Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1

    Tjenare!

    Nu har något tråkigt hänt.. ett metalliskt klickande ljud uppstår vid tomgångskörning och om man gasar, det sker oavsett motortemp, kan ej höra det innefrån bilen medans man kör. Motorn som sitter i bilen är en utbytes motor såld som ny från maptun årsmodell 07 som rullar 9k mil i bilen nu. Det som skett senaste 3 månaderna är att strul med kablarna till bränslepumpen i armaturen samt att ett nytt avgasystem har monterats efter kattarna. Har kontrollerat så inget löst finns längsmed avgassidan. Har ni någon ide vad det kan vara? Låter som det kommer mer från multirem sidan av motorn men kan också vara centralt vid motorn.

    Filmklipp som fångat oljudet. https://www.youtube.com/watch?v=FrMBLElilw0


    Uppdatering:

    Vattenpump bytt och missljuden har upphört helt.. glappt och jäklig var gamla pumpen
    Senast redigerat av henrik.a den 2020-12-13 klockan 20:03.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Lyser motorlampan? Går bilen som en påse nötter? På beskrivningen låter det som om den gått i limp home.
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Enligt vad jag kan höra på videon så skulle jag gissa på en lös remskiva på vevaxeln eller en glapp vattenpump. Steg 1 är att lossa drivremmen och starta motorn och höra ifall det blir tyst. Blir det tyst så får man känna på alla drivhjul och aggregat efter glapp/missljud.

    Ändras ljudet ifall du slår på ACn eller av den?

    2 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Lyser motorlampan? Går bilen som en påse nötter? På beskrivningen låter det som om den gått i limp home.
    /Johan
    Ingen lampa, inga felkoder. Bilen går bra, kunde önskat att den gått lite lenare men den går inte dåligt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Indalsman Visa inlägg
    Enligt vad jag kan höra på videon så skulle jag gissa på en lös remskiva på vevaxeln eller en glapp vattenpump. Steg 1 är att lossa drivremmen och starta motorn och höra ifall det blir tyst. Blir det tyst så får man känna på alla drivhjul och aggregat efter glapp/missljud.

    Ändras ljudet ifall du slår på ACn eller av den?
    Ingen skillnad om jag slår av ACn, blir att lossa drivremen och känna runt. Tack för tipsen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Missljud från multiremsdriven komponent igen! Felsökning?

    9-5, 2005, 24000 mil, 2,3 Vector, 220hp.

    Så var det dags igen. Oljud från nån av pryttlarna som drivs av multiremmen. Och nej det är inte kamkedjan, har kollat med remmen frånkopplad. Ljudet hörs vid låga varv och tydligast de sista motorvarven vid avstängning. Är ett närmast klingande ljud. Kling, kling, klang när man slår av. Det är inte från generatorn, spännhjulet eller brythjulet. Dom har jag bytt för ett år sen när generatorn började yla pga trött lager. Återstår servopump, vattenpump, AC-kompressor eller vevaxelskivan.

    Använde stetoskop när jag lokaliserade generatorfelet och har försökt göra detsamma nu men kan inte riktigt lokalisera syndaren. Har även ryckt och rullat på alla skivorna men kan inte känna vare sig lagerglapp eller ojämt lager-rullande från nån av dom (vevskivan kan man ju iofs inte rulla, men dom andra).

    Tacksam för alla tips. Om det nu är nån som har hört bjällerklang från den förbannade multiremmen. Kling, klang, klong, kling, klang, klong...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Sitter remskivan på vevaxeln fast i svängningsdämparen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Det var ett nytt alternativ för mig. Vet inte, hur kollar jag? Tack för svaret!

    - - - Uppdaterad - - -

    Kollade vidare och hittade följande definition i en annan tråd: "Svängningsdämpare= remskivan på vevaxeln".

    Så borde jag inte känt ett glapp när jag rycker i vevaxelns remskiva?

    Tack igen!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    "Svängningsdämpare= remskivan på vevaxeln".

    Exakt, det är samma enhet, remskivan är bultad ihop med svängningsdämparen till en enhet.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Bjällerklang från komponent driven av multiremmen. (Problem löst)

    Återkommer med svar på egen fråga från gammal tråd. Drabbades av oljud från något av allt som drivs av multiremmen. Hördes tydligast vid låga varv/ avstägning. Kling klang klong, kling, klang klong.. Lite som bjällerklang. https://www.youtube.com/watch?v=CpXp9ogBqYw

    Problemet var att det är många pryttlar som drivs av multiremmen och vad var det då som väsnasndes? Genaratorn byttes i närtid illsammans med remspännarhjul och brythjul. Så dom exkluderdes ur analysen. Kvar stod syndar-alternativen vattenpump, servopump, AC-kompressor och svägningsdämpare.

    Eftersom jag är både lat och snål fick problemlösningen vila ett par månader eftersom Gamle Svarten (9-5 2005 OG 220 hp Vector Sportkombi, 25000 mil) faktiskt rullade på. Skrammlet till trots. Men det började låta värre och värre. Så till slut vann irritationen över latheten.

    Så bort med älghorn och multirem och ner med tassarna i den saabiska trångboddheten och försöka snurra, vrida och vicka på dom olika remhjulen. Och med uppbådande av all fingertoppskänsla kunde man eventuellt ana en viss ojämnhet i rotationen hos AC-kompressorns skiva (eg AC-magnetkopplingens skiva). Så: billigast möjliga test för att utröna huruvida syndaren var funnen: Inhandlande av multirem Biltema art.nr. 62330 som enligt rykte på detta forum ska passa på den ovanliga kombinationen; kort remdragning och utan AC. Ca 230:- Den var lite för kort så när spärrsprinten för slackad multiremm var på plats var det ändå för tajt för remmontering. Som lösning på detta problem inkallades en avkomma till garaget. Så att remspännaren kunde slackas några mm extra med tillgång av 2 extra händer under remmonteringen. Alternativ strategi kunde ha varit att pressa remspännaren med en spännrem men det var roligare att lära avkomman lite pappa-klokhet. Så Biltema rem 62330 kom på plats med lite svett och svordomar. Rekomenderade verktyg: Medelstor flatmejsel & kofot. Provkörning visade att AC-kompressorns magnetkoppling var förövaren och vid efterföljande domstolsförhandling erkände brottslingen: "Guilty Your Honor". Så nu väntar 300 mil med rem 62330. Det ska nog gå bra. Hoppas bara att läckaget från servo-röret under kylarna inte blir värre.

    Vi får se, Mvh/ L-G

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Kul att det löste sig och kul läsning också
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •