Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oroligt turbonål vi kallstart NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -

    Oroligt turbonål vi kallstart NG9-3

    Bytte motor och turbo på bilen för ett tag sen. Har en fundering nu på turbonålen. När bilen stått över natten och man kommer ut och startar den så fladdrar turbonålen i ca 5 sekunder innan den stabiliserar sig. Detta sker dock bara när motorn e kall och har stått länge? Sen en annan sak är att när ja gasar till lite i friläge så går knappt turbonålen upp, har för mig att på gamla turbon gick nålen upp.. Men när man kör med bilen så går den bra.. Vad kan det vara? Är det nåt att bry sig om?

    Bil: 9-3 TTiD 2009
    Saab 9-3 TTID

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    En helt annan motor osv så relevansen kanske är dålig. Men när mitt spjällhus på B207 motorn har gett upp var konstigt beteende på turbonålen (som iaf på den visar begärd luftmassa) första symtomet. Och det är ju rimligt, får den inte rätt luftmängd av spjällhuset är det ju tänkbart att den försöker justera den och att det leder till ett oroligt beteende. Sen är det inget direkt problem så länge spjällhuset ändå kan justera upp luftmassan och/eller spridarna kan ge rätt mängd bränsle till given luftmängd.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Hmm, den nya motorn är från 2011 med ca 13 tusen mil. Turbon är helt ny, men dock är spjälhuset överflyttat från den gamla motorn 2009a. Kan luftmassemätaren ge konstiga värden? Bilen går dock som den ska, så tänker nog avvakta tills nåt uppenbarar sig. Inga felkoder med tech 2.
    Saab 9-3 TTID

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    LMM kan säkert också spöka. Tjuvluft likaså. På B207 är ju spjällhuset ett väldigt känt fel, dieseln kan jag inte alls. Det du kan hålla koll på är förbrukningen. Så länge den är okej känns det inte som att det är något som påverkar funktionen.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Saab 9-3 TTID

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Min beter sig likadant. Hittade du nån lösning?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Nee samma sak, det är mycket värre nu när det är kallt. Startar bilen så får den gå på tomgång nån minut, då stabiliserar den sig. Läst att när nån slang läcker till turbon så kan det bli så, sen kompenserar turbon upp trycket. Men min turbo e ny och slangar kollade så ja vet inte riktigt var man ska felsöka.
    Saab 9-3 TTID

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Nee samma sak, det är mycket värre nu när det är kallt. Startar bilen så får den gå på tomgång nån minut, då stabiliserar den sig. Läst att när nån slang läcker till turbon så kan det bli så, sen kompenserar turbon upp trycket. Men min turbo e ny och slangar kollade så ja vet inte riktigt var man ska felsöka.
    Har du problem med vibrationer från motorn vid kallstart?

    Jag är ingen dieselexpert. Men jag misstänker att mina spridare är lite slitna och vissa cylindrar får lite mer bränsle än andra.
    Vilket orsakar vibrationer och att turbonålen rör sig fram och tillbaka.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Nej, det tycker ja inte att ja har. Dock låter det du säger med spridarna intressant. Jag bytte motor för några månader sen. Verkstaden sa att dom programerat spridarna i den nya motorn, men det kan ha blivit fel där kanske. Hmm jag har en tech 2 med säkacess men har aldrig programerat spridare, kanske värt att läsa på om det och testa. Bor du i sthlm och köper nya spridare och byter dom så är du välkommen hit så kan vi klura ut det ihop kanske.
    Saab 9-3 TTID

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Uppdatering, jag märker nu av vibrationer vid start när bilen har stått ett tag.. När det är kallt ute (i vintras) märkte ja endast av turbonålen. Har du hittat någon lösning glader9991?

Liknande ämnen

  1. Byta till huvudinstrument med turbonål T7
    Av göken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2023-05-17, 20:42
  2. Oroligt chassi NG9-3
    Av Martytunes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-12-25, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •