Har eventuellt en rostig 900s med bra motor men dålig låda. Skulle vilja sätta i motorn i min 900i 16v. Passar lådan från sugisen? Är det mycket strul med konverteringen om man har en komplett donator bil? Vad säger besiktningen?
Har eventuellt en rostig 900s med bra motor men dålig låda. Skulle vilja sätta i motorn i min 900i 16v. Passar lådan från sugisen? Är det mycket strul med konverteringen om man har en komplett donator bil? Vad säger besiktningen?
Hej,
Passar växellådan - kort svar här, ja
Är det mycket strul med konverteringen - här är ju ens uppfattning om vad som är mycket strul eller inte, olika enligt olika personer.
Men, du behöver väl byta en del av kabelhärvan, sensorer och ECU. Jag har för mig att det blir ett byte från BOSCH motorstyrning till LUCAS...?
Värt att skaffa el kopplingsschema för bägge bilarna, så du kan jämföra vad du behöver modifiera innan du börjar på.
Vad säger besiktningen - Jag vet inte. Kanske någon med erfarenhet kan svara? (Det var något med intyg från tillverkare efter årsmodell 1992...)
Helt oavsett så lär få besiktningsmän ha koll på huruvida bilen har turbo eller ej
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja, den passar fysiskt, men saker som utväxling kan skilja.
Det beror på kompetensnivån och förståelsen på den som skall utföra jobbet, jag skulle svara nej.Är det mycket strul med konverteringen om man har en komplett donator bil?
Besiktningen kommer att säga att registreringsbesiktning krävs vilket antagligen inte kommer vara så enkelt.Vad säger besiktningen?
Fulingen att knipa käft och hoppas på att ingen märker något, tja.... GlennB är ju inte helt fel ute.
Ja, så är det nog faktiskt, knappt så att de tar sig in under huven på en og900 ens...
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2