Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Problem med navigatorn NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Problem med navigatorn NG9-3

    Hej!

    Jag har köpt en 9-3 SC V6 2.8T från 2006, med 18.800 mil på mätaren.

    Jag älskar bilen, den är en riktig pärla

    Fast den har ett problem, den vill inte läsa skivan i navigatorn. När jag startar min ICM3 så går radion igång och den börjar ladda allt till den kommer till navigation, då blir den svart och börjar ladda allt igen, tills den kommer till navigation...

    Så håller den på hela tiden. Om man lyssnar på musik från radio eller AUX så är ljudet igång hela tiden, fast när skärmen är svart går det inte att höja/sänka volymen eller göra något annat.

    Jag har tagit ut skivan, den är fin, inga repor. Testade även att köra en DVD-rengöringsskiva utan resultat.

    Vad tror ni, köpa en ny DVD-läsare?

    Mvh
    /Oscar
    129855227.jpg

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Hej, tyvärr är det ett vanligt fel. Tror Bollman har skrivit om detta tidigare och hänvisat till att det går att köpa en ny dvd-läsare på ebay.
    Sonen har detta problem i sina 2 ng 9-3 och jag har samma i min tyvärr. Har funderat på att byta dvd läsare men har inte kommit till skott ännu.
    Tror att en ny läsare kostar 1.000 kr men sen skall den monteras i navigatorn också. Meddela gärna hur du gör.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-07 klockan 13:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det går inte att göra rent DVD-läsaren då ?

    Oftast brukar det räcka med att rengöra linsen (försiktigt!) och glidskenorna och eventuellt olja dessa mycket lätt.

    ..Nu har jag aldrig gjort det just på 9-3 navigatorn då, men rent generellt för optiska läsare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag tror att MrSTCS blandar ihop årsmodellerna. Detta gäller en 2006a med MOST systemet och separat kartläsar-enhet i bagaget. Jag har inte sett reservdelar till denna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Jag får samma ibland, kör med bränd skiva och det verkar vara temperaturkänsligt, värre varma dagar. Lösningen för mig är att bränna en ny, sen brukar det köra på ett år till.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Läsaren sitter i bagaget, det brukar kunna vara lite dammigt där, jag skulle köra en rengöringsskiva och/eller ta isär och rengöra linsen ordentligt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Ja hade samma problem med min navigator, men har årsmodell 2009.. dock lär det vara samma procedur, kör rengörings dvd med vätska på borstarna, se till så att borstarna träffar linsen (finns olika skivor med olika placering på borstarna). Köp tryckluft på burk och trä in, sen trycker du av ordentligt med luft in i navigatorn. Fungerade för mig.
    Saab 9-3 TTID

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för era svar.

    Jag ska testa att köra rengöringsskivan lite till. Funkar inte det ska jag nog plocka isär läsaren och göra rent.
    Annars blir det väl att köpa ny, lite trist om det är skivan det är fel på bara.

    Borde väl vara en sån här?
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...-navigation494

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Korrekt. Jag har en liggande, den vet jag har problem med brända skivor, men originalskivor funkar finfint.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det märke jag kör varnas för att använda kopierade skivor av den anledningen att dessa har sämre spår vilket gör att laserdioden
    drar på mer ljus för att få till en läsbar signal. Det sliter på dioden (som all konsumentelektronik är sådant här inte direkt gjort
    för att hålla någon längre tid). Varningen har under åren verifierats av ett antal ägare som gjort samma upptäckt. Till slut
    fallerar läsaren. Själv har jag aldrig gjort några försök att byta en utsliten laserdiod men jag har sett länkar på nätet från
    dom som gjort detta.

    Dom rengöringsskivor jag sett och provat har varit ganska usla. Det har slutat med att jag monterat ur spelaren
    och gjort rent med en tops doppad i IsoPropylAlkohol.

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Hm, jag undrar om man verkligen kan slita ut en laser-diod oavsett effekt, inom en rimlig tid. Jag skulle snarare gissa att det är de mekaniska delarna som slits. Lasern åker runt på en släde som drivs av en stegmotor bland annat.
    Dessutom kan det vara så att damm och smuts (t.ex. den hinna som brukar bildas till slut) kan vara närvarande på andra ytor än just den som är lätt åtkomlig. Laser-pickupen består av mer än en lins!
    Jag har varit med om många av dessa DVD-läsare, både i SAABs egen (03-06) och Aisin-navigationen (07-11) som har rejält sliten läsare. Det funkar ofta väldigt länge med originalskivan, och när man då försöker en bränd så kan den inte alls läsa. Till slut kommer man dock till den gränsen när inte ens en pressad skiva kan läsas.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Det märke jag kör varnas för att använda kopierade skivor av den anledningen att dessa har sämre spår vilket gör att laserdioden
    drar på mer ljus för att få till en läsbar signal. Det sliter på dioden (som all konsumentelektronik är sådant här inte direkt gjort
    för att hålla någon längre tid). Varningen har under åren verifierats av ett antal ägare som gjort samma upptäckt. Till slut
    fallerar läsaren. Själv har jag aldrig gjort några försök att byta en utsliten laserdiod men jag har sett länkar på nätet från
    dom som gjort detta.

    Dom rengöringsskivor jag sett och provat har varit ganska usla. Det har slutat med att jag monterat ur spelaren
    och gjort rent med en tops doppad i IsoPropylAlkohol.
    Jag ska försöka plocka ut spelaren idag o se om jag kan rengöra den. Kanske en dum fråga, men hur får man loss den? När jag lyfter på golvet i bagaget så är fortfarande halva spelaren gömd under golvet. Jag ska ut o se om jag får loss den.

    - - - Uppdaterad - - -

  13. #13
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Bollman har helt rätt i det att damm/smuts och trafikfilm hamnar på laserdioden/linsen.
    Man kan nog också leta efter "klegg", om det finns smörjmedel som härsknat och stelnat
    vilket också påverkar mekanismen.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Hmm, annorlunda placering jämfört med i min sedan så ingen koll på denna men förhoppningsvis duger beskrivningen i WIS:
    https://saabwisonline.com/b3/9-3/200...d-unit-729-5d/
    I övrigt så är navigatorn ganska oanvändbar då kartorna är gamla. Möjligen intressant som exempel på hur snabbt många elektroniska prylar åldras.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    i min funkar den, men använder inte den.
    Koppla en loop på fibern så slipper du den.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för era svar.
    Egentligen bryr jag mig inte om navigatorn funkar eller ej, det störiga är att den startar om hela tiden och då kan jag inte höja/sänka volymen eller något annat.

    Men jag ska nog försöka göra rent läsaren och se om det funkar.
    Jag lyckades hitta en bild på nätet som visar hur man får loss golvet i bagaget. På lastöglorna sitter det två plastskydd som ska gå att få av, under ska det finnas skruvar så man kan demontera hela golvet.
    Jag ska kolla i morgon eller till helgen. Jag har ryggskott för tillfället som inte gör något enklare

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag gissar att ditt problem inte är relaterat till någon skivrengöring.
    Har du subwoofer i reservhjulsbaljan?, och fungerar den?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ja det har jag, den funkar fint.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jag plocka ut DVD-läsaren, gjorde rent laserögat med tops o vätska från DVD-rengöringsskivan. Det funka inte, så det blir väl att köpa en ny DVD-läsare för c:a 2000 spänn. Hoppas inte det är skivan det är fel på bara.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Oscar Malmberg>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Hur demontera navigatorn 9-5 -07?
    Av RobbanSthlm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 12:18
  2. Hur få in nya kartor i navigatorn på 9-3 -08?
    Av byggarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 11:38
  3. 9-5 Aero -05 och mp3 i navigatorn. Problem
    Av Tobbev i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 11:43
  4. POI i navigatorn i en 9-5 -06
    Av HussE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 14:54
  5. Navigatorn i nyare 9-5
    Av lohman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •