Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 3111213
Resultat 241 till 243 av 243

Ämne: Göra en bra bruksbil av min andra 9-5 Aero

  1. #241
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Men vad fan, aldrig får man vara nöjd..

    Idag vägrade bilen att starta..

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/166794
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #242

  3. #243
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Idag tänkte jag byta vevaxelgivarne lite snabbt, hade köpt en meyle från trodo och eftersom jag bytt på den svarta aeron innan och tyckte det var ganska lätt så förväntade jag mej inga större problem.

    ..Tji fick jag..

    Den andra aeron har ju 3" med sportkatt, den är MYCKET mindre än originalkatten på denna bilen minst sagt, satan vad trångt det var..

    Jag försökte nerifrån först, sen uppifrån, sen nerifrån osv..

    Tillslut fick jag loss den med en 10mm T30-bits med en bockad 10-nyckel på, som jag monterade i skruven underifrån men lossade uppifrån.. suck.

    Den lyckades jag inte få loss sladden heller, så jag drog den nya parallellt bara ock lät den gamla hänga buntbandad tills vidare. (Lustigt nog är det gjort så på min silversaab med..)

    Sen kom helvetet att få tillbaka skruven och plåten, det gick bara inte, dessutom hade skallen på torxen tagit stryk så jag var inte så pigg på att återmontera den, så det fick bli en speciallösning:



    Tänkte eg svarva till en distans, men orkade inte så det fick bli muttrar och brickor.

    Detta underlättade kraftigt återmonteringen eftersom man ser och känner skallen på skruven. ..Egentligen vill man göra skruven ännu längre man jag hade ingen M6 av rätt längd så det fick bli denna.


    Sen startades bilen och precis när den startade så slocknade CE (som den ska), men sen tyckte jag den blinkade till och slocknade igen ? ..hmm oroväckande, men det fanns ingen felkod lagrad (enl tech2)

    Jag noterade att tomgången är helt jämn nu, förut så kunde den hoppa lite, typ ligga på 800 och sen hoppa upp snabbt till ca 1100 och sen ner igen, jag hoppas det var en effekt av att den gamla givaren var dålig.

    Den gamla givaren var f.ö bosch, och jag utgår från att det var den saab monterade vid bandet 2007.

    Jag lät bilen bli varm, stängde av, väntade, startade igen, väntade, startade igen och det funkade varje gång..

    Nu ska vi se om jag vågar köra med bilen.. ..vågar frågar du ? ..ja, det är två saker, dels vill jag ju inte att den inte ska starta som hände innan, dels är däcken riktigt dåliga som framkom på besiktningen,
    dels är dom slitna och dels de konstiga sprickorna.

    Har fotat det nu..



    Konstigt va ? ..som synes är dom även ganska slitna så fyra nya behövs oavsett.

    Jag kan iofs kasta på dubbdäcken, men kan inte ritkigt bestämma men vilka som ska sitta var.

    jag har två uppsättningar 16" dubbade, en på plåtfägar med hakka 8 som är ok i gummit men har få dubbar, och sen en uppsättning hakka 9 på snygga alu som är fräscha med mycket dubb kvar.

    Om den svarta aeron mot förmodan går igenom besiktning så är planen att köra den i vinter, då vill jag ha de bästa däcken på den förstås, går den inte igenom är planen att köra denna, då vill jag ha de bästa på denna.

    Vi får se, eventuellt köper jag en annan bil till vintern istället, beror lite på..
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 18:12
  2. 9000 vs. og900 som bruksbil
    Av Schwartz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 22:18
  3. Köpråd, bra & rolig bruksbil
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 13:40
  4. Köpråd: Bruksbil över vintern!
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •