Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Laddar ur batteriet 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trångsund, Sthlm
    Inlägg
    33

    Laddar ur batteriet 9000

    9000 2,3LTT 1998, batteriet laddar ur såpass att bilen inte startar på bara ett par dagar. Bilen ville inte starta idag trots att den kördes så sent som i lördags. Batteriet är mindre än ett år gammalt.
    Jag tog nyligen av kabeln från pluspolen och mätte med multimeter i serie mellan polen och kabeln, vilket visade en krypström på endast 0,015A. Det kan väl inte vara det lilla som laddar ur batteriet så snabbt?
    Larmet var avstängt när jag mätte då det inte går att sätta igång med strömmen som släpps igenom av multimetern.

    Larmet/låset är annars det enda som strular på bilen, ibland vill den inte larma på och ibland larmar den på utan att låsa dörrarna. Min gissning är att givaren som känner av om dörren är stängd eller ej strular men det gör oss inget så det får vara så.

    Några tips om fortsatt felsökning av vad som drar ur batteriet?
    Senast redigerat av Moto-XXX den 2020-12-08 klockan 16:33.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Kan vara ett trasigt batteri trots att det inte är så gammalt.
    Litet test om du tänkt låta bilen stå några dagar:

    -Se till så att du kört bilen eller laddat batteriet fullt
    -stäng av motor/eller koppla bort laddare
    - vrid på halvlyset i ca 1minut (detta moment kallas för att ta bort "float")
    - koppla bort batteripol och mät spänning över batteri, bör vara ca 12.7-12.9v
    - låt bil/batteri stå frånkopplat i 2-3 dygn
    - mät igen, ska vara ungefär samma värde som tidigare

    OBS! om batteriet varit helt urladdat så tar det ca 2timmars körning innan testet är lämpligt

    Generatorerna/Laddregulatorerna i dessa bilar laddar väldigt mycket under dom första 10 minuterna sedan laddas det mycket mindre så man ska inte ha en övertro på generatorns förmåga att ladda om man kör korta sträckor.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trångsund, Sthlm
    Inlägg
    33
    Jag kom på att det gamla batteriet finns kvar (eftersom inte heller det var gammalt) så jag ska prova att ladda upp det och se om det funkar bättre.
    Under tiden kan jag mäta upp det gamla och se om det tappar spänning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •