Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Byta bussning i vevstaken B201 T eller inte??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345

    Byta bussning i vevstaken B201 T eller inte??

    Hej!

    Jag och sonen håller på med en motorrenovering av hans B201 till 900 OG -85 T8. Motorn gick väldigt bra, men ett dunkande ljud gjorde att vi bedömde det som ett lager med för stort spel. Så nu blir det byta av ram och vevlager, kolvringar och nya (begagnad) vev, då det var lite väl slitna glidytor på den som satt i (diametern ej inom godkända toleranser).

    Nu till frågan. Jag hade åckså tänkt att byta bussningarna i vevstakarna vid kolvbultarna, men det visar sig ju inte vara så lätt. Har läst i en annan tråd här hur det går till:
    Pressa i den nya bussningen,
    Mät kolvbultens diameter med mikrometer
    Brotcha upp bussningen så att flytande passning erhålles

    Vi kan ha möjlighet att göra detta på en mekanisk verkstad, men frågan är om det behövs. Vi kan inte känna något glapp, utan vevstakarna glider lätt, men utan glapp på kolvbultarna.

    Motorn har gått 38 000 mil, ram och vevlager var relativt slitna.

    Ska man ge sig in i detta? känns lite riskabelt. Passningar på hundradels mm, och om man brotchar lite snett så kommer ju kolven snett i loppet, och där är ju också krav på hundradels mm.
    Tips från erfaren motorrenoverar mottages tacksamt!

    Martin och Edvin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Bifogar några bilder.
    Slitna ramlager och vevlager
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Kan du inte låta någon kompetent mäta upp de gamla bussningarna? Det är ju först då man vet om det är inom tolerans.

    Off topic: Om det inte är en strikt originalrenovering som gäller så hade jag övervägt en T16 maskin istället. Något bättre driftsäkerhet i insprutningssystemet om inte annat.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Så jättestrikt original är det väl inte, men vi vill ha kvar T8. Tycker att det är en rolig motor, och det är i alla fall en entusiastbil mer än bruksbil.

    Ett problem med att mäta upp det hela är att vi inte vet vad det skall vara. Det enda jag vet är det jag sett i en tråd här på forumet där man säger"flytande passning".
    Detta moment står inte omnämnt i någon verkstadshandbok vad jag kan se. Har tittat i både 900 och 9000-böckerna.

    Flytande kanske betyder så litet spel som möjligt bara kolvbulten glider i lätt??

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Mät både kolvbult och lillända med mikrometer. Har heller inte tillgång till någon spec men skulle kunna tänka mig att det ska vara ett (totalt) spel på 0.02-0.04mm ungefär.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hejsan,

    Kul med 900

    Detta hittade jag.Utdrag ur servicemanual SAAB 900 16v 1985-1993.PNGUtdrag ur servicemanual SAAB 900 1981-1988.PNG

    Tack för att du delar med dig, alltid roligt med bilder.
    Ha de gött

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Är toleranserna bra så finns det ju ingen anledning att byta, och nu har ju saab_ahed hittat dessa.

    Sen är det ju inte heeelt lätt att mäta det hemma kanske.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Tack för all hjälp. Spelet som Saab_ahed hittade är för B202, och vi har B201, men det lär nog vara väldigt nära samma spec. Typ 1/100 mm som mest.
    Som sagt svårt att mäta. Vi har mikrometer så bulten går nog bra att mäta, men svårt att mäta i hålet med den noggrannheten. Lutar nog åt att låta det vara.

    Grabben har tagit studieuppehåll från högskolan p.g.a. distansundervisningen och jobbar extra på en mekanisk verkstad, så det finns ju möjlighet att få hjälp där, men vi får se hur vi gör.

    Rapporterar hur det hela slutar :-)

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    I nån verkstadsmanual jag läst (troligen till en marindiesel iofs) så fanns det mätvärden man kunde mäta genom att sätta fasts taken, sätta i en kolvbult och sen mäta hur mycket den glappade (med indikatorklocka), då ser man ju iofs inte huruvuda bussningen eller bulten är sliten, men bulten är ju lätt att mäta med mikorometer som sagt.

    Att mäta i så små hål med den precisionen är ju inte helt enkelt. kanske finns trepunktsmikrometrar i den storleken men det är iaf sällan man har sånt hemma.
    Senast redigerat av GlennB den 2020-12-05 klockan 21:13.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Tack för all hjälp. Spelet som Saab_ahed hittade är för B202, och vi har B201, men det lär nog vara väldigt nära samma spec. Typ 1/100 mm som mest.
    Som sagt svårt att mäta. Vi har mikrometer så bulten går nog bra att mäta, men svårt att mäta i hålet med den noggrannheten. Lutar nog åt att låta det vara.

    Grabben har tagit studieuppehåll från högskolan p.g.a. distansundervisningen och jobbar extra på en mekanisk verkstad, så det finns ju möjlighet att få hjälp där, men vi får se hur vi gör.

    Rapporterar hur det hela slutar :-)
    Känns ju dumt att inte mäta upp grejerna om ni har tillgång till mätutrustning. Framförallt eftersom motorn hade misstänkt lagerknack. En inv. mikrometer för D24 är inga konstigheter, det bör finnas i princip i alla mekaniska verkstäder.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    ...Spelet som Saab_ahed hittade är för B202, och vi har B201, men det lär nog...)
    Bilden benämnd "Utdrag ur servicemanual SAAB 900 1981-1988" borde gälla för B201

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Annars är det ju inte jättedyrt att få det uppmätt och kontrollerat av nån motorverkstad om det nu finns nån sån i närheten? Annars är det oftast så att det mest är känsla på kolvbultar. Det ska gå lite lagom tungt att trycka igenom en kolvbult och att mäta nå spel är ju nästan omöjligt. Kan man mäta fram ett spel så är det ju troligen för stort om man säger så.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Har nu mätt. Kolvbultarna ligger på 23,995 eller 23,996 och hålen 24,012-24,014. D.v.s. några tusendelar för stort spel, men det får duga.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bild, har en liten video också men IPhone verkar ha ogiltigt filformat på video.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Martin H den 2020-12-14 klockan 10:19.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tja, enligt tabellen ovan är 23,996 ok, men 23,995 inte ok. 24,012-24,014 ligger alla utom intervallet 0,005-0,014.
    Så, om du har en 23,995 mot 24,014 så har du ett spel på 19 tusendelar, alltså 5 tusendelar över rekommenderat intervall, det är mer än 30% för stort spel.

    Jag kan inte svara på om det kommer ge problem eller inte, men någon annan kan kanske?
    Jag tänker att för stort spel kommer snabbt ge betydligt större spel och sen är man i skiten

  15. #15
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Jag hade monterat ihop grejerna och kört vidare. Låter som ett normalt/ bra spel i en motor som gått såpass långt.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast kolvbultar kan låta ganska mycket om de är glappa. Mäta spelet är ju svårt och oftast är det mest känsla. En kolvbult i en bussning ska gå lite halvtrögt. Den ska inte falla igenom själv utan lite lagom motstånd ska det vara.

  17. #17
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Fast om det glappar så mycket så att det börjar klappra så är det ju som Bollman är inne på att spelet ökar ganska snabbt. Då ökar inte spelet lika mycket hela vägen runt utan hålet blir ovalt. En sån avvikelse kan man mäta sig fram till.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Något glapp går inte att känna utan de känns väldigt bra.
    Har en video på bulten som jag inte lyckas ladda upp här. Där ser man att bulten hänger nästan kvar, men glider sakta nedåt. På bilden ser man att den glidit ner en liten bit, men stannar när den kommer lite från centrum.
    Jag tror inte att missljudet i motorn kom från kolvbultarna. Mer troligt ram eller vevlagren som var ordentligt slitna. Veven var också sliten till dimensioner utanför godkända intervallet, så vi byter till en annan vev.

Liknande ämnen

  1. Byta eller inte byta kolvringar? 9-5, 03a
    Av JOPARM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 22:24
  2. Byta växellådsolja eller inte?
    Av T-boy666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 22:54
  3. Byta ut min 9000 eller inte?
    Av Reagger i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:44
  4. Byta bil eller inte?
    Av jrek78 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 10:06
  5. HJÄLP! Kolvbultar passar ej i bussning till vevstaken
    Av Viggen894 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •