Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Märkligt fel på vindrutespolning NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Märkligt fel på vindrutespolning NG9-3

    Hej, jag behöver hjälp om vart jag ska börja felsöka.

    Spolningen på vindrutan på min 9-3 från 2008 fungerar inte som den ska.

    När jag aktiverar spolning på vindrutan så startar torkarbladen som de ska och någon gång ibland kommer det en väldigt kort dusch med spolarvatten.

    Men det är extremt sporadiskt och och duschen som kommer är bara på någon sekund, även om jag fortsätter hålla in spaken så kommer det inte mer.

    Ofta får jag testa 10-15 gånger innan det kommer en ny kort dusch, extremt irriterande och trafikfarligt så måste fixa detta.

    Vart är det mest logiska att jag börjar? Pumpen? Relä?
    Vet inte om det kan vara till hjälp men spolning på lyktor (Xenon) och bakruta fungerar inte heller.
    Tacksam för alla tips!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Du kan ju kolla vilken säkring som går till vindrutetorkare och spolning och rycka den någon minut. Har hjälpt mig vid andra typer av märkliga beteenden på elkomponenter, typ sidospegel som gick ner under färd automagiskt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack för tipset, absolut värt att testa!
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-30 klockan 14:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Blir det blött runt eller under bilen?

    Oftast en backventil som gått sönder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Nej, alltså själva pumpen startar bara sporadiskt (jag hör pumpen tydligt när den fungerar) och under mycket kort tid, de läcker inget och när den väl fungerar så är det bra tryck osv.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-30 klockan 14:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Har testat säkringar, relä, samt att koppla bort strömmen, samma fel. Har beställt ny pump och även ny spolarspak idag så hoppas något av de ska vara felet.

    Någon som har något annat tips?

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Mest sannsynlig er det vel i spaken problemet sitter, siden spyling av lykter startes av spyling av vindruta.

    Én test du kan gjøre mens du venter på delene er å ta ut reléet R1 (elsentralen UEC i motorrommet) og bøyle/kortslutte/bygla pinnene #30/87 i sokkelen for å se om spyling av vindruta da er stabil.

    Det samme kan testes for de to andre pumpene også, ved hhv. R14 og R10.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tackar! Det ska jag testa. Jag har fått spaken idag, så ska ta och byta den efter jobbet.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Update: Bytte spaken för spolning - men det hjälpte inte tyvärr. Nästa blir att byta pump, sen har jag slut på ideer. Ska dock testa att brygga relät som Norrbagge tipsade om.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Fungerar strålkastarspolarna?
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Nej jag har inte sett att strålkastarspolarna fungerar. Däremot fungerar pumpen till bakspolarna nu efter spakbytet, jag hör hur den låter men det kommer inget på bakrutan men tror det är stopp i någon backventil eller sp. Det blir nästa sak att fixa men rutan känns viktig för det är småfarligt att köra i saltet nu.

    Kan det vara CIM som är kass?

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det kan den være, men i så tilfelle er det mer enn én feil i spylesystemet. Det at pumpa for bakruta går viser at CIM på dette punktet er OK, men at det altså er "noe" med spylevæsken. Så en test med "direkte" kjøring av pumpene til frontrute og lykter er kanskje fortsatt et første steg å ta.

    Om det ikke er skit i væsken, den ikke er frossen (eller delvis fryst) og tanken er fyllt opp, så er det elsentralen (UEC) i motorrommet som styrer spylingen etter at den får melding om dette fra CIM. Dette kan måles i relésoklene.

    En test av om lyktespyling blir forsøkt utført: Tenning til "ON", parkerings- eller halvlys tent og når spyling forsøkes første gang skal lyktedysene poppe opp om meldingen går som den skal CIM/UEC. OM så skjer er også dét et tegn på at problemet ligger i væsketilførselen heller enn styring av spylingen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tackar för tipsen Norrbagge! Verkligen otroligt uppskattat. Jag ska precis som du skriver testa att direktkoppla pumparna. Jag har fullt med vinteranpassad spolarvätska men om det finns skit i ledningar eller liknande har jag inte hunnit undersöka. Ska ta tag ordentligt i detta till helgen, får ny pump imorgon om posten sköter sig. Min strålkastarspolare är alltid framme, det är inte infällda så att säga utan sitter två munstycken vid varje lampa.

    Mer korrekt info om felet: Spolningen fungerar direkt en väldigt kort stund (ca 1 sekund) - alltid när jag låtit den "vila" en stund, det som avgör om det kommer vatten är alltså hur lång tid det går mellan spolningarna - inte hur många gånger jag provar att spola. Om jag tex inte använt bilen och startar den så funkar alltid spolningen enligt ovan en gång, sedan får jag vänta ca 5-6 min så funkar den en gång igen osv, dock bara en kort spolning på en sekund som knappt blöter ner rutan. Svårt att förklara i text, men ni kanske förstår? :-)

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er godt forklart og kan være et "förtydligande" gitt resultatet av direktekobling av pumpene.

    Har du forsøkt spyling med åpent lokk på tanken? Det er lite sannsynlig at det kan være et undertrykk i systemet som skaper problemene, men det skader ikke å eliminere ev. feilkilder .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Jag har testat att ha locket av. En fråga, för att direktkoppla pumpen kan jag göra som du tipsade om tidigare: bøyle/kortslutte/bygla pinnene #30/87? Eller finns det ett annat sätt?

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Ja, ved å bøyle #30/87 leveres spenning/strøm direkte fra sikring til pumpemotor: https://saabwisonline.com/images/9440/img-f7/f7v05.jpg.

    63b er motor/pumpe for frontrute.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Update: problemet är fixat!

    De var så märkligt att föregående ägare kopplat kontakten för vindrutan på pumpen för strålkastarna och vice versa. Helt snurrigt och jag får inte ihop varför man gjort så. Men skönt att det löste sig smidigt.

    Stort tack för hjälpen allihopa!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med vindrutespolning på 9000
    Av piko i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 21:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •