Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felmeddelande krockkudde efter montering av ny ratt NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    Felmeddelande krockkudde efter montering av ny ratt NG9-3

    Hej alla entusiaster och kunniga.
    Lyckades få tag på den sista TX-ratten tamej fasen, eftersom den verkar restnoterad i större delen av den civiliserade världen. Knep den sista från Nordicspeed i Canada.
    Hur som.
    Montera den var en baggis och allt kablage sitter som det ska, men jag får lika förbaskat - krockkudde ur funktion - på esid:en. Måste den giftas in på ngt sätt, eller har någon råkat ut för samma problem som kan hjälpa mig ? Bilen är en -06 9-3ng 2.8t och jag har bara flyttat över den gamla krockkudden.
    Tack på förhand.

    Christian
    Senast redigerat av ChristianM den 2020-11-30 klockan 16:28.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Två tänkbara felorsaker:
    1. Du lossade inte batteripolen under manövern, så bilen lyckades på något sätt känna att airbagen var borta. När felkod på väl loggats så slocknar inte lampan av sig själv även om airbagen sätts dit, utan behöver släckas med instrument.
    2. Du lyckades snurra på kontaktrullen, så den inte var i sitt normalläge vid monteringen. När du sedan börjar vrida på ratten har du dragit rattrullen längre än vad den tillåter och då har sladden gått av.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är det efter att du kört en scanning?

    Sidan 17.
    http://esid.se/manuals/eSID2_Manual_SE.pdf
    Senast redigerat av RZ den 2020-11-30 klockan 17:53.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Nix. Felmeddelandet kom bara upp på displayen efter påkopplat batteri och start av bilen.
    Men tack ändå.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej Jellybear. Jodå, lossade batteripolen innan jag mosterade av den gamla ratten. Men hmm...kontaktrullen ? Ska kolla det och sladdarns, men känns lite långsökt. Var sååå jäkla noga. Men tack för tipsen. Återkommer !

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Sådär, åtgärdat ! Jag själv som slarvat med att trycka dit låsen på kontakterna till krockkudden. Man lär sig ngt varje dag.

    1 användare gillar detta inlägg



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •