Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Trasig backventil vevhusventilation OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hej vad är detta?

    Hejsan allihopa!

    Har precis köpt en Saab 9-5 Biopower 2.0 årsmodell 2007.

    Hittade idag under "oljepåfyllningskåpan" att den här delen som kopplar samman två slangar har gått av. Vad har den för funktion mer än att sammankoppla slangarna? Skulle tro att det är kylvätska till Turbon? Vad heter den här delen och var kan man köpa den? Samt hur skadligt för Turbon är det att köra i det här skicket?

    Mvh Rasmus
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det ser ut som backventil till vevhusventilationen. Finns massor av trådar om det om du söker, fixa snarast och kör lugnt tills det är lagat.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -

    Trasig backventil vevhusventilation OG9-5 B2x5

    På min nya aero 2004 så är backventilen trasig som på dom flesta saabar.
    Kan man ta ventilen från evap systemet?? Har flera st blåa hemma. Eller köpa en ny?
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Passar den fysiskt ser jag inget problem med det, men man skall nog passa sig för att fippla dit en med mindre innerdiameter än den som sitter där från början.
    T.ex. Maptun har en ersättare;
    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html

    F.ö har detta diskuterats i dussintals trådar innan, ta ett varv med sökfunktionen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -
    Då monterar jag en blå så länge. Beställer en på maptun tackar för svar.
    Saab 9-5 Vector -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -
    Mer vaccum problem, backventilen som sitter mellan broms och insug och toppen det är en aut är trasig också. Finns den bara ny speedparts?
    Saab 9-5 Vector -03

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Som sagt, sökfunktionen är inte så dum...

    Du kan ju börja med att kika i FAQ-delen;
    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post951203


    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -
    Jag hittar aldrig något i sökfunktionen... måste lära mig hur den funkar
    Tack iallafall, delar beställda från KL racing

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Vector -03

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -

    Problem med rör som gick sönder

    Hej!

    Det ser ut att ett koppar rör har gått sönder och jag har ingen riktigt aning vad den heter så jag kan googla efter.
    Är det nån som vet? (la till två bilder)

    saab1.jpgsaab2.jpg

    Tackar,
    Remus

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Börja med att tala om vad det är för bil. Vi hjälper gärna, men är inte siare.

    Det ser ut som en og9-3 eller og9-5...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Jag ber om ursäkt, det är en Saab 9-5 2.0T, Biopower, modell 2008
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-10 klockan 18:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Backventil beställt, tack för hjälpen

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Det är väldig svårt att få det hela in. Jag kämpade med fingrarna i 30 min, försökte komma åt underifrån, trångt.
    Finns det nåt speciellt teknik för att få dit de sista mm?

    185357699_475479347009143_1731951601287686544_n.jpg

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Du kan plocka bort oring plastring mm ur slangen. Sätt dem i rätt ordning på oljefällan och för sedan över slangen så brukar det gå bra. Gjorde så på min Griffin med ej original slang då jag bytte till backventil i aluminium (upptäckte att den inte satt på tillräckligt då).
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Felsökning vevhusventilationen

    OG Saab 9-5 Vector 2006 automat:
    Felsöker min vevhusventilation, då jag gjorde det s.k. plasthandsketestet över oljepåfyllningen och handsken blåste ju upp som en ballong -> tät ventilation.
    Jag började misstänka den vita backventilen i bakkant av ventilkåpan som väldigt ofta går sönder. Jag tänkte byta den i förebyggande syfte och har köpt
    backventiler i metall istället för bättre hållbarhet. Givetvis gick backventilen sönder men slangen är rensad och ny backventil i metall är installerad.

    I vilket fall som helst så testade jag, efter jag fått loss den vita ventilen, att blåsa i den och den fungerade faktiskt. Totalstopp åt ena hållet och den släppte igenom åt andra hållet.
    Så ventilen verkade ju faktiskt fungera. Men i vilket fall som helst så testade jag att blåsa i slangarna som ansluter till backventilen från backventilshållet. Så jag blåste i slangen in mot spjällhuset = rätt stopp vad jag kände. Blåste även i det hårda röret som går mot oljefällan, det var stopp där med. Gick inte blåsa något nämnvärt som kom igenom eller något alls.
    Jag tog även loss slangen som är ansluten till ventilkåpan. Där gick det lätt att blåsa ner till oljefällan och det bubblade lite längre ner..

    1. Så nu är min fråga, hur ska det vara i slangarna? Det ska väl inte vara stopp i dom? I vilka slangar ska man blåsa och/eller suga och hur ska dom bete sig?
    2. Jag tror att den vita backventilen gick av, för den är väldigt kort på ena sidan, men kan inte riktigt se något i den hårda slangen heller, men det sitter säkert en stump av backventilen i där. Hur får jag enklast ur den nu? Eller måste jag bita i det sura och byta slangen hela vägen ner till oljefällan? (Verkar vara rätt jävligt att få dit en ny om jag förstått rätt) Går det byta uppifrån eller måste jag ner under bilen?
    3. Kan det vara en tät oljefälla som är boven i dramat? Jag har en 2006:a så jag har den senaste versionen av oljefälla. Hur vanligt är tät
    oljefälla där?

    Alla svar tas tacksamt emot, spekulerande som fakta! Jag behöver input hur systemet fungerar.

    Observera! Jag har redan tryckt dit en ny backventil i metall i ena bilden nedan. Passade bra i änden mot spjällhuset, men måste fixa andra sidan så jag får in den där, eller sätta en annan slang och fästa fast den.

    backventil_trasig_1.jpg
    backventil_slang1.jpg
    Senast redigerat av santeo den 2022-08-07 klockan 20:34.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ny backventil monterad med en slang över den hårda och slangklämmor. Samma problem består. Plasthandsken blåses upp som en ballong och skjuts till slut av, så trycket är nog högt där
    inne.. Har fått lite olika bud på oljesil i oljetråget eller oljefälla som kan vara täta.. Båda är ju halvjobbiga att byta så alla tips på hur man testar respektive del innan man river ner allt är tacksamt. Jag har dessvärre precis bytt oljan för andra gången på kort tid så jag är ju inte speciellt sugen på att göra det igen

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Är detta en backventil? OG9-5 B2x5
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 13:43
  2. [LÖST] Riktning på backventil vevhusventilation og9-3 -99
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 08:59
  3. [LÖST] Saknas det en backventil på min vevhusventilation? OG9-5 B2x5
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •