Det var bättre med ebaykroken, den kom PostNord hem med. :-)
Det var bättre med ebaykroken, den kom PostNord hem med. :-)
Återfallssaab: 9-5 2.0t BioPower -07
Det är ju lantbrevbärare så man kan ju få postis att komma hit med den, men då ska man ju vara hemma dagtid med
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fått nån mer info om ratten passar?
Jag hittade en tråd här som sa att den INTE passar :/ ..så det verkar tyvärr lite mörkt
Nu hittar jag inte tråden igen bara för det.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Vilken ratt passar inte?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Alla 9-5 rattar passar varandra.
Detta var en NG9-3 ratt.
Sen funkar väl inte dom äldre rattarna för att dom har en annan typ av airbag (enstegs) som inte är kompatibel med nyare bilar ?
Iaf.
Nu har jag bytt huvdämparna, underbart, lätt som en plätt också var ju bara att sticka in mejseln och lätta på clipset så kunde man dra av dom gamla, och dom nya var bara att klicka in.
Passade på att ta en bättre titt i motorrummet och hittade tyvärr detta:
Den satt alltså inte inkopplad, och trycktre man i dne hoppade den ur igen.
Tänkte att det saknades nån form av låsningsclips, men kollade på min andra Aero, och det saknades isåfall på den med, den satt dock på sin plats och satt kvar när man tryckte i den.
Bytte O-ringen och sen satt den fast igen, frågan är hur länge..
Antar att slangens fäste ska ha nån slags clips som hakar i ventilkåpan där ? ..låter lite krångligt att byta då det rä plastslang, då lär man få byta hela slangen och krångla ?
..Plastlocket som sitter ovanför där saknade även sina clips.. som vanligt..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det funkar på de äldre med "låg smäll airbagen" kan man inte koppla in. Tror den är den som smäller om man krockar i typ 30km/h. Dvs inte rekommenderat men tekniskt så funkar det...
Ja clipsen på slangen ska haka sig fast där, de går sönder rätt ofta då plasten är dålig. Jag bytte hela slangen och märkte faktiskt att bilen gick mjukare, så de verkar stoppa tjuvluft
Försöker fixa en vectorratt 06+ istället, har eventuellt en på G från en medlem här.
Misstänkte det, får se om man kan fippla till nån vedbodlösning för att hålla den på plats, eller hur krångligt var det att byta hela slangen ?
..Tänkte kolla helljuslamporna med för det lyser så uselt, men det var ju inte helt lätt, man verkar behgöva lossa batteri och LMM ? ..ingen jättegrej men orkade inte i småregnet idag.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Helljusen lyser så dåligt för de är dåliga linser på dame edna Linserna som valeo hahar använt är under all kritik.
Byta lampa kan hjälpa lite men grundproblemet med Xenon på Halvljusen på 02-05 och hel och halvljus på 06-10 är linserna
Byta slang tar 5min! Super lätt, bytte mer eller mindre alla mina slangar på PCVn på min bil och märkte för varje slang så gick den lite bättre och bättre
Senast redigerat av amazinjoey den 2020-12-05 klockan 15:49.
NG9-3 har annan rattstång så en sådan ratt passar inte på 9-5.
9-5 fick tvåstegs förarairbag 2002.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det är ju lite tröttsamt att jag tyckte ljsuet i min 05'a var kasst, och så är det ÄNNU sämre på denna.. helljuset kan man ju åtgärda med en LED-ramp men halvljuset sitter man ju där med..
Det går inte att byta projektorn om amn hackar sej in i lyktan ? ..det vet jag att folk gjort på diverse toyotor som också lider av att original linssystem är uselt, sen är det förstås inte lagligt att göra så men..
Lättbytt ?, även den där hårda vevhusventilationsslangen ?
Ska ju som sagt byta alla vaakumslangar också, av erfarenhet från min andra aero vet jag att det gjorde stor skillnad på den ..först bytte jag bara dom två trasiga, men sen bytte jag alla preventivt.
Jag inbillar mej att bilen gick lite bättre när jag var ute och körde idag, kan det vara på grund av att jag satte dit VHV ? ..eller har jag kört för mycket 2.0t den senaste veckan ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
En eventuell provisorisk lösning med slangen mot ventilkåpan kan vara att sätta buntband "i kors" från det som är kvar på plastfästena till "hakarna" på ventilkåpan. En bekant hade samma problem på sin 9-5 07a och jag köpte maptuns eftermarknadsvariant av slangen med kopplingar men tyckte dock att det var väldigt lurigt att få på anslutningen på oljefällan ordentligt.
Senast redigerat av ztam den 2020-12-05 klockan 21:55. Anledning: tillägg
Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II
Såhär ser knoppen ut f.ö..
..Eftersom den ändå är körd, borde jag inte kunna spräcka den för att få loss den ?
måste iofs klura ut vad som är backspärren
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det visade sej ju att knoppen var hyfsat lätt att få loss, precis som det står i nån tråd och som Thmoas tipsade om när han var här så är det ju bara att ta ett bra tag under och dra sakta och hårt.
På med den begagnade knoppen istället:
Sömmarna och lädret är lite löst, så jag får limma lite, men MYCKET bättre än den gamla, nu funkar ju backspärren som den ska med.
Dessutom en ny ratt, yay!
Preciis en sån jag ville ha, och typ ny också, tack för en riktigt bra deal Thomas
Nu ska jag bara söka lite på hur man byter ratt så jag inte klantar sönder nåt.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det enda jag kan påminna mig om, va att det är lite pilligt med skruvarna för rattknapparna
Jag fattar inte ritkigt hur man får loss airbagen först där ? man ska sticka in nåt i hålen och vrida eller ?
Sen vet jag inte om man ska koppla ur batteriet eller ej, brukar vara jobbigt att göra det i onödan, men man vet aldrig med airbags.. kanske bäst att ta det säkra före det osäkra..
- - - Uppdaterad - - -
Hittade ju proceduren här:
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/9-accessories/steering-column-assembly-9-accessories/adjustment-replacement-steering-column-assembly-9-accessories/steering-wheel-adjustment-replacement-steering-column-assembly-9-accessories/to-remove-549/
Men det verkar ju vara illustrationer till MY98-05, och ser inte likadant ut som 06+ :/
men det verkar inte vara så petigt med ström osv iaf.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det var ju tämligen simpelt bara man kom på det, det var precis som Thomas sa, och jag hade ju en lös ratt att testa på, så det var bara att sticka in en lagom lång mejsel i hålen och föra spärrfjädern åt sidan så hoppade airbagen loss.
Sen var det tur att jag hade ett till kablage att titta på så jag förstod hur låsningent ill airbagkontakterna satt fast..
Lite pill att flytta över knapppanelerna men det gick bra, så nu har jag en vectorratt i bilen.
Innan:
..och efter..
Kom på att denna ratten kanske ska ha svarta knappaneler egentligen ? eller ?
Fast jag tycker inte det stör att dom är silver oavsett.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Kunde inte låta bli att ta en provtur med, det gick fint, även om man stör sej på termostatproblemet.
Mend et är lustigt hur en sånhär sak kan göra att det är mycket roligare att köra bilen, ungefär samma effekt som när man tvättat den antagligen
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Aero och Vector har silver knappsats.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död