Sidan 8 av 13 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 243

Ämne: Göra en bra bruksbil av min andra 9-5 Aero

  1. #141
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Men nu blir jag brydd.

    Jag tog bilen till jobbet idag, trevlig tur förstås, men det luktade svagt av glykol i kupen med rattarna ställda på 19.

    Körde hem igen och nu när bilen kallnat gick jag ut för att se hur mycket kylarvätska den druckit, till min stora förvåning
    så avr det precis på max-strecket, precis som efter fyllningen igår ?? Jag körde ganska exakt 10 mil.

    Dessutom, på hemvägen luktade det INTE glykol, men det kanske är så enkelt som att då var det väldigt varmt så bilen blåste inte luft genom värmeväxlaren ?

    Kände dessutom vid mattan på sidorna av konsolen, inte blött.

    Nu är jag väldigt konfinderad, men självklart kommer jag att efterdra toppen oavsett då jag ändå måste byta ventilkåpspackningen.

    Vilka ventilkåpor passar f.ö ? alla B205 och B235 lär väl funka ? hur är det med B202 ? B204 och B234 ? ..Jag har alltid tyckt att den olackade ventilkåpan ser så ful ut..
    Senast redigerat av GlennB den 2021-07-05 klockan 19:35.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #142
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Idag var det nån millimeter under strecket, men bilen hade inte kallnat helt heller. Fattar ingenting.

    Dessutom har jag ju kört mer och den går inte alls lika bra som den andra, så antingen är den påställd på ena eller andra sättet (jag tvivlar) eller så är det nåt fel på denna,
    ska dock inte fundera så mycket innan jag bytt alla vacuumslangar.

    Fick delarna från t¨uskland idag, balnd annat ventilkåpspackningen och bakluckedämpare samt kupefilter.

    Dessutom köpte jag 5l koncentrerad kylarvätska och 5l destillerat vatten.

    Redan när jag hämtade paketet var ett av de mindre krossat och såg ut att ha blivit vått i ett hörn. När jag kom hem med det var paketet dyngsurt och det var en pöl i bagaget.

    LYCKLIGTVIS var det vattnet som hade läckt, typ en halvliter eller så, kartongen såg ut att ha blivit klämd.

    Köpte även en E16-hylsa på biltema för att kunna efterdra toppen sen.

    ..Och AC.. vad fan, måste fixa den :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #143
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    FAN helvete..

    idag på väg till jobbet skulle jag hissa ner förarrutan.. det smällde till och rutan stod på trekvart

    Fick stanna vid en busshållplats och försöka fixa rutan med händerna, tillslut fick jag upp den och vågade inte hissa ner igen.

    Gissar det är de berömda gröna rullarna ? ..har köpt sådana till den svarta Aeron som jag inte monterat..


    ..Sne råkade jag hitta en tråd på ett amerikanskt forum om nån som också hade samam typ av glykoltörst, och det roliga
    var att han skrev att byte av värmeväxlaren löste problemet, men sen kom det intressanta, "samtidigt försvann problemet
    med imma i bilen", det problemet har ju jag med! ..Blir mer och mer säker på att värmeväxlaren behöver bytas.


    Nu på kvällen bytte jag f.ö båda dämparna till bakluckan, dom gamla var ju som cykelpumpar, kändes typ ingen skillnad med dom loss.

    Köpte billiga dämpare nu så frå vi se, i värsta fall får jag väl byta om några år.

    Passformen var värre, dom var liite för långa så svåra att få dit.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2021-07-08 klockan 19:33. Anledning: tillägg
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #144
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Även jag köpte billiga gasdämpare till bakluckan.. Passformen var dålig som du säger men måste tillägga att i värmen fungerar de utmärkt men vid kallare tempraturer så åker inte luckan upp hela vägen av sig själv, dock när den är uppe står den stadigt.. Sedan ska man inte prata om ljudet när de rör sig, låter som ett rymdskepp, villket ioförsig kan verka coolt.. Men för att återkoppla till tråden så hoppas man att du får ordning på imman på köpet om du byter värmeväxlare.

  5. #145
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Ja, så är ju dämparna på min aerokombi, dom funkar när det är sommar, men på vintern orkar dom inte hålla upp luckan, köpte nya sådana med.

    Men dessa av märke "abakus" kostade 60:- styck, så värt att chansa.

    Till huven valde jag ju lesjöfors, som lär vara högre kvalitet än original, men kostade därefter.

    En ny värmeväxlare kostar ca 130:- plus frakt från tyskland, en av bättre märke (nissens tex) kostar ca 240..
    Senast redigerat av GlennB den 2021-07-09 klockan 18:02.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #146
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Köpte dessa (Stabilus är originaltillverkaren för gasfjädrarna), fungerar utmärkt: https://www.trodo.se/gasfjader-bagag...tabilus-008472
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #147
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Alltså, dom där dämparna till bakluckan är VÄLDIGT irriterande, det går inte längre att "slänga igen" luckan med handtaget på insidan, man måste trycka till den extra på utsidan, suck.

    Men det kanske var så med originaldämpare när dom var nya med ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #148
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Jahaja, idag tänkte jag EGENTLIGEN gå ut och svetsa lite avgassystem på den andra Aeron, men nu blev det inte så.

    Jag började med att kolla om bilen hade druckit kylarvätska, det hade den inte, så det verkar ganska klart att
    den bara gör det om man använder värmen, alltså värmeväxlaren inne i bilen.. måste byta den samtidigt som
    jag byter termostat och kylarvätska. Jag passade förstås även på att kolla olja och styrservoolja (fick ju fylla den
    precis när jag köpt bilen men nu verkar den inte ha läckt nåt alls sen dess).

    Sen kom jag på att båda "positionslysena" (som inte är några lysen) på båda sidorna sitter löst, jag lossade först
    den vänstra och den behövde bara snäppas fast och sen skruvas igen för att sitta rätt, denna är dessutom hel.

    Den högra var värre, denna är ju spräckt på utsidan, men håller ihop, ska försöka hitta en ersättare till den,
    men den hängde dessutom på trekvart. Det visade sej bero på att både ena "snäppfästet" och skruvfästet var av,
    jag tog en bild men den verkar ha försvunnit ? ..mne jag gjorde rent, slipade upp en grövre yta, värmde plasten
    och satte dit förstärkningsplåtar som jag hade bockat till.



    Sen såg jag hålet i högerspegeln, det var också där vid köpet men det var lite märkligt..



    Det är ju inte bra på nåt sätt då det kommer in vatten där :/ så jag tänkte limma igen det inifrån, när jag
    tog loss kåpan såg det ut såhär..



    Jag gjorde rent, klippte till en liten tunn plåtbit (alu) som passade perfekt, la dit, värmde och limmade igen.



    Den bilden försvann också, vete fan vad min telefon håller på med, troligen sparas inte bilderna om man avslutar för snabbt eller nåt

    På utsidan spacklade jag igen, då jag inte har nån färg än så lät jag det vara, när jag frå hem färgen så slipar och lackar jag hela kåpan
    och sen klarlack på det.



    Klart man kan köpa en ny kåpa, men original är dyyr och pirat sämre kvalitet, då lagar jag hellre en originalkåpa när det är så litet fel.

    Backspegel ja, såhär mysig såg den ut innuti :/ ..iofs är det ju alltid så..



    Antar att den svarta klumpen är fällmekanismmotorn ? för sådana har inte min 05'a..

    Kontakten var helt genomärgad så jag gjorde rent och sprayade, men den funkade inte ändå.. ganska väntat men men..

    Sen var det ju det där med att bilen inte går riktigt bra..

    Min andra Aero var ju den första Aeron jag ägt, dessutom var det vid köpet länge sen jag körde en 2.3T, så när jag köpte den så tyckte
    jag den gick bra jämfört med min dåvarande 2.3t (185hk) och trodde den skulle gå så, flera ÅR senare när jag gjorde nåt annat upptäckte
    jag att en vacuumslang var söndervittrad och hade hoppat loss från sin plats, jag bytte den mot en ny och satte dit en slangklämma och WOW..
    Bilen fick nog MINST 20-30hk extra och draget kom mycket mer från botten, dessutom drog den mindre soppa.

    Alltså, jag misstänkte denna slangen redan vid köpet, då det var lite samma sak med denna bilen, dåligt med pulver i botten och inte den
    där riktiga sparken på högre varv. ..Men jag ställde ju av bilen och sen glömde jag av det lite.

    Nu grottade jag mej ner till samma slang och NOG FAN var den loss här med, däremot var slangen i fråga i fint skick, men lös.



    Pillade dit en slangklämma och satte dit den.

    Ska bli mycket intressant att se hur bilen går i morgon..

    Nån som vet exakt vad det är för ventil som sitter där på torpeden ?


    Känns som en bra kväll ändå även om jag mest gjorde småsaker och inte ens började svetsa i den andra ljuddämparen


    Just ja, jag sprayade även anti-geting-spray längs hela nederkanten på taket vid garaget, för det går knappt att jobba med alla getingar som flyger runt där
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #149
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Verkar vara denna ?

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s.../55562854.html

    Isåfall styr den alltså dumpen, frågan är vad följden blir rent praktiskt om den är urkopplad på högersidan (insugssidan) ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #150
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973
    Ser ut att fukta vid spjällhuset också. Behövs ofta nya o-ring där och även på snabbanslutningarna för bromsvacuum.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #151
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Fuktar väl "alltid" där, beställde två O-ringar för det förut, en till den andra Aeron och en till silversaaben, men den får gå hit nu då jag aldrig hann montera den.

    Snabbanslutningarna vete fanken hur man frå täta dock ? har inte kollat hur dom är konstruerade.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #152
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973
    Alla läckage är ju negativt för prestanda och respons. Det är o-ringar under de röda låsningarna på snabbkopplingarna också. Finns inte som original reservdel. Finns mycket att byta efter 10-20 år och 20.000mil...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #153
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Jävlar i mej vilken skillnad det blev. "som en helt annan bil".

    Redan när jag startade och körde på min lilla grusväg märkte jag att responsen på gaspedalen var en helt annan,
    höll mej tills motorn nått driftstemperatur och tryckte plattan i mattan, yieha, det är ju precis så bilen ska gå.
    rumpdynon säger MINST 30hk till, dessutom kommer kraften direkt från botten utan den där störande fördröjningen.
    Märks jättetydligt om man "duttar" på gasen även på hög växel, bilen reageraar DIREKT, det gjorde den inte innan.

    Turbomätaren har även samma beteende nu som på den andra Aeron, alltså att den går nån millimeter upp på rött, istället för
    nån millimeter under som innan.

    Riktigt roligt att köra nu, tyvärr gjorde det ju att snittförbrukningen gick UPP istället för ner, men så blir det ju när man
    inte kan låta bli att gasa hela tiden

    Hmm, om det är vanliga O-ringar där får jag väl se omd et finns några i mitt sortiment som passar, läckage är ju aldrig bra som sagt.

    Eftersom jag ska byta ventilkåpspackning och fördelarplugg vore det trevligt att försöka få bort allt som läcker, får ta det i sommar.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #154
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Idag har jag inte meckat med bilen, men körde med den, och för första gången någonsin kom stereon ihåg vilken låt jag var på innan istället för
    att börja om från första ?

    MYCKET märkligt, det betyder ju på att det faktiskt är ett fel på stereon och inte en feature.

    Låter dessutom väldigt bra om ljudanläggningen, mycket stor skillnad mot AS1 i silersaaben, och inte så mycket skillnad mot AS3 i den andra aeron, den enda skillnaden är att AS3 har mer tryck i basen.

    Bakluckan börjar dessutom gå lättare att stänga, eller så har jag bara vant mej..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #155
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 357
    Du har blivit starkare i armarna
    se det som friskvård.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #156
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Idag körde jag bilen till morsan och parkerade den på en helt torr ren yta, när jag kom ut till bilen så var det två stora pölar under bilen, båda långt framme i fronten, en nästan i mitten och en längst till höger (typ under dimljuset).

    Jag öppnar huven men ser inget uppenbart, doppar fingret i pölen men det känns iaf inte oljigt, liktar inget heller men det är svårt på så lite vätska.

    Då tar jag en bit vitt torkpapper och lägger i pölen och snart är det grönblått.

    Tänker direkt att det är glykol, innan jag kommer ihåg att det är nån rödorange kylarvätska i denna, det enda som är grönblått är afaik spolarvätskan.

    Drar mej till minnes att jag spolade rutan ett tag innan jag parkerade också, så troligen läcker det vid höger strålkastarspolare ?

    ..planen är ju att ta loss fronten pga annat nu nån dag så jag frå väl slå en kik då, finns det nåt standardfel ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #157
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 357
    Hur är det med servoslingan är den bytt och tät ?

  18. #158
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Nej, den är inte bytt vad jag vet, men den oljan är väl snarare svartgrå ?

    När jag köpte bilen var det ju väldigt lågt i styrservobehålalren så jag fyllde lite, men sen verkar det inte försvunnit nåt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #159
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Ny värmeväxlare beställd, men jag vill helst inte riva värmeväxlare/termostat innan jag har en till bil som fungerar, hoppas på att få igenom den svarta nu i veckan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #160
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Idag var jag ju och hämtade luckan till min andra Aero och var förbi delplocken i västerås efter tips från Gubbniklas, hittade inga handtag till den,
    men letade även delar till denna förstås.

    Sidomarkeringsljusen (som inte är ljus) var kliniskt rensade, ögonbrynen var trasiga eller borta, på EN bil fanns det vänstra kvar som bara var lite trasigt, så jag plockade bort det.

    Dekorlisterna i bilen var det också dåligt med, flertalet var bortplockade, eller hela dörrsidorna, hittade några i matt plast och lossade först en sådan för att kunna lacka om kanske,
    men sen hittade jag en vector med liknande lister..



    Fint skick, bara några smårepor. ..Men är inte dom där mörkare i färgen än den jag har ? ..för säkerhets skull köpte jag därför båda listerna..

    Och mycket riktigt..



    Dessutom högblanka, mina är matta.

    Blä, men det är väl iaf snyggare än dom sönderslitna, så jag byter dom och håller utkik efter lister i rätt färg.

    Hade det inte varit så att listerna bak har samma färg hade ju ingen sett nåt, men nu så hmm, ångrar lite att jag inte tog listerna bak också, men 80:- styck och jag visste inte om det var rätt..

    Ändå en bra "fångst" tycker jag, dessutom så fick jag SMS av postnörd att mitt paket med värmeväxlaren finns att hämta, så nu har jag allt som
    behövsför att byta värmeväxlare + termostat + kylarvätska.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero X SS -12 "Bygge av ny bil,showcar,bruksbil!!!"
    Av PerfectPolishPatrik i forum Projekt
    Svar: 501
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 18:12
  2. 9000 vs. og900 som bruksbil
    Av Schwartz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 22:18
  3. Köpråd, bra & rolig bruksbil
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 13:40
  4. Köpråd: Bruksbil över vintern!
    Av _Strongman_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •