Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: A-traktor på 9-5 Sedan 2004, B235E och automatlåda

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    926

    A-traktor på 9-5 Sedan 2004, B235E och automatlåda

    Har noterat alla dessa a-traktorer som rullar runt och lite lagom naivt tänkt att en sån där slänger man väl ihop på några dagar.
    Det var väl inte riktigt så i verkligheten visar det sig men hyfsat bra blev det väl i slutänden, värt en tråd när jag för en gångs skulle gjort nåt med en Saab igen tänkte jag.

    Efter lite span på Facebooks annonser så dök denna pärlan upp i krokarna, en alldeles för snabb och slarvig koll, nån km provkörning och lite prut senare så var den köpt.



    Väl hemkörd fick den en något bättre genomgång, div delar som behövde beställas listades och ett litet rosthål som missats i bak hjulhuset dök upp..



    Första inköpslistan blev väl i princip full service, packningar för att täta div oljeläckage vid ventilkåpa, vakumpump, oljepump, nya skivor och belägg runt om och avgas från downpipe och bak.

    I väntan på delar så fick strålkastarna en polering, det gjorde en del skillnad onekligen.


    Vissa delar blev man inte ett dugg sugen på att betala frakten för så då fick det bli en omväg i tjänsten och hämta upp.



    Bromsarna och ett gäng andra grejer monterade sig själva när jag var på tjänsteresa ett par dagar, tacksamt med rastlösa tomtar i garaget..


    - - - Uppdaterad - - -

    Rost. Alltså när man kollar bilen INNAN man köper den så borde man definitivt vara mer engagerad än jag var.
    När den var hemkörd var väl hålet som en femkrona, när "nån" (joh900) petat färdigt med morakniven (eller vad det var) så såg det ut såhär:

    Det som inte syns på den här bilden är de dryga 20cm som hålet fortsätter fram under tröskeln, hålet rakt upp i hjulhuset där fästskruven för innerskärmen satt syns heller inte.

    Här nånstans dog egentligen intresset för att alls göra nåt med bilen mer än att pressa den till en kub stål. Men har man lovat dottern en traktor så är det ju bara att bita ihop. Man får försöka med alla knep för positivt tänkande och självbedrägeri, mount everest tar man inte i ett kliv, det där syns inte under skärmen sen, det spelar ingen roll hur det ser ut under bilen och favoriten "den ska bara rulla runt i 30, skit samma". 2 veckor med insatser på de flesta lediga stunder sånt så såg det iaf ut såhär sen iaf:

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  2. #2
    Helt sjukt hur hjulhuset såg ut. Hur långt har denna rullat?

    Min 05a sedan som jag köpte vid 30 000 mil var som ny i hjulhusen bak.
    Knepigt att det kan skilja så mycket.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    926
    När det gäller att skilja av baksäte och bagage så var planen att göra en lätt stomme i stål och klä den med plywood för viktens skull, allt skulle sen i möjligaste mån fästas i skruv som redan fanns så man slapp riva ur mer inredning än nödvändigt för nåt svetsande eller så.

    Biltema fick leverera fyrkantrör 20*20mm och L-profil 20*20 till stommen, K-rauta onödigt dyr 7mm plywood istället för det vettiga valet 11mm osb men vikten prioriterades.
    Stålstommen blev en stående ram med svetsade strävor bakåt i nederkant som fäster i de yttre bältesfästena och i fästena för sittdynan i framkant. Uppe i bakkant sitter ett rör rakt över som är skruvat i fästena för nackskydden och fram från det röret går stag som skruvas i den stående ramen.


    Lite träslöjd på det så gjordes ett gäng skivor som fått slagmuttrar i sig så de kan skruvas fast från insidan, alltihop passades ihop en sista gång utanför bilen innan det skulle kläs.
    Eftersom hjärnan stundvis fungerade dåligt fick jag skriva instruktioner på skivorna, på utsida står det "tyg" och insida "svart färg"..



    Efter att skivorna klätts blev det dags att montera in för sista(?) gången och se om allt gick ihop. Det blev rätt hyfsat, vissa skruv fick kortas lite för att inte gå igenom och trycka ut klädseln men annars helt ok.



    Väggen framåt, den uppmärksamme ser att det inte är ett spår av galler eller luft eller annat som höjer sikten bakåt, det är också ett resultat av "fuck it-andan" som smög sig på stundvis, men det är lätt att byta ut skivorna om man vill senare..


    Bagagen, klassisk lösning om man får säga det men det känns igen om man sett några Saab traktorer. Svetsad ram av fyrkantrör, anpassade fästen som skruvas istället för lastöglor bak och genom hatthylla fram.


    Samma här med klädsel och skruvat inifrån. För övrigt underbart ställe att krypa in till via baksätet när man är 194cm lång och en bit över 100kg, rekommenderas!


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Helt sjukt hur hjulhuset såg ut. Hur långt har denna rullat?

    Min 05a sedan som jag köpte vid 30 000 mil var som ny i hjulhusen bak.
    Knepigt att det kan skilja så mycket.
    26000 mil ganska precis, helt sjukt. Andra hjulhuset bak såg klart bättre ut, risigt absolut men inget hål.
    Har inte petat allt för illa på mina andra men ingen som sett ut såhär och har ju haft nån som gått över 30000 med.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  4. #4
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 580
    Medlem#
    3183
    Gött jobbat med hjulhuset!
    Och bilen/traktorn som helhet!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    926
    En hel del energi las längs vägen på att försöka lista ut vad som egentligen var nödvändigt utifrån reglerna för a-traktor och rebesiktningen. Samtal med tre olika besiktningsföretag gav minst lika många varianter på svar men konsensus var ju att "du får se när du gör regbesiktningen om det är ok".

    Förutom skiljeväggar osv så är ju ändring av motorstyr och försvårande att manipulera hastigheten centralt. Jag har sett exempel på bilar (Saab 9-5) med allt från att man inte gjort ett endaste dugg som hindrar att plockar ur box till att man lägger en svetsloppa på muttern över locket över handsken till svetsade stag som blockerar demontering. I detta fallet blev det ett snabbt beslut två dagar innan registreringen att slöjda till en L-profil så den skymmer muttrarna över handsken med hål som pinnbulten sticker upp i så det kan svetsas fast. Ser rejält ut men hyfsat att demontera om man faktiskt skulle behöva. Målades svart efter svetsning, här är det bara målat med zinkspray.



    Hastighetsregleringen fixades såklart via T7 Suite och all cred till folket på det andra forumet som gått före och gjort det lätt för oss som kommer efter att bara behöva göra finputset..

    Lite skön känsla var det ändå att skruva dit LGF-skylten till slut, 2 månader på dagen sen bilen köptes.. "en sån där slänger man väl ihop på ett par dagar", jodå..


    Igår rullade vi in till registreringsbesiktningen, pratade lite runt hastighetsregleringen som start eftersom det var deras första Saab traktor men annars bockades mest de formella punkterna av med intyg/ändringar, vikt osv. Som avslutning grejade vi gemensamt med att rycka lite säkringar och annat för att se att den betedde sig som sagt. De var sjukt impade över hur mjuk regleringen var (när inte säkringarna var dragna ) och ganska prick 2h efter att vi rullade in var det klart.



    En a-traktor där man inte kan koppla mobilen till stereon var tydligen oacceptabelt så idag har jag rivit isär huvudenheten och lött in AUX på telefon-ingången utifrån nån guide på internet, blev klockrent ljud.



    Skulle det gå snabbare om man gjorde det igen? Definitivt!
    Är jag sugen på att göra det igen? Nä, inte just nu..
    Hur mycket gick det på att göra traktor då? Nåt sånt här i utgifter och sen massa timmar såklart
    Bil 7000kr
    "Service" 5500 kr(bromsar runtom, komplett avgas, bärarmsbussningar, drivrem, div packningar vid vakumpump, oljepump, ventilkåpa och vanlig service med olja, stift, filter osv)
    Avskiljningsväggar 2500 kr
    Rostlagning 800 kr
    Regbesiktning 2950 kr
    Aux 39 kr

    Så strax under 19kkr, är väl hyfsat med tanke på vad man får att åka i tycker jag.

    Det är sen inte bara jag som lagt tid på den här bilen, utan superstort tack till joh900 som fått stå ut med min bil i sitt garage i veckovis och även slitit med rostlagning och annat jobb där vi bytts av när energin försvunnit.. Jag tror båda två var lika lättade när den väl blev godkänd och klar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lysmask den 2020-12-05 klockan 21:51.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 293
    Medlem#
    7182
    Det där hjulhuset fick mig och tappa sugen på 9-5 ännu mer än innan...

    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Helt sjukt hur hjulhuset såg ut. Hur långt har denna rullat?

    Min 05a sedan som jag köpte vid 30 000 mil var som ny i hjulhusen bak.
    Knepigt att det kan skilja så mycket.
    Skulle tro det går slå hål på de flesta om man väl börjar knacka tyvärr även om det såklart finns fina kvar. Sjukt förvånad att höger var helt jävla slut och vänster endast var lite ytrost på vissa punkter i jämförelse. Det är bara ca 0,7-0,8mm plåt original så det behövs inte mycket rost för den ska bli kexig och fin.

    Om någon tänker laga liknande så rekomenderar jag inte att bocka ersättningsplåten av 0,7mm, det är sjukt svårt att svetsa kant i kant utan genombränning.... Har gjort detta en gång förut och körde omedvetet 0,9mm då och då gick det hur fint som helst.

    2006 och framåt verkar vara hårdare drabbade än äldre bilar när det gäller rost rent allmänt och detta ställe är inget undantag....

  7. #7
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 798
    Medlem#
    3471
    Bra jobbat, och den där rosten alltså. Såg exakt lika ut på svärfars 02:a i somras. Fast tröskel hade klarat sig. Det är rätt mkt jobb att göra om saaben till en atraktor. Jösses.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det där hjulhuset fick mig och tappa sugen på 9-5 ännu mer än innan...



    Skulle tro det går slå hål på de flesta om man väl börjar knacka tyvärr även om det såklart finns fina kvar. Sjukt förvånad att höger var helt jävla slut och vänster endast var lite ytrost på vissa punkter i jämförelse. Det är bara ca 0,7-0,8mm plåt original så det behövs inte mycket rost för den ska bli kexig och fin.

    Om någon tänker laga liknande så rekomenderar jag inte att bocka ersättningsplåten av 0,7mm, det är sjukt svårt att svetsa kant i kant utan genombränning.... Har gjort detta en gång förut och körde omedvetet 0,9mm då och då gick det hur fint som helst.

    2006 och framåt verkar vara hårdare drabbade än äldre bilar när det gäller rost rent allmänt och detta ställe är inget undantag....
    Jag har lagat upp en 04 som bara gått 18 000 mil.
    Den var sopslut i hjulhus och tröskellåda. Vilket jobb. Men det var en Aero. Och för 4-5 år sedan.
    Så det var värt det.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej
    Går i liknande tankar och undrade hur du kommer åt reservdäcket?
    //Andreas

Liknande ämnen

  1. 2004 års B235E i en 9-5 2006?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-12-14, 13:40
  2. Aisin Automatlåda i 9-5 och 9-3 2004-10
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-04-07, 23:02
  3. Max vrid automatlåda på B235E ?
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 10:52
  4. Automatlåda dunkar och vibrerar. (93 SS Aero 2004)
    Av Christof i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •