Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta insticksvärmare NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Byta insticksvärmare NG9-3 B207

    Hej igen Saabentusiaster!

    Dyker upp här med frågor ang. ett nytt problem med min kära Vector...

    Gäller NG9-3 B207. Har haft problem med att JFB löser ut när jag kopplat in motorvärmarsladden i stolpen. Jag har nu kommit fram till att det nog är värmekroppen som har lagt av då JFB slutade att lösa ut när jag kopplade ur den från grenuttaget. Kan visserligen vara den sista skarven från gren till värmare men jag finner det osannolikt.

    Frågan är då, är det bara att byta denna värmare https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...rmeelement-788 Måste man verkligen tömma och byta kylvätska samtidigt? Ser ut att komma åt om jag bara hakar loss expansionskärlet och för det lite åt sidan. Är det något annat jag behöver tänka på vid bytet?

    Oerhört tacksam för hjälp!



    Allt gott
    Senast redigerat av Gymbo den 2020-12-02 klockan 15:15.
    9-3 Vector 2,0T SC -08 (16,9k mil)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det är rätt del.

    Du behöver tömma kylsystemet innan, annars kommer du göra det när du tar loss en gamla värmaren (fast okontrollerat). Det finns en kran i hörnet av kylet, så det är inte så jobbigt som det låter. Plasten under kylet behöver demonteras. Ny glykol kanske är lämpligt, och eventuellt en ny termostat också? Välj glykol med rätt klassning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack tack! Okej, hoppades på att det inte skulle behövas då glykolen är bytt för strax över ett år sedan på service. Ska nog testa med att byta den sista skarven först, bara för att vara säker att det är värmaren som kollapsat innan jag köper alla delarna.

    Är det vanligt att värmekroppen bara slutar fungera utan vidare på dessa bilar?
    9-3 Vector 2,0T SC -08 (16,9k mil)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Inget ovanligt med kortis i någon form av dylika element. Du bör dock kolla fabrikat på värmaren. Finns ju både Defa och calix. Saab original är ju calix.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Du behöver alltså inte byta själva kylarvätskan (även om många passar på när de ändå är i farten), men den måste ut, förvaras någonstans utan att besudlas medan du byter motorvärmarkroppen och sedan hällas tillbaka in i bilen.

    Där motorvärmarkroppen sitter är ett hål rakt in i kylsystemet, och all vätska som är högre upp än hålet kommer att rinna ut när du lossar motorvärmarkroppen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen! Så får det bli. Har antagit att det är calix då resten av kablaget är av den sorten, men ska ta en titt för säkerhetsskull.
    9-3 Vector 2,0T SC -08 (16,9k mil)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja är kablaget calix, ja då är allt calix. Kontakterna skiljer så det går inte att blanda.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Innan du river isär alltför mycket eller köper en ny motorvärmarkropp så kan jag rekommendera att ohm-mäta. Då kan du relativt enkelt mäta dig fram till felet.


    Från Calix hemsida:

    "Felsökning Calix motorvärmarsystem

    Vid felsökning på motorvärmare eller annan utrustning som är kopplade till systemet används en ohm-meter (multimeter). I tabellen nedan anges ungefärlig ohm-värde beroende på motorvärmarens effekt. Om inte mätningen görs direkt på motorvärmaren, koppla bort övrig utrustning som kupévärmare, batteriladdare eller annat som är inkopplat i Calix systemet. Detta för att inte få fel mätvärde samt att avgränsa och effektiveras felsökningen.

    Effekt (W) Ohm-värde (Ω) Vanligt förekommande på:
    250 211 Mindre motorer/oljevärmare
    300 176 Mindre motorer/oljevärmare
    400 132 Kontaktvärmare monterade på utsidan/oljetråget
    550 96 Slang- & blockvärmare personbil
    650 81 Vanligtvis större motorer & fordon
    750 70 Traktorer & entreprenad fordon
    1100 48 Traktorer, entreprenad, buss & lastbil
    1500 35 Entreprenad, buss & lastbil Tips!

    Går säkringen vid inkoppling av systemet och om man inte har tillgång till en multimeter kan man koppla ur alla förbrukare (värmare, kupévärmare osv)Är kabelsystemet korrekt och felfritt - koppla in en förbrukare åt gången för att konstatera defekt förbrukare som måste ersättas. "

    https://www.calix.se/files/5b66f8316...felsokning.pdf

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Jordfelsbrytaren slutar ju att lösa ut med endast kupévärmaren inkopplad. Så felet är definitivt begränsat till skarven mellan värmare och förgreningen, eller själva värmekroppen. Hade testat med att mäta resistensen i kabeln om jag hade haft en multimeter
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-03 klockan 14:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Vector 2,0T SC -08 (16,9k mil)

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Multimetern behöver inte vara någon dyr eller komplicerad historia. Fungerar med en enkel från t.ex Clas Ohlson eller Biltema. Klarar den bara mäta ohm någorlunda noggrant så räcker det. Du ska ju inte mäta med någon spänning inkopplad. Kanske någon granne som har en för utlåning? (Den första multimetern jag hade var en gåva vid någon tidningsprenumeration. Kostade nog inte många tior i inköp. Använder den fortfarande då och då om jag inte hittar min nyare.)


    https://www.clasohlson.com/se/El/M%C...timeter/c/1246
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...t/multimetrar/

    Just dessa två erbjuder leverans utanför sina butiker på många orter. Bra i dessa coronatider.


    Löser jordfelsbrytaren så har du nog, någonstans från förgreningen och motorvärmarkroppen, kortslutning mellan ledare eller nolla till jord.

    Mellan nolla och ledare ska det vara ca 100 ohm.
    Mellan nolla och jord ska det vara avbrott, oändlig ohm.
    Mellan fas och jord ska det vara avbrott, oändlig ohm.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Byta AC-kompressor på NG9-3 B207
    Av buhu i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-06-25, 21:59
  2. Byta topplockspackning NG9-3 B207
    Av Andreas93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-02-07, 00:36
  3. Byta multirem NG9-3 B207
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-08-10, 21:22
  4. Hur byta bränslepump NG9-3 B207
    Av kjellperssonp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-10, 17:06
  5. Byta ECU 1,8t -> 2,0t NG9-3 B207
    Av kjellperssonp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-03-18, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •