Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Startproblem, ECM missing on bus. NG9-3 -03 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7
    Medlem#
    9919

    Startproblem, ECM missing on bus. NG9-3 -03 B207

    Vi har ett problem med min brors bil som vi inte lyckas lösa, och nu börjar idéerna allvarligt ta slut.

    Bilen i fråga är en NG9-3 -03 B207L Manuell.

    Efter jag hade uppe bilen i bak för att byta bussningarna till k-hämmaren så startar inte bilen. Den gör inte ett ljud från sig när man vrider på nyckel. Inga reläer som klickar, ingen pump som startar.
    MEN, all elektronik i bilen startar. MIU, ICM, SID, AHL och allt annat. Det enda som inte gör ett ljud från sig är allt relaterat till ECM.
    Felsökte med Tech 2. Fick felkod U2105 00 på ABS styrdonet. Felkoden säger "ECM missing on bus".
    Nu till det stora problemet.
    Bytte ECM. Ingen skillnad. Mätte matningen till ECM. Full kräm. Mätte jorden till ECM. Felfri. Mätte Busen mellan ECM och ABS. Inget avbrott där heller.
    Även provat att byta Tändningslås och testade även en annan elcentral (UEC). Inget hjälpte. Har även mätt tändningslåsets matning och signal till ECM. Verkar oxå funka.
    Så som jag upplever det så startar inte ECM överhuvudtaget. Trots att jag får spänning fram i handsken. Får inte något svar från den när jag gör responstest med Tech 2.
    Jag fick tips om att göra rent en av dom stora kontakterna på vänster ramben (H42-2). Jag gjorde rent den och bilen startade och gick i drygt en veckan. Sen började samma problem dyka upp igen. Har därefter gjort rent kontakterna flera gånger utan lycka. Nu började det även att bilen ibland faktiskt startar all elektronik som den ska. Men då klickar bara startmotorn och bilen startar aldrig. Det går dock att bogsera igång bilen vilket vi gjorde. Då bytte vi även startmotor och batteri. Samma fenomen kvarstår. Men för det allra mesta är bilen fortsatt stendöd som innan.
    Har även provat att att bygla Can high och low på ABS styrdonet för att utesluta fel där. Hjälpte inte.

    Någon som varit med om något liknande som kan ge något tips? Eller om någon är kunnig på området som har tips? För som sagt så vet jag inte riktigt hur vi ska gå vidare.
    Monterade även ESID i bilen typ 2 veckor innan den fick problem. Tror inte den har med det o göra. Men kan ändå vara bra att ta hänsyn till.

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det möjligt att det kan finnas någon kringutrustning som är halvdålig som kortsluter ECM och förhindrar den från att starta?
    Någon som har någon lista på givare m.m som är kopplade till ECM?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Dåligt kablage? Nån kabel som är halvt av kanske och ligger och glappar? När du tog loss och rengjorde kontakterna kanske den hamna i rätt läge sen när du kör lite så kanske den hamnar i fel. Kanske är långsökt.. Låter som ett trist fel.. uppdatera gärna hur det går
    Saab 9-3 TTID

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag tror också på att ledningsnätet är skadat eller oxiderat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7
    Medlem#
    9919
    Då verkar det som mina misstankar kan stämma. Enda delen i startsystemet som jag inte bytt än är CIMen. Tror inte att det är den, men får väl byta den bara för att testa.

    Det måste nästan vara i motornätet det är glapp, skada eller liknande? Kanske lättare att försöka byta hela nätet istället för att riva isär allt för att KANSKE hitta felet?
    Någon kanske vet på rak arm vilka ledningsnät som passar på olika årsmodeller. Bilen ifråga är ju en -03a, men skulle man möjligtvis kunna plocka nät från en senare årsmodell och få det att passa?
    Läste någonting om att kontakten på vänster ramben skiljer mellan -03 och -04? Stämmer detta och/eller finns det fler skillnader?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du skrev ovan "Men då klickar bara startmotorn och bilen startar aldrig." Därefter byttes startmotor och batteri. "Men för det allra mesta är bilen fortsatt stendöd som innan"

    Betyder det att solenoiden i startmotorn klickar eller inte klickar? Alltid eller ibland? Om den inte klickar så skulle jag först titta på styrsignal till relä 517 och om den finns kolla om 517 ger signal till startmotorn. Jag skulle lägga tid på att studera elschemor i WIS och försöka ringa in felet innan jag började byta kabelstam. Läs även i WIS hur man felsöker kabelnät. Det finns en möjlighet att man skapar fler fel än vad som fanns från början och så blir det ännu svårare.

    Följande finns även i WIS och kan vara lönt att kolla: Saab 9-3 TSB 331-2628 - Starter motor does not work.pdf
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Du kan säkert få tag i ett bättre begagnat ledningsnät på en bildemontering, det ska väl stå nåt nummer på nån av kablarna, så kan du jämföra det sen. Nät mellan 03-06 är väl samma? Det kan inte vara styrdonet då? När mitt gick sönder fick ja en massa konstiga fel.. Kablage är svårt att byta, men det går om man har tid och plats och tålamod. Vet dock inte om det är enklare på en 03 mot en 09a diesel.
    Saab 9-3 TTID

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7
    Medlem#
    9919
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Du skrev ovan "Men då klickar bara startmotorn och bilen startar aldrig." Därefter byttes startmotor och batteri. "Men för det allra mesta är bilen fortsatt stendöd som innan"

    Betyder det att solenoiden i startmotorn klickar eller inte klickar? Alltid eller ibland? Om den inte klickar så skulle jag först titta på styrsignal till relä 517 och om den finns kolla om 517 ger signal till startmotorn. Jag skulle lägga tid på att studera elschemor i WIS och försöka ringa in felet innan jag började byta kabelstam. Läs även i WIS hur man felsöker kabelnät. Det finns en möjlighet att man skapar fler fel än vad som fanns från början och så blir det ännu svårare.

    Följande finns även i WIS och kan vara lönt att kolla: Saab 9-3 TSB 331-2628 - Starter motor does not work.pdf
    Det låter som solenoiden slår till, men inte helt skulle man kunna säga. Det är som att den skjuter ut den men sen bryts strömmen och den åker in igen.
    Har lagt för många timmar på att studera elschemat. Problemet är ju att jag inte hittar var vilken matning och/eller signal som saknas. Trots att jag mer eller mindre mätt överallt.

    Pluskabeln till startmotorn kan vara ett eget fel, men helt klart värt att försöka förebygga. Ska kika på alternativ att byta kabel. Men tror tyvärr inte det här hjälper det största problemet. Att ECM är helt död.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Seblanz Visa inlägg
    Du kan säkert få tag i ett bättre begagnat ledningsnät på en bildemontering, det ska väl stå nåt nummer på nån av kablarna, så kan du jämföra det sen. Nät mellan 03-06 är väl samma? Det kan inte vara styrdonet då? När mitt gick sönder fick ja en massa konstiga fel.. Kablage är svårt att byta, men det går om man har tid och plats och tålamod. Vet dock inte om det är enklare på en 03 mot en 09a diesel.
    Ja det är väl på diverse skrotar som man får leta antar jag. Alternativt leta efter någon som skrotar ut en -03a. Styrdonet har jag bytt. Det gjorde ingen skillnad. Motornätet sitter hyfsat öppet på bensinarna så ska nog vara görbart.
    Senast redigerat av jontethn den 2020-12-12 klockan 12:00.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om solenoiden inte drivs helt till tillslaget läge så skulle det kunna bero på att den inte får tillräckligt med ström. Detta kan bero på t ex brända kontakter i relä 517 eller i någon kontaktövergång på vägen. Går det att t ex koppla en voltmeter någonstans på utgången från relä 517 eller in till startmotorn och se om spänningen till startmotorn dyker innan solenoiden gått helt till?

    https://saabwisonline.com/images/940...3/d331d011.jpg
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Nå er jo denne 9-3 "NG" og da er det vel heller dette skjemaet som gjelder: https://saabwisonline.com/images/944...f4/f4e01mp.jpg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Tack för korrigering, jag hade nog kört lite vilse i saabwisonline
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av jontethn Visa inlägg
    - Den gör inte ett ljud från sig när man vrider på nyckel. Inga reläer som klickar, ingen pump som startar.
    MEN, all elektronik i bilen startar. MIU, ICM, SID, AHL och allt annat. Det enda som inte gör ett ljud från sig är allt relaterat till ECM.
    Felsökte med Tech 2. Fick felkod U2105 00 på ABS styrdonet. Felkoden säger "ECM missing on bus".
    Nu till det stora problemet.
    Jeg er ikke helt klar over om alt dette fortsatt er aktuelle symptomer, eller om det er bare det at startmotoren ikke vill snurre?

    Citat Ursprungligen postat av jontethn Visa inlägg
    - Problemet är ju att jag inte hittar var vilken matning och/eller signal som saknas. Trots att jag mer eller mindre mätt överallt.
    I tilfelle det nå er bare dette som er symptom kan kanskje ett forsøke være (OM det ikke allerede er utført): "Så kan man teste om R8 får "styring": Ta ut reléet, fest rød multimeter målepinne (probe) i pinne #85 i relésokkelen og svart probe i #86. Der skal det bli ca. batterispenning med tenningsnøkkelen i startposisjon.

    OM multimeteret ikke gir utslag kan man kontrollére om koblingsbryteren, #411, på skjemaet https://saabwisonline.com/images/944...f4/f4e01mp.jpg fungerer: Rød probe #85, svart på minuspolen på batteriet, tenningsnøkkel i posisjon "ON" og inntrykket koblingspedal."
    . Dette er hentet fra posten "Elfel, startproblem NG9-3 -03" under Ljud och elektricitet og gjelder en tilsvarende bil.

    I tilfelle det ikke blir batterispenning over reléspolen, men spenningen inn på pinne #85 er OK når koblingen aktiveres er det jo jord fra ECM som mangler.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    En fundering, när du bytte styrdonet programmerade du in det nya? Bara byta går inte utan man måste programmera in det nya. Men det har du nog koll på?

    Här borde du hitta ett kablage..

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...C3%A4rva/Alla/
    Senast redigerat av Seblanz den 2020-12-12 klockan 15:34.
    Saab 9-3 TTID

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Läste igenom din första felbeskrivning noga.. Har du provat att byta batteriet? När bilen är igång, hur mycket laddar bilen? Saab har ett fenomen att pluss kontakten är dålig mot batteriet. Bilen ska ladda 13,7-14,0.. Om du kör bilen varm och sen känner på plusskabeln vid anslutning mot batteri, skulle det vara varmt så har du strömtapp där. Sen kanske din esid 2 drar ur bilens batteri om det visar sig att din plusskabel är dålig, det kanske är en kombination av bägge. Lösningen är att antingen koppla en parallell kabel mellan startmotor och batteriet, eller pressa ihop kabeln där den blir varm. Sen som ja sa innan så antar ja att du programmerat in det nya styrdonet eftersom det är bytt. Då måste du ha säkacess eller ha clonat det gamla styrdonet till nya så att det är plug and play.
    Saab 9-3 TTID

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7
    Medlem#
    9919
    Jag skriver det här som en sista uppdatering i den här tråden. Det dök upp en bil till salu som var en för bra deal för att undvika, så vi köpte den som en ersättare till denna. Med andra ord så ger vi upp det här projektet tyvärr. Vi har kommit fram till att det troligtvis är dålig kontakt någonstans i bilen eller motorhärvan, som drar ner spänningen till ECM när man försöker starta. Men eftersom vi fått tag i en bättre bil så orkar jag inte längre greja med denna. Har redan lagt för mycket tid än vad jag har tid med.

    Här är en lista på det mesta som är testat på bilen:
    -Nytt batteri.
    -Bytt CIM (även gift in såklart).
    -Bytt ISM.
    -Bytt ECM (även gift in och flashat rätt program).
    -Bytt startmotor.
    -Byglat P-buss på ABS styrdonet för att utesluta fel där.
    -Lagt startkablar mellan startmotor och batteri.
    -Bytt UEC, ink alla säkringar och relän (även gift in).
    -Demonterat eSid.
    -Mätt upp P-bussen.
    -Kontrollerat alla matningar och jord på ECM.
    -Gjort rent H42-2 säkert 100ggr.
    -Mätt signaler mellan ISM och ECM.
    Finns säkert någon grej jag glömt, har ändå hållt på med det här sen April 2020 typ.

    Som svar på sista svaret: Ja bilen laddar som den ska och har inte märkt någon direkt varmgång i ledningarna kring batteriet när bilen väl varit igång.

    Troligtvis kommer vi försöka sälja vidare bilen till någon som kanske vill ta över felsökandet alternativt ha den som reservdelsbil, eller så behåller vi den och skrotar ner i delar.
    Men tack till alla som kommit med förslag.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Hoppas att nya bilen fungerar bättre för dig!
    Saab 9-3 TTID

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av Rodder76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-11, 08:12
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •