bromslampa
    Av Raskens i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 18:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •